سواپ روزانه ۱۲۰ هزار بشکه نفت جمهوری آذربایجان توسط ایران

۷ شهریور, ۱۳۹۵
سواپ روزانه ۱۲۰ هزار بشکه نفت جمهوری آذربایجان توسط ایران

سفیر ایران در جمهوری باکو گفت، دو کشور در حال مذاکره در مورد سواپ نفتی برای عرضه بیشتر نفت خام باکو به بازار جهانی هستند.

به گزارش آذریها به نقل از تسنیم، ایران و باکو در حال بررسی موضوع از سرگیری طرح استراتژیک سواپ نفتی هستند که بیش از 5 سال پیش کنار گذاشته شده بود.

محسن پاک آئین، سفیر ایران در باکو گفت، دو کشور در حال مذاکره در مورد سواپ نفتی برای عرضه بیشتر نفت خام باکو به بازار جهانی هستند.

بر اساس قراردادهای سواپ نفتی، که در سال 1997 آغاز شد، ایران از طریق پایانه نفتی خود در ساحل دریای خزر از باکو، قزاقستان و ترکمنستان نفت خام دریافت می کرد و معادل آن مقدار نفت را به کشورهای حاشیه خلیج فارس تحویل می داد. این فرآیند در سال 2010 به این دلیل که درآمد حاصل از سواپ نفتی برای ایران کافی نبود متوقف شد.

سواپ نفتی که به معنای مبادله مواد خام به منظور تسهیل فرآیند حمل و نقل است، به ایران اجازه خواهد داد تا تحویل نفت به پالایشگاه های واقع در شمال کشور را بهینه سازی کند.

دو کشور تجربه اجرای عملیات سواپ در صنعت گاز را دارند.باکو هم اکنون به استان های شمالی ایران گاز ارسال می کند، و در مقابل گاز ایران به منطقه خودمختار نخجوان ارسال می شود.

سفیر ایران خاطرنشان کرد که تهران و باکو به مذاکرات دوجانبه خود برای افزایش حجم سواپ گازی ادامه می دهند.

وی با اشاره به موضوع صادرات گاز ایران به اروپا گفت، در حال حاضر ایران در حال مطالعه زیرساخت های لازم، هزینه های ترانزیتی و مسیر احتمالی صادرات گاز به اروپاست.

بر اساس این گزارش، حجم اولیه سواپ نفتی 120 هزار بشکه در روز خواهد بود، اما قرار است این رقم در آینده به 1.5 میلیون بشکه در روز افزایش یابد.