مایکل روبین
بروزرسانی جنگنده‌های F16 ترکیه، خطای استراتژیک از سوی آمریکا

۲۲ فروردین, ۱۴۰۱
بروزرسانی جنگنده‌های F16 ترکیه، خطای استراتژیک از سوی آمریکا

قریب سه سال می‌گذرد از زمانی که ایالات متحده رسما ترکیه را از کنسرسیون ساخت و پرواز نسل بعدی جنگندهٔ F35 کنار گذاشته است. اقدامی که باعث شد ترکیه رو به خرید موشک‌های ضدهوایی S400 از روسیه آورد. موشک‌هایی که پس از عملیاتی شدن در ترکیه، این اجازه را به مهندسان روس می‌دهد که اطلاعات مربوط به توانایی‌های جنگنده‌های امریکایی را گردآوری کنند.

ترکیه پس از از دست دادن F35 صبر کرد تا جو بایدن به دفتر ریاست جمهوری وارد شود و سپس درخواست خرید ۴۰ فروند F16 و به روزرسانی ۸۰ فروند دیگر را داد. در این مورد وزارت خارجه و هم کنگره آمریکا باید با چنین معامله‌ای موافقت کنند.

در مقابل چنین درخواستی، برخی اعضای کنگره مانند فرانک پالون از حزب دموکرات اظهار مخالفت کرده‌اند، در حالی‌که لابی ترکیه در واشینگتن فعال است و درخواست آنکارا را توجیه می‌کند.

مایکل روبین معتقد است که توجیه سیاست‌های ترکیه به خاطر حمایت این کشور از اوکراین، نشانه ریاکاری است. زیرا ترکیه هم در افغانستان سیاست تشویق و مشروعیت‌بخشی به طالبان را پیش گرفت و هم در گرماگرم جنگ اوکرایین، تبدیل به مرکز روس‌های فراری از تحریم‌های بین‌المللی شده است. بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده و لابی ترکیه در وزارت خارجه این کشور شاید بخواهند وجوه مثبت ترکیه را پررنگ کنند، اما واقع قضیه آن است که ترکیه در همهٔ بحران‌ها طرف هر دو سو را می‌گیرد. مثلا اگر ترکیه با توسل به کنوانسیون منترو عبور کشتی‌ها از دریای سیاه را محدود می‌کند و به این خاطر، وزیر خارجه امریکا با تماس با وزیر خارجه ترکیه از او تشکر می‌کند، رهبران ترک از ورود کشتی‌های جنگی آمریکا به دریای سیاه نیز ممانعت کرده بی‌آنکه محدودیت جدی بر رفت‌وآمد کشتی‌های روس به عمل آورند. به همین دلیل هم روسیه نیز از ترکیه تشکر می‌کند.

لابی ترکیه در توجیه فروش و بروزرسانی F16 به ترک‌ها می‌گوید «ترکیه عضو ناتو و متحد آمریکاست و منافع امنیتی، اقتصادی و تجاری آمریکا با روابط دفاعی مناسب با ترکیه تقویت می‌شود»، اما به گفته روبین، لابی ترکیه مشخص نمی‌کند که ترکیه F16 بروزرسانی‌شده را می‌خواهد چه کار؟ کجا قرار است استفاده کند؟ در سال‌های گذشته، ترکیه از F16های موجود خود برای بمباران کردهای ایزدی بازگشته به عراق استفاده کرد، برای تهدید علیه دیگر عضو ناتو یعنی یونان به کار گرفت، و در حمله به کردهای متحد آمریکا در سوریه به کار برد. به عقده روبین، جت‌های جنگی پیشرفته یک امتیاز نیست که به کسی بدهند، به ویژه وقتی از آنها علیه متحدان آمریکا استفاده شود. یکی از مشاوران نزدیک رجب طیب اردوغان تهدید کرده است که نیروهای نظامی ترکیه حتی علیه آمریکایی‌هایی که به صورت قراردادی در پروژه استحصال گاز ار آب در قبرس کار می‌کنند هم استفاده خواهد کرد. طرفه آنکه اردوغان چنین کسی را مورد لطف قرار داده و به سفارت منصوب کرد.

به گفته روبین، راه‌های دیگری برای حمایت آمریکا از ترکیه وجود دارد بی‌آنکه ایزدی‌ّها، کردها، ارمنی‌ها، یونانی‌ها و قبرسی‌ها قربانی شوند. روبین می‌گوید: تجهیز نظامی رژیمی که قصد حمله به قربانیان نسل‌کشی و متحدان آمریکا را دارد، اقدامی بر خلاف منافع ملّی آمریکاست.

منبع: washingtonexaminer.com