آموزش زبان آذری توسط فرهنگستان زبان فارسی در تبریز

۲۰ مهر, ۱۳۹۴
آموزش زبان آذری توسط فرهنگستان زبان فارسی در تبریز

فرهنگستان زبان فارسی در تبریز اقدام به برگزاری کلاس های آموزش زبان آذری کرده است. به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی «آذریها» بنیاد «شهریار» که به عنوان شاخه استانی «فرهنگستان زبان و ادب فارسی» فعالیت می‌کند کلاس‌هایی را در راستای آموزش زبان‌آذری برگزار می‌کند. این کلاس‌ها به دلیل ماهیت شناخته شده و غیرسیاسی فرهنگستان مورد استفبال مردم قرار گرفته‌است. بر اساس اصل 15 قانون اساسی آموزش زبان محلی در ایران آزاد است و نهادهای مدنی غیر دولتی می‌توانند به فعالیت در این خصوص بپردازند. بنیاد شهریار از موسسات وابسته به فرهنگستان زبان فارسی می باشد که استاد محمدعلی موحد از اعضای برجسته آن به شمار می روند.

بنیاد پژوهشی شهریار از طرف فرهنگستان برای تحقیقات علمی درباره زبان و ادبیات آذربایجان تأسیس شده‌است. آنچنان‌که در اساسنامه بنیاد آمده، هدف از تشکیل آن فراهم آوردن تمهیدات لازم برای تحقیق و پژوهش درباره‌استاد شهریار شاعران و ادیبان و نویسندگان بزرگ ایران، بهویژه آذربایجان، و انتشار آثار آنان و نیز پژوهش در زبان فارسی و آذری و معرفی شاعرانی است که به زبانهای فارسی و آذری شعر سرودهاند.

دکتر حدّاد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در زمینه تأثیر استاد شهریار در ادب معاصر ایران و عنایت ویژه به این شاعر پرآوازه آذربایجان و توجه به فرهنگ و زبان آذری صحبت کرده بود.

مهری باقری زبان شناس و استاد دانشگاه تبریز و همسر مرحوم سرکاراتی ریاست این بنیاد را بر عهده دارد.

 

یکی از جلسات اداری بنیاد شهریار با حضور حدادعادل،مهری باقری و استاد موحد

ساختمان بنیاد شهریار در چهاراه باغ شمال تبریز