نمایشگاه «ایرانیان، جنگجویان شاعر» در موزه روتردام / نمایش جنگ افزارهای صفویان

۲۷ مهر, ۱۳۹۴
نمایشگاه «ایرانیان، جنگجویان شاعر» در موزه روتردام / نمایش جنگ افزارهای صفویان

موزه جهانی روتردام از ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵ میزبان نمایشگاهی درباره تاریخ و هنر ایران زمین خواهد بود. به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی «آذریها» به نقل از «مجله خبری سروش» در این نمایشگاه که با عنوان ”De Perzen,krijgers en dichters”   (ایرانیان، جنگویان و شاعران) در موزه جهانی شهر روتردام در حال برگزاری است، بیش از ۱۰۰ نمونه از اسلحه ها و ساز و برگ جنگجویان ایرانی عهد صفویه در کنار جامه‌ها، قالی‌ها و لباس‌های گرانبهای ایران صفوی به نمایش درآمده است.

بخشی از این اشیا از موزه استیبرت فلورانس در ایتالیا به امانت گرفته شده و برخی نیز متعلق به مجموعه‌داران شخصی است.

 این نمایشگاه تلاش دارد بازتاب فرهنگ و هنر ایران در صنعت اسلحه‌سازی را بشناساند؛ جنبه ای از هنر ایران که به باورِ برگزار کنندگان این نمایشگاه، بر خلاف ادبیات، فرش و معماری ایرانی کمتر از آن صحبت می‌شود.

 نمایشگاه “ایرانیان؛ جنگجو و شاعر” با یاری موزه  ستیبرت در شهر فلورانس (ایتالیا) برگزار می‌شود و اشیای به نمایش درآمده عمدتا از مخزن این موزه به امانت گرفته شده است. کلاه‌خود و سپرهای دوران صفویان، مینیاتورهای نفیس و قرآن‌های  خطی از جمله آثاری هستند که در نمایشگاه برای علاقه‌مندان  به نمایش درخواهد آمد.

نمایشگاه تا مارس ۲۰۱۶ در روتردام برپا خواهد بود. برگزارکنندگان در تلاش هستند تا در طول این مدت، برنامه‌های جنبی در پیوند با فرهنگ و هنر ایران نیز برگزار کنند.

صفویان تجربه‌ای منحصربفرد در دولت‌مداری ایرانی بودند که پس از قرن‌ها به سنتزی مشخص بین ایرانیت و اسلام ایرانی (شیعه) رسیدند و ضمن احیای جنبه‌های اصلی دولت‌های ایران باستان به مذهب شیعی به عنوان عامل اصلی بقای کشور در برابر ترکان اوزبک و عثمانی نگاه می‌کردند. علاوه بر تشیع، شاهنامه فردوسی از منابع مهم الهام بخش برای صفویان بود.

شاه‌اسماعیل هنرمندان سراسر ایران از جمله کمال‌الدین بهزاد را از هرات به تبریز برد تا شاهنامه طهماسبی را با بیش از 200 صفحه تصور خلق نمایند. مکتب نقاشی تبریز از همین دوران شکل گرفت.

شاه عباس نیز نسبت به شاهنامه اهتمامی تام داشت. وی دستور داد تا نقالی شاهنامه به بطن توده یعنی قهوه‌خانه منتقل شود. دستور شاه عباس برای نسخه‌برداری از شاهنامه توسط بزرگ‌ترین خطاطان ایران یعنی رضا عباسی و میرعماد باعث رواج هر چه بیشتر آن شد.

 

 

Map of Persia (Iran) in Safavid era by Johann Baptist Homann (1644–1724
برای دیدن فیلمها و عکسهای بیشتر

 
احیاء و نوزایی هویت ایرانی؛بررسی مقایسه‌ای ایران ساسانی و صفوی
جنگ های ایران و عثمانی در زمان شاه طهماسب
نام «ایران» در اسناد و مکاتبات دولت صفوی
قتل عام خوی توسط ترکان عثمانی