ینی مساوات: باکو به «ناتوی اسلامی» بپیوندد

۲ خرداد, ۱۳۹۶
ینی مساوات: باکو به «ناتوی اسلامی» بپیوندد

پایگاه اینترنتی روزنامه «ینی مساوات» نوشت آمریکا در حال ایجاد «ناتوی اسلامی» است و باکو نیز در مقابل انتخاب دشواری قرار گرفته است.

پایگاه اینترنتی «ینی مساوات» نوشت: « دونالد ترامپ در نخستین سفر خارجی خود به عربستان سعودی خواهد رفت و در این کشور با رهبران کشورهای عرب خلیج فارس دیدار خواهد کرد. در ریاض اجلاس سران عربی – اسلامی برگزار خواهد شد. انتظار می رود که مقامات عالی رتبه 18 کشور از جمله ترکیه و (جمهوری) آذربایجان در این دیدار شرکت کنند. ایران به این اجلاس سران دعوت نشده است.  اما، مهمتر این است که انتظار می رود در جریان این سفر، تاسیس «ناتوی اسلامی» اعلام شود. در این باره، سایت «دبکا» که به سازمان جاسوسی اسراییل نزدیک است، گزارش داده است.  »

ینی مساوات به نقل از «دبکا»  افزوده است : « هم اکنون ایران سرگرم انتخابات ریاست جمهوری است و در 19 مه انتخابات برگزار خواهد شد. تهران با نگرانی دیدار آتی آمریکا – اسلام در ریاض را دنبال می کند. به همین علت نیز هدف ارتش اسلامی که تاسیس آن در حال برنامه ریزی است، مبارزه با داعش نخواهد بود.  این ارتش بیشتر علیه ایران، عراق، سوریه و حزب الله لبنان مبارزه خواهد کرد. ناتوی اسلامی بطور ویژه از طرف آمریکا برای مقابله با بحران ها در خاورمیانه (غرب آسیا) ایجاد می شود. این ارتش از آمریکا و اسراییل نیز حمایت گسترده ای کسب خواهد کرد.»

ینی مساوات افزوده است : «هنوز مشخص نیست که ترکیه و (جمهوری) آذربایجان در این نشست در چه سطحی شرکت خواهند کرد. احتمالا باکو تصمیم خود را دراین باره پس از مشورت با ترکیه اتخاذ خواهد کرد. می توان احتمال داد که به علت بالا بودن سطح این نشست، (جمهوری) آذربایجان نیز در سطح بالا در آن شرکت خواهد کرد. »

ینی مساوات با اشاره به اینکه «ناتوی اسلامی» مورد پسند روسیه نیز نیست، افزوده است : « در سال گذشته ریاض پیشنهاد تاسیس «ارتش اسلامی» را داده بود و آن پیشنهاد را به باکو نیز ارسال کرده بود. در آن زمان، المار محمدیاروف، وزیر خارجه (جمهوری) آذربایجان تاکید کرده بود باکو در حال بررسی این موضوع است. بعدها این موضوع از دستور روز خارج شد. اکنون نیز این موضوع از طرف آمریکا مجددا وارد دستور روز می شود. طبیعی است که آمریکا نیز عربستان سعودی نیست. به این معنا که  موضع (جمهوری) آذربایجان در این نشست خیلی مهم است. باکو چگونه همانند اکثر دولت های اسلامی در ساختار نظامی مخالف ایران و روسیه جای خواهد گرفت؟ درست است که (جمهوری) آذربایجان عضو جنبش عدم تعهد است. اما، «ناتوی اسلامی» مغایر با منافع ملی ما نیست. از طرف دیگر، بی تردید  باکو در این باره به موازات برادر ترکیه  حرکت خواهد کرد. در واقع، ترکیه هرجا باشد، (جمهوری) آذربایجان نیز باید در همانجا باشد. مگر نمی گوییم «ما یک ملت با دو دولت هستیم؟»

ینی مساوات افزوده است : « در ارتباط با نارضایتی روسیه از حضور (جمهوری) آذربایجان در «ناتوی اسلامی» نیز واقعیت این است که برغم اعتراضات جدی (جمهوری) آذربایجان، انحلال «کنگره آذربایجانی های سراسر روسیه» ( سازمان لابی جمهوری آذربایجان در روسیه) یک بار دیگر نشان داد که منافع ملی ما از نظر روسیه در آخرین ردیف ها قرار دارد و هر وقت اقتضاء کند، روسیه ما را نادیده می گیرد. در این صورت، چرا (جمهوری) آذربایجان براساس منافع ملی خود حرکت نکند؟ آن هم به همراه ترکیه و پس از جنجال انحلال «کنگره آذربایجانی های سراسر روسیه».  شاید هم واقعه انحلال «کنگره آذربایجانی های سراسر روسیه»، فرصت خوبی است که با رویکرد به سمت آمریکا و غرب ، آن روی قاطع خودمان را به همسایه شمالی مان نشان دهیم و به این همسایه پیام دهیم. البته، با اجرای سیاست همگام با کشور برادر ترکیه .»