فروش موشک های اسکندر به ارمنستان و موازنه نظامی

۴ مهر, ۱۳۹۵
فروش موشک های اسکندر به ارمنستان و موازنه نظامی

شماری از نمایندگان جمهوری باکو به اعطای موشک های «اسکندر» روسیه به ارمنستان اعتراض کردند.

به گزارش آذریها به نقل از خبرگزاری ترند، نظامی جعفروف، نماینده مجلس ملی و رییس مرکز «آتاترک» در باکو گفت : « اقدام روسیه در بخشیدن سلاح به ارمنستان، برای امنیت منطقه قفقاز خطرناک است.»

نظامی جعفروف گفت : «هرکشوری حق دارد برای دفاع از خود ، سلاح خریداری کند. اما، ارمنستان کشوری اشغالگر است. اگر به ارمنستان سلاح داده شود، در این صورت کشوری که از خود دفاع می کند، باید قوی تر از آن، تسلیح شود.»

ملاحت ابراهیم قیزی، یکی دیگر از نمایندگان مجلس باکو گفت : « فروش سلاح هر کشوری به ارمنستان، از امور داخلی آن کشور است. جمهوری آذربایجان در امور داخلی سایر کشورها دخالت نمی کند. اما،  اقدام روسیه در بخشیدن سلاح به ارمنستان، به معنای قوی تر شدن ارتش ارمنستان نیست. ارمنستان هیچ گاه نخواهد توانست ارتشی قدرتمند داشته باشد.»

ملاحت ابراهیم قیزی گفت : « روسیه از جمله کشورهای ریاست کننده بر گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا و از میانجیگران صلح قره باغ است و تمامی کشورهای ریاست کننده بر گروه مینسک باید برای حل این مناقشه تلاش کنند.»

طاهر رضایف، یکی دیگر از نمایندگان مجلس جمهوری باکو گفت : « اقدام روسیه در بخشیدن سلاح به ارمنستان به معنای شعله ور کردن مجدد مناقشه قره باغ کوهستانی است.»

طاهر رضایف گفت : « دولت جمهوری آذربایجان همواره برای حفظ روابط خوب با روسیه تلاش کرده است و در آینده نیز تلاش خواهد کرد. زیرا شمار زیادی آذربایجانی در روسیه زندگی می کنند و هزاران نفر روس نیز در جمهوری آذربایجان زندگی می کنند که تمامی شرایط برای آنها فراهم شده است. عادی بودن این مناسبات، واقعا هم ضروری است. اما، متاسفانه روسیه در حل مساله قره باغ، موضع طرفداری از ارامنه را اتخاذ کرده است. به همین خاطر، حل این مساله به طول می انجامد.»

طاهر رضایف گفت : « اگر روسیه در مقابل پول به ارمنستان سلاح می داد، جمهوری آذربایجان آن قدرها هم ناراحت نمی شد.  زیرا، هر کشوری حق دارد براساس قرارداد از کشورهای دیگر سلاح خریداری کند. زمانی که روسیه به جمهوری آذربایجان تسلیحات می فروخت، در ارمنستان علیه آن تظاهرات هایی برگزار شد و سیاستمداران ارمنستان علیه روسیه سخنرانی کردند. اما، سیاستمداران روسیه نیز اعلام کردند که براساس قرارداد به جمهوری آذربایجان سلاح فروخته شده است و در آینده نیز این همکاری ادامه خواهد یافت. اما، اکنون اقدام روسیه در بخشیدن سلاح به ارمنستان، کار درستی نیست. مقامات روسیه باید در این خصوص، بیاندیشند.»

 همچنین فاضل مصطفی، یکی دیگر از نمایندگان مجلس باکو در گفتگو با روزنامه «ینی مساوات» در خصوص نزدیکی این کشور به روسیه یا آمریکا گفت : « (جمهوری) آذربایجان و سایر جمهوری های شوروی سابق کِی از روسیه دور شده اند که اکنون به این کشور نزدیک شوند؟! ما با آنکه تحت تاثیر قوانین حقوقی روسیه نیستیم، از قانون جاذبه روسیه نتوانسته ایم دور بمانیم. اوکراین و کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز نیز همین گونه هستند. علت اصلی این مساله نیز نامشخص بودن سیاست آمریکا در قبال این منطقه است. نزدیکی ما با روسیه ، با  طوفان های اقیانوس سیاست جهانی مرتبط است. دولت هایی همچون ما که در کشتی های کوچک شناور هستند، مجبورند منتظر عبور طوفان ها از کنار تایتانیک ها بمانند. »

این نماینده مجلس افزود : « روسیه شیوه خشنی دارد. اما، ویژگی های خوب و بد خود را آشکارا نشان می دهد. یعنی می توان ماهیت خواسته های روسیه و مابه ازای آن را  فهمید. اما، آمریکا به نهنگی تبدیل شده است که دوستی یا دشمنی آن مشخص نیست. آمریکا ، متحد نزدیکی همچون ترکیه را  به  کار داوطلبانه نظامی به همراه روسیه در سوریه وادار کرده است. بنابراین تقریبا روشن است که آمریکا ، کشوری همچون (جمهوری ) آذربایجان را نیز متعجب خواهد کرد. وضعیت لیبی، روسیه و عراق در مقابل چشمانمان قرار دارد. در این صورت، آیا (جمهوری) آذربایجان راه دیگری جز برقراری مناسبات باثبات با همسایگانش دارد؟ به موازات این، ما باید از شیوه های خصمانه در مقابل آمریکا و اتحادیه اروپا، پرهیز کنیم. زیرا، در چنین طوفانی ، حتی نیروهای نجات بخش روسیه نیز به یاری ما نخواهند آمد.»

 

استنفورد: هدف روسیه موازنه قوا است

کارشناسان مرکز «استراتفور» هدف روسیه از تحویل سیستم موشکی «اسکندر» به ارمنستان را برقراری موازنه قوا میان این کشور و باکو دانستند.

کارشناسان مرکز «استراتفور» در تحلیل علل اقدام روسیه در تحویل موشک های «اسکندر» به ارمنستان تاکید می کنند که روسیه نمی خواهد شاهد جنگ مجدد در قره باغ کوهستانی باشد و به همین منظور توازن قوا میان جمهوری باکو و ارمنستان را  برقرار می کند.

کارشناسان مرکز «استراتفور» افزوده اند این اقدام روسیه می تواند عامل بازدارنده مهمی در مقابل جمهوری باکو باشد که در ماه آوریل گذشته تهدید بمباران شهر «استاپاناکرت» ( مرکز قره باغ کوهستانی) را مطرح کرده بود.

«ویرتوالاذ» افزوده است در زمان نمایش موشک های «اسکندر» در رژه نیروهای مسلح ارمنستان در ایروان در روز 21 سپتامبر، مجری مراسم اعلام کرد که این موشک ها به تامین امنیت قره باغ کوهستانی خدمت خواهد کرد.

از زمان نمایش این موشک ها در رژه نیروهای مسلح ارمنستان تاکنون مقامات رسمی روسیه هیچ گونه نظری در این باره ابراز نکرده اند.