تغییر موضع اردوغان
ترکیه پرونده خاشقچی را تعلیق کرد و به عربستان تحویل داد

۱۹ فروردین, ۱۴۰۱
ترکیه پرونده خاشقچی را تعلیق کرد و به عربستان تحویل داد

الجزیره- دادگاهی در ترکیه حکم تعلیق دادگاه غیابی ۲۶ نفر اتباع سعودی متهم به قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار واشینگتن پست و انتقال پرونده به عربستان سعودی را صادر کرد.

خاشقچی ۵۹ ساله در ۲ اکتبر ۲۰۱۸ در کنسول‌گری عربستان در استانبول به قتل رسید.

هفته گذشته دادستان خواهان انتقال دادرسی غیابی به مراجع قضایی سعودی شد. پس از او وزیر دادگستری ترکیه اعلام کرد که حکومت ترکیه این درخواست را تایید می‌کند. در ۳۱ مارس بود که دادگاه استانبول «ما تصمیم به تعلیق پرونده خاشقچی و انتقال آن به عربستان سعودی هستیم».

ای تصمیم با وجود هشدارهای گروه‌‌های حقوق بشری مبنی بر اینکه تحویل پرونده به عربستان موجب سرپوش گذاشتن بر جنایتی می‌شود که به گزارش اطلاعاتی آمریکا در سال ۲۰۱۸، رابطه‌ای با نایب‌السلطنه عربستان حمد بن سلمان دارد.

خدیجه چنگیز نامزد جمال خاشقچی که تبعه ترکیه است، می‌گوید که درخواست استیناف خواهد داد. به گفته او «ترکیه برخلاف سعودی توسط یک خاندان اداره نمی‌شود و ما نظام قضایی داریم که به شهروندان پاسخ‌گوست».

ترکیه اکنون در حال کوشش برای ترمیم روابط خود با عربستان سعودی و دیگر کشورها در منطقه است.

گروه‌ها و سازمان‌ّهای حقوق بشر به شدت به این تصمیم ترکیه اعتراض کرده به حکومت این کشور هشدار داده‌اند.

در حالی ترکیه پرونده خاشقچی را به عربستان تحویل می‌دهد که در نوامبر ۲۰۱۸، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که قتل خاشقچی «برنامه‌ریزی‌شده» بوده و دستور آن از سوی مقامات بالای حکومت عربستان صادر شده است.