ترکیه: انتصاب مهربان ‌علی‌اوا را یک «الگوی بد» توصیف کرد

۱۰ اسفند, ۱۳۹۵
ترکیه: انتصاب مهربان ‌علی‌اوا را یک «الگوی بد» توصیف کرد

بکیر بوزداق، وزیر دادگستری ترکیه، انتصاب همسر رییس جمهوری باکو به مقام معاون اول رییس جمهوری این کشور را «الگویی بد» توصیف کرد.
به گزارش پایگاه اینترنتی «باستا اینفو» به نقل از شبکه تلویزیونی «فوکس» ترکیه، وزیر دادگستری ترکیه در واکنش به بهره برداری حزب مخالف جمهوریت خلق ترکیه از موضوع انتصاب مهربان علی اوا، همسر الهام علی اف به مقام معاون اول وی برای متقاعد کردن مردم ترکیه به مخالفت با سیستم ریاستی مورد نظر حزب عدالت و توسعه ترکیه، گفت : «مخالفان با بهره گیری از «الگوی بد» سعی دارند مردم ترکیه را به مخالفت با برقراری نظام ریاستی در ترکیه سوق دهند. »
بکیر بوزداق گفت : « با مطرح کردن «الگوهای بد» می خواهند ملت ما را بترسانند. آنها تلاش خواهند کرد که با مطرح کردن «الگوهای بد» ملت را به مخالفت با تغییر قانون اساسی ترکیه فرابخوانند.»
فاتح پرتاکال، تحلیلگر شبکه تلویزیونی «فوکس» ترکیه نیز افزود : « با برقراری نظام ریاستی نوع ترکی اش، در ترکیه نیز «نپوتیزم» ( قوم و خویش پرستی و انتصاب اقوام به مقامات دولتی) رواج خواهد یافت. ممکن است در سال های اول این اتفاق نیفتد. اما در سال های بعدی، همسر ، برادر ، داماد ، خواهر و فرزند مطرح خواهد شد. هم اکنون نیز در میان وزراء (هیات دولت ترکیه) داماد رییس جمهوری وجود دارد که البته بطور قانونی منصوب شده است. اما، باید این سوال را پرسید که آیا این نوع انتصاب ها با اخلاق سیاسی سازگار است یانه؟ »
همچنین پایگاه اینترنتی «میدان تی وی» در تحلیلی تحت عنوان « معمای باکو در مقابل آنکارا» نوشت :
 « معمای انتصاب معاون اول رییس جمهوری آذربایجان، مرزهای کشور را درنوردید و به ترکیه رسید. در جمهوری ترکیه و بخصوص  برای حزب عدالت و توسعه، وضعیت پیچیده ای شکل گرفته است. چرا که جناب اردوغان قصد برگزاری همه پرسی تغییر قانون اساسی را  برای تحقق آرزوی دیرینه خود یعنی برقراری نظام ریاستی دارد. در این وضعیت، خبری که از باکو رسید، به هیچ وجه برای او خوشحال کننده نبود. اردوغان با درنظر گرفتن روابط دو کشور و مناسبات شخصی خود با الهام علی اف، خیلی سریع انتصاب مهربان علی اوا به مقام معاون اول رییس جمهوری آذربایجان را تبریک گفت.  اما، حزب جمهوریت خلق که به مخالفت با برقراری نظام ریاستی در ترکیه برخاسته است و نیز بسیاری از روزنامه نگاران ترکیه ، از انتصابی که در جمهوری آذربایجان انجام شده است، در تبلیغات خود بهره برداری  کردند. یکی از روزنامه نگاران ترکیه ای نیز گفت موضوعی را که باید با ساعت ها بحث اثبات می شد و شاید هم نهایتا به نتیجه نمی رسید، با این انتصاب به راحتی می توان اثبات کرد.  حتی اصطلاح «نظام ریاستی نوع ترکی» مطرح شد.  در چنین وضعیتی، فعالان حزب عدالت و توسعه ترکیه راه فراری از این بحث ندارند. بکیر بوزداق ، وزیر دادگستری ترکیه مجبور شد که  انتصاب مهربان علی اوا به مقام معاون اول الهام علی اف  را «الگوی بد» توصیف کند. حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه ، نفوذ و اکثریت خردکننده خود را مدیون کاریزما و توانایی سخنرانی رجب طیب اردوغان است. اما، اکنون رییس جمهوری ترکیه نیز در وضعیت دشواری قرار داد. 
در حالی که اردوغان، انتصاب معاون اول رییس جمهوری آذربایجان را تبریک گفته است، همین موضوع، همانند حربه ای به دست رقبا برای مخالفت با تغییر قانون اساسی افتاده است. اردوغان از این وضعیت به هیچ وجه راضی نیست و با معما روبرو شده است.  اما، شخصیت اردوغان مملو از حالات غیرمنتظره است.  رییس جمهوری ترکیه هیچ گاه از اینکه «برادر دیروز» را  امروز «قاتل» بنامد، احساس ناراحتی نکرده است و برعکس این نیز مصداق دارد. این را در مناسبات اردوغان با بشار اسد و ولادیمیر پوتین مشاهده کرده ایم.  تنها چیزی که اردوغان به آن وفادار باقی می ماند، تحکیم حاکمیت خویش است.  به همین علت، اگر «الگوی باکو» بر افکار عمومی ترکیه تاثیر جدی بگذارد و رای مثبت به همه پرسی ترکیه را تهدید کند، تردیدی نیست که اردوغان در آینده انتصاب معاون اول رییس جمهوری آذربایجان را دستکم مورد انتقاد قرار خواهد داد و از آن فاصله خواهد گرفت. البته، رییس جمهوری ترکیه در ترمیم روابطی که (روابط آنکارا با باکو) به این خاطر زیان خواهد دید نیز همتا  ندارد.»