توافق محرمانه عربستان و اسرائیل برای تجزیه ایران

۱۶ خرداد, ۱۳۹۴
توافق محرمانه عربستان و اسرائیل برای تجزیه ایران

به گزارش «آذریها» به نقل از رادیو فرانسه ، نمایندگان اسرائیل و عربستان چهارم ژوئن در نشستی که در واشینگتن به تهدید جمهوری اسلامی ایران اختصاص داشت با یکدیگر ملاقات کردند. در این ملاقات که به ابتکار مرکز پژوهشی  “شورای روابط خارجی” در واشنگتن و در حضور نمایندگان آمریکایی صورت گرفت، نمایندگان اسرائیل و عربستان همچنین فاش کردند که دو کشور طی هفده ماه گذشته در خصوص نحوۀ مقابله با تهدید ایران در منطقه به طور مخفیانه با یکدیگر گفتگو کرده اند. این گفتگوها در ایتالیا، جمهوری چک و هند صورت گرفته است.

ژاک نریا، عضو هیئت اسرائیلی در نشست دیروز واشینگتن، گفته است که توافقی کامل میان عربستان و اسرائیل بر سر مقابله با تهدید جمهوری اسلامی ایران در منطقه وجود دارد و چنین توافقی میان دو دولت که با یکدیگر مناسبات دیپلماتیک ندارند نوعاً بی سابقه است. ژاک نریا همچنین گفته است که دو کشور بر سر تهدید ایران به بیانیه مشترکی نیز دست یافته اند.

“دور گُلد”، مدیر وزارت امور خارجۀ اسرائیل، هیئت اسرائیلی را در نشست “شورای روابط خارجی” واشینگتن سرپرستی می کرد و سرپرستی هیئت سعودی در این نشست را “انور اشکی” مشاور پیشین پادشاه فقید عربستان، ملک فیصل، بر عهده داشت. “انور اشکی” از مبتکران طرح صلح اسرائیل و فلسطین است که در سال ۲۰۰۲ از سوی دولت عربستان تسلیم اتحادیۀ عرب شد. او در سخنرانی دیروزش در واشینگتن طرح هفت ماده ای را برای مقابله با تهدید جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه ارایه داد.

در این طرح نمایندۀ عربستان سعودی تحقق صلح میان اسرائیل و فلسطین را نخستین پیش شرط مقابله با تهدید جمهوری اسلامی ایران در منطقه اعلام کرد و افزود که دومین هدف باید تغییر رژیم در خود ایران باشد. برای رسیدن به این مقصود، انور اشکی سپس خواستار اتحاد گستردۀ کشورهای عرب منطقه و تشکیل یک نیروی نظامی مرکب از همین کشورها و حمایت از تشکیل یک دولت مستقل کرد در سه کشور عراق، ترکیه و ایران شد.