ماجرای ضرب و شتم «اوبالی» در باکو/ دولت اجازه برگزاری همایش ضد ایرانی به باند رستمخانلی و اوبالی نخواهد داد

۲۴ خرداد, ۱۳۹۴

برخی رسانه های قوم گرا در ماه گذشته اعلام کردند که فردی به نام «آراز اوبالی» که سمت مدیریت دفتر گوناز تی وی در باکو را دارد، از سوی افراد ناشناس مورد حمله قرار گرفته و به شدت مضروب شده است. به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی آذریها، هر چند ممکن است اصل خبر حمله به چنین شخصی صحت داشته باشد اما مسئله در نحوی بازنمایی حادثه از سوی چند وب سایت قومی است. اصولا شبکه گوناز تی.وی در باکو دارای استدیو یا «دفتر نمایندگی» نیست که مدیر آن هم مورد حمله قرار گیرد. گوناز چنین وانمود می کند که حکومت باکو اجازه بازگشایی نمایندگی یا استدیوی ضبط به این شبکه داده است در حالی که چنین موضوعی صحت ندارد و مدیران این شبکه سعی دارند از خبر حمله به این فرد که به هیچ وجه شناخته شده نیست، یک مانور تبلیغاتی برای مهم جلوه دادن خود دست و پا کنند. البته باند احمد اوبالی پس از اینکه به منشاء حملات پی برد، پیگیری جدی در این زمینه را متوقف کرد.

از سوی دیگر گروه چند نفره صابر رستمخانلی، نصیب نصیب لی و یاسمین قره قویونلو سعی دارند مقدمات برگزاری یک نشست نفرت انگیر در خصوص فرقه پیشه وری را به مناسبت هفتادمین سالگرد تاسیس آن به دستور استالین برگزار نمایند و یک پیش همایش نیز در این خصوص برگزار کرده اند. اما شاید آنها مجبور باشند این نشست را در جای غیر از کشورشان برگزار کنند. زیرا به نظر نمی رسد دولت باکو و مقامات امنیتی این کشور اجازه برگزاری نشست و فعالیت های ضد ایرانی «جدی» به امثال رستمخانلی بدهند.
پارلمان باکو در ماه گذشته قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن هر گونه استفاده از قلمرو این کشور برای فعالیت ضد امنیت ملی ایران ممنوع خواهد بود. این قانون در راستای مذاکرت صورت گرفته بین طرفین طی سفر حسن روحانی به باکو تصویب شده است. این مصوبه با رای اکثریت قاطع پارلمان باکو به تصویب رسید و تنها با دو رای مخالف مواجه شد.
در راستای همین سیاست جدید طبیعی است که باکو نه تنها اجازه برگزاری چنین همایشی به گروه رستمخانلی نخواهد داد بلکه از دفتر گوناز تی وی نیز استقبال نمی کند. هر چیزی غیر از این ، بر خلاف اصل حسن نیت و حسن همجواری خواهد بود.  چندی پیش نیز به اصطلاح کنگره سیزدهم داک به جای باکو در استانبول برگزار شد.
گفتنی ولی کوچوک از متهمین پرونده ارگنه کن ترکیه، در مصاحبه با خبرگزاری آپا اظهار کرده بود که برخی از کشورهای غربی از وی برای تجزیه ایران و تشکیل یک کشور مستقل در شمالغرب (آذربایجان) کمک خواسته بودند و او در همین راستا به تقویت تشکل داک اقدام کرد. داک نیز متقابلا پس از دستگیری وی به دولت ترکیه اعتراض کرده بود که نشانگر ارتباط بین این دو است. هم اکنون رستمخانلی مستقیما با امریکا و اسرائیل مرتبط بوده و مبالغی برای اجرای نیات خود از آنها دریافت می کند.