ادامه مذاکرات باکو-ارمنستان
خط و نشان علیف برای صلح

۵ اردیبهشت, ۱۴۰۱
خط و نشان علیف برای صلح

رویترز: الهام علیف هفته گذشته خواهان برگزاری نشست‌های مذاکره میان باکو و ارمنستان برای انعقاد هرچه سریع‌تر صلح شد، با این حال تاکید کرد که ارمنستان باید دست از هرگونه ادعای ارضی علیه باکو بردارد.

به گفته علیف، دو جمهوری بازمانده از اتحاد جماهیر شوروی می‌توانند به سرعت به توافق صلح دست یابند، به شرط آنکه ارمنستان اصول مورد نظر باکو را بپذیرد.

علیف می‌گوید «ارمنستان باید رسما تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان را به رسمیت شناخته و اعلام کند هیچ ادعای ارضی علیه جمهوری آذربایجان ندارد و در آینده هم نخواهد داشت. وگرنه ما تمامیت ارضی ارمنستان را به رسمیت نشناخته و آن را رسما اعلام می‌کنیم.»

در مقابل نیکول پاشینیان در سخنانی در برابر پارلمان این کشور اعلام کرد که پای هیچ قراردادی را بدون مشورت با ارمنیان ساکن در ناگورنو-قراباغ امضاء نمی‌کند.

در جنگ ۶ هفته‌ای ناگورنو-قراباغ، حداقل ۶۵۰۰ تن کشته شدند. جنگی که آتش آن از زمان سقوط شوروی شعله‌ور شده بود. منطقه ناگورنو-قراباغ در درون متصرفات باکو افتاده است، اما حدود ۱۵۰ هزار ارمنی ساکن آنجا هستند.

حضور ۲۰۰۰ سرباز صلح‌بان روس در منطقه حاکی از تمایل روسیه به ایفای نقش پلیس منطقه دارد. همچنین، ترکیه به لطف آنکه متحد باکو است، نفوذ خود را در این منطقه افزایش داده است.