برگزاری مراسم ۱۰۷امین سالروز نسل‌کشی ارامنه
خلیفه ارامنه تهران: اهمیت برقراری صلح و امنیت در ارمنستان برای همسایگان

۴ اردیبهشت, ۱۴۰۱
خلیفه ارامنه تهران: اهمیت برقراری صلح و امنیت در ارمنستان برای همسایگان

ایسنا: اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان در نشستی به مناسبت سالروز نسل کشی ارامنه اظهار داشت: امروز روز مهمی در تاریخ معاصر ارامنه است و شاید تنها روزی است که در همه جای دنیا ارامنه این روز را گرامی می دارند، 24 آوریل فقط یک روز معمولی نیست و یک تاریخ است ، روزی است که با ماهیت مردم ارمنی عجین شده است.

وی خاطرنشان کرد: نسل کشی ارامنه یک واقعیت تاریخی است و کسی نمی تواند آن را انکار کند، تمدن و ملت ارمنی همزمان با تمدن ایران وجود داشته است و هر دو ملت های ایرانی و ارمنی از اعماق تاریخ می آیند.

خلیفه ارامنه تهران همچنین بیان کرد: دولت های جدید امروزی مانند ترکیه و آذربایجان به هیچ وجه نمی توانند واقعیت را انکار کنند، کلیساها و مساجد ساخته شده در خاک دو کشور ایران و ارمنستان نشان دهنده این است که تمدن هر دو کشور از اعماق تاریخ می آید.

اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان افزود: بعد از واقعه نسل کشی ارامنه، امروز هم شاهد از بین رفتن این بناها در آرتساخ(قره باغ) هستیم. ما در خاک وطن عزیزمان ایران کلیساهای زیادی داریم که بسیاری از آن ها توسط جمهوری اسلامی ایران بازسازی شده اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این که هیچ ملت دیگری نمی تواند با استفاده از تاریخ این ملت برای خود تاریخ بسازد، گفت: امروز در کل دنیا اعلام نمی کنیم که با کشور یا دولتی دشمن هستیم، فقط امروز به مردم دنیا یادآوری می کنیم که خاک آبا و اجدادی ما غصب شده اند نه فقط سرزمین ما را غصب کردند بلکه بناها و ساختمان های تاریخی را نیز ویران کردند. وطن برای یک ملت وسیله پیشرفت و توسعه است ، ما نمی توانیم سرزمین تاریخی مان را فراموش کنیم ، فراموش کردن برابر با انکار کردن است، بی علت نیست فرزندان ملت ما حافظ سرزمین ارمنستان فعلی هستند تا بتوانند سرزمین آبا و اجدادی خودشان را داشته باشند.

خلیفه ارامنه تهران تاکید کرد: برقراری صلح و امنیت در ارمنستان نه فقط برای ما که ارمنی هستیم مهم است بلکه برای همسایگان بخصوص ایران هم مهم و حائز اهمیت است.

اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان در ادامه اظهار کرد: بعد از دو دهه نسل کشی مردم ارمنی در شرایط بدی زندگی می کردند و متاسفانه دولت‌های توسعه یافته اروپایی چشم های خود را بر این واقعیت بسته بودند.

وی درباره ارتباط آذربایجان و ترکیه با رژیم کودک‌کش اسرائیل که به معنای تداوم سیاست نسل کشی است، گفت: از همان روزی که اسرائیل شکل گرفت در ماه می 1948 جرقه اتفاقات و آتش وارد منطقه شد و همان منطقه ر ا دچار توفان کرد. این دولت ها همیشه  در حال تعامل با رژیم صهیونیستی بودند و متاسفانه دولت آذربایجان با پیروی از ترکیه گروه های تکفیری و تروریستی را به منطقه آورد و در نزدیکی مرزهای ایران جا گرفتند، به همین علت توجه همه ما به آن معطوف است و ما نگرانی خودمان را ابراز می کنیم.

براساس این گزارش، ایساک یونانسیان رئیس هیئت مدیره مؤسسه ترجمه و تحقیق هور  نیز در این نشست اظهار داشت: آنچه در مورد نسل کشی یک و نیم میلیون ارمنی وجود دارد یک بحث است، مساله دیگر تبعید 800 هزار ارمنی است که بعدها دیاسپورا را تشکیل دادند.

وی تصریح کرد: مساله نسل کشی یکسری پیامدهایی برای ملت ارمنی داشته که کمتر به آن پرداخته شده ، امروز فقط بحث جبران خسارت و دریافت غرامت مطرح نیست بلکه حدود 4 هزار کلیسا ، مدرسه و گورستان تاریخی بعد از واقعه نسل کشی از بین رفتند. نمونه اش گورستان تاریخی استانبول است که امروزه میدان تقسیم در آن جا قرار دارد.

یونانسیان ادامه داد: 27 سال آرتساخ با جمهوری اسلامی ایران 140 کیلومتر مرز مشترک داشت، اما کوچک ترین دست درازی را شاهد نبودیم در حالی که دو سال است این مرز دیگر وجود ندارد و شاهد برخی تحرکات از سوی باکو در این منطقه هستیم.

رئیس هیئت مدیره مؤسسه ترجمه و تحقیق هور  همچنین بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران با رفتار و کردارش از 107 سال پیش نشان داد که به نوعی نسل کشی را به رسمیت شناخته است، بازماندگان این واقعه را به آغوش پذیرفت و نمونه اش همین آزادی بیان است که می توانیم خواسته های خود را مطرح کنیم.

همچنین در بخش های بیانیه ای به مناسبت یکصد و هفتمین سالگرد نسل کشی ارمنیان تاکید شد که برادران و خواهران ایرانی از اولین ملت هایی بودند که با این رخداد آشنا شدند، زیرا مورخان، روشنفکران و شاهدان عینی ایرانی در آن زمان در مورد  آن وقایع گزارشات فراوانی نوشتند و ایرانیان، نخستین ملتی بودند که با آغوش باز پذیرای بازماندگان حاصل از این نسل کشی شدند.

امروز و در یکصد و هفتمین سالگرد این واقعه، ملت ارمنی در اقصی نقاط جهان از نهادهای بین المللی و کشورها می خواهند که از طریق مجاری قانونی و حقوقی ، بخواهند تا دولت ترکیه عذرخواهی کند و ضمن گرامیداشت یاد و خاطره قربانیان، سرزمین های باستانی ارمنستان غربی را به صاحبان اصلی خود بازگردانده و طبق موازین حقوق بین الملل به بازماندگان غرامت بپردازد.

در این مراسم شاوردیان نماینده مردم ارامنه در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشت. ارامنه تهران ضمن حضور در مراسم دعای ربانی، با نثار شاخه گل در محل یادبود کشته شدگان، یاد آنان را گرامی داشتند.

خلیفه ارامنه تهران: برقراری صلح و امنیت در ارمنستان برای همسایگان هم مهم است