آماری از جمعیت یهودیان در جمهوری سوسیالیستی آذربایجان شوروی

۲۰ دی, ۱۳۹۵
آماری از جمعیت یهودیان در جمهوری سوسیالیستی آذربایجان شوروی

«مرکز بگین-سادات» رژیم صهیونیستی ادعا کرد تا زمان فروپاشی شوروی، هشتصد هزار نفر یهودی در جمهوری باکو زندگی می کردند!

به گزارش آذریها به نقل خبرگزاری ترند، کارشناس «مرکز بگین-سادات» و استاد دانشگاه «بار ایلان» اسراییل در مقاله ای در روزنامه «هیل» آمریکا نوشت : « تا زمان فروپاشی اتحاد شوروی، 800 هزار یهودی در (جمهوری) آذربایجان زندگی می کردند. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، یهودیان از بیم آغاز موج یهودستیزی، این کشور را ترک کردند و اکثر یهودیان (جمهوری) آذربایجان به اسراییل مهاجرت کردند. اما، آنها با مشاهده ایجاد دولت باثبات، در حال شکوفایی و غربگرا در جمهوری آذربایجان به رهبری حیدرعلی اف، برای دیدار با خانواده ها و دوستان و سامان دادن به فعالیت های تجاری، شروع به بازگشت کردند. این، پایه  نزدیکی میان اسراییل و (جمهوری) آذربایجان است.»

این کارشناس «مرکز بگین – سادات» افزوده است : « شراکت (جمهوری) آذربایجان و آمریکا مستحکم و قدرتمند است و به نظر می رسد این روابط  در  دوره حاکمیت ترامپ قوی تر خواهد شد. میان  یهودیان (جمهوری) آذربایجان و آمریکا نیز  رابطه خوبی همانند روابط خوب مسلمانان و یهودیان (جمهوری) آذربایجان وجود دارد. طبیعی است که مهاجران و دیپلمات های آذربایجانی در آمریکا نیز برای برقراری روابط خوب با یهودیان آمریکا تلاش می کنند.»

الکساندر مورینسون همچنین در پاسخ به انتقادات مطرح شده در مقاله روزنامه هیل با عنوان «جمهوری آذربایجان از اسراییل چه می خواهد؟»، نوشت : « اسراییل و (جمهوری) آذربایجان روابط خیلی نزدیکی دارند. اما، این روابط به نفت و تسلیحات محدود نمی شود. این روابط شامل زمینه های متعددی از جمله حوزه های انرژی، تسلیحات، کشاورزی، فناوری و شاید هم مهمتر از آن، سیاست و دیپلماسی ، روابط بین مذاهب  و بین اقوام و سایر زمینه ها می شود. اسراییل تقریبا چهل درصد از نفت خود را از (جمهوری) آذربایجان خریداری می کند و (جمهوری) آذربایجان نیز به عنوان مشاور امین اسراییل در زمینه بهربرداری از منابع گاز طبیعی داخلی اسراییل عمل می کند.  (جمهوری) آذربایجان میلیون ها دلار تجهیزات نظامی از اسراییل خریداری می کند تا از شهروندان خود در مقابل همسایه «سرکش» خود محافظت کند. جدیدترین خرید (جمهوری) آذربایجان ، خرید سیستم ضدموشکی گنبد آهنین اسراییل است که پیشرفته ترین سیستم در دنیاست. اسراییل این سیستم را برای محافظت از شهروندانش در مقابل تروریست هایی نظیر حماس و حزب الله، توسعه داده است و (جمهوری) آذربایجان نیز از «گنبد آهنین» به همین منظور برای دفاع در مقابل ارمنستان بهره خواهد برد. »

مورینسون در این مقاله، همچنین ارمنستان را به یهودستیزی در سطح دولتی و جامعه متهم کرده است.