نماینده مجلس جمهوری باکو: ما ترک نیستیم/ آذری هستیم

۱۶ اسفند, ۱۳۹۵
نماینده مجلس جمهوری باکو: ما ترک نیستیم/ آذری هستیم

بحران هویت در جمهوری باکو ، بار دیگر موجب جنجال بر سر اعتراض یک نماینده مجلس این کشور به اطلاق نام وارداتی «ترک» به آذری ها شد.    
عارف رحیم زاده، رییس «کمیسیون امور مناطق» مجلس جمهوری آذربایجان گفت اطلاق نام «ترک» به آذری ها نادرست است.
به گزارش آذریها به نقل از پایگاه اینترنتی «ویرتوالاذ» جمهوری آذربایجان عارف رحیم زاده در گفتگو با پایگاه اینترنتی «کی.ام.» ( km.ru ) روسیه گفت : « این کاملا اشتباه است که آذربایجانی ها (آذری ها) و ترک ها را یکسان تلقی می کنند. .این دو خلق کاملا از همدیگر جدا هستند.»
عارف رحیم زاده با اشاره به اینکه در گذشته ، روس ها پس از تصرف مناطق شمال ارس و الحاق این اراضی به روسیه تزاری براساس قرارداد ترکمانچای، به  اهالی این منطقه «تاتار» می گفتند، افزود : « در هر حال، ما ترک نیستیم. ترک ها ملتی کاملا مجزا  از ما هستند. اما، حکومت روسیه تزاری ، برای مقابله با  تاثیرات ترک های عثمانی در منطقه قفقاز، ارامنه را به این منطقه کوچاند و بدبختی ما نیز ناشی از این است که روسیه تزاری ما را «ترک» تصور می کرد.»
پایگاه اینترنتی «ویرتوالاذ» جمهوری آذربایجان با جنجالی خواندن این سخنان عارف رحیم زاده، افزوده است طی دو دهه گذشته این جمله حیدرعلی اف که ترکیه و جمهوری آذربایجان را  «یک ملت با دو دولت» توصیف کرده، در گفتمان سیاسی و اجتماعی این کشور جای گرفته است.
از سوی دیگر، درپی بروز جنجال مطبوعاتی طرفداران ترکیه در باکو علیه این سخنان عارف رحیم زاده، پایگاه اینترنتی (ترک گرای) «ینی مساوات» در گزارشی در این باره نوشت : « عذرخواهی عارف رحیم زاده در محشر مطالبه می شود!»
این رسانه ترک گرا (پان ترکیست ) همچنین خبر داد عارف رحیم زاده اعلام کرد سخنان وی تحریف شده است!
«ینی مساوات» به نقل از صابر رستمخانلی، رییس حزب همبستگی شهروندی جمهوری آذربایجان ( از وابستگان سیاسی ترکیه در باکو) نوشت : « بیان این مطلب که «آذربایجانی ها ترک نیستند» از زبان یک نماینده مجلس، گناهی بزرگ است که نیاز به دادگاه (تعقیب قضایی) دارد. زیرا، بیش از 95 درصد آذربایجانی ها برای همیشه ترک بوده اند! 35 میلیون نفر از هم تباران ما در ایران هستند که به خودشان ترک می گویند. حیدرعلی اف نیز همواره (  جمهوری آذربایجان و ترکیه را) یک ملت با دو دولت می خواند. »