علی اف: روابط باکو با اتحادیه اروپا و ناتو گسترش خواهد یافت

۲۷ تیر, ۱۳۹۶
علی اف: روابط باکو با اتحادیه اروپا و ناتو گسترش خواهد یافت

الهام علی اف، رییس جمهور باکو در سفر به ریگا، پایتخت لتونی گفت روابط جمهوری آذربایجان با اتحادیه اروپا به مرتبه عالی تری ارتقاء خواهد یافت.

به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه ینی مساوات، الهام علی اف در ریگا گفت : « گفتگوهای جمهوری آذربایجان با کمیسیون اروپا برای امضای توافقی تازه آغاز شده است. جمهوری آذربایجان با یازده کشور عضو اتحادیه اروپا اسناد همکاری استراتژیک امضاء کرده است. در روابط جمهوری آذربایجان با اتحادیه اروپا، موضوع انرژی اولویت دارد. جمهوری آذربایجان به عنوان همکار قابل اعتماد، در تامین امنیت انرژی اروپا نقش ایفاء خواهد کرد. »

علی اف افزود:« برای اجرای طرح دهلیز  جنوبی گاز و احداث خط لوله گازی برای انتقال گاز به اروپا ، 40 میلیارد دلار سرمایه گذاری لازم است که بخش اعظم آن انجام شده است و جمهوری آذربایجان میلیاردها دلار برای این طرح سرمایه گذاری کرده است که این دهلیز ایجاد شود. اطمینان دارم که فاز نخست این طرح در سال آینده و فاز پایانی آن در سال 2020 به بهره برداری خواهد رسید.»

رییس جمهوری آذربایجان همچنین با ابراز رضایت از روابط دوجانبه  این کشور با لتونی ، گفت : « ما همواره در گسترش روابطمان با ناتو نیز از حمایت لتونی برخوردار بوده ایم. امروز جمهوری آذربایجان با ناتو در تمامی زمینه ها در افغانستان، از جمله تدارکات و حمل و نقل و ترانزیت همکاری می کند.»