باکو: رأی مثبت به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درباره قدس، تأثیری بر روابط باکو – تل آویو ندارد

باکو: رأی مثبت به  قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درباره قدس، تأثیری بر روابط باکو – تل آویو ندارد

پایگاه اینترنتی « استراتگ» با انتشار تحلیل «استانیسلاو تاراسوف» در پایگاه اینترنتی «رگنوم» روسیه تحت عنوان « آیا سیاست چندجانبه باکو در خصوص خاورمیانه ( غرب آسیا) نتیجه خواهد داد؛ الهام علی اف در مثلث اسراییل ایران ترکیه چگونه مانور خواهد کرد؟» نوشت : « ( جمهوری ) آذربایجان در نظام مناسبات قفقاز جنوبی خاورمیانه ( غرب آسیا) توازن را از دست داده و به وضعیت دشواری دچار شده استباکو که براساس دکترین « یک ملت دو دولت» با آنکارا متحد است، موجب مقاومت غیرقابل اجتناب تهران شده است که از تقویت ترکیه در قفقاز جنوبی ناراحت است و توازن ژئوپلیتیک معکوس را در این منطقه با حمایت از ایروان برقرار می کند».

در این تحلیل افزوده شده است : « ( جمهوری) آذربایجان نیز به نوبه خود همکاری فنی نظامی با اسراییل را توسعه داده و به موازات آن، ایران هشدار داده است که « اسراییل خط قرمز مسلمانان است

تحلیلگر رگنوم افزوده است : « در گذشته درباره اتحاد «گرجستان جمهوری آذربایجان ترکیه اسراییل» سخن گفته می شد. اما،  آنکارا که ابتدا در زمینه مساله فلسطین و سپس در زمینه مساله کردستان با اسراییل رو در رو شد، روابطش را با اسراییل به شدت سرد و شروع به کنده شدن از این اتحاد کرده است

در این تحلیل افزوده شده است : « سیاستمداران باکو برای اینکه در وضعیت « دوستِ دشمنِ دوست » ظاهر نشوند، برای وساطت میان ترکیه و اسراییل در جهت عادی سازی مناسبات آنها تلاش می‌کنند. اما، نزدیک شدن مواضع آنکارا و تهران در باره سوریه ، باکو را در وضعیت انتخاب دشوار میان ترکیه و اسراییل قرار گرفته است.  (جمهوری) آذربایجان تلاش کرده است وضعیت موجود در مناسبات با هر دو دولت را حفظ کند.

اما، ترکیه کشیدن باکو به سمت خود را آغاز کرده است. آنکارا در ماه سپتامبر امسال تقریبا (جمهوری) آذربایجان را به تجدیدنظر در مناسبات با تل آویو فراخواند و  تهدید کرد که ترانزیت نفت باکو از بندر جیحان ترکیه به اسراییل را متوقف می کندبخشی از هیات حاکمه جمهوری آذربایجان وضعیت خاورمیانه را به عنوان امکانی برای کمک به حل مساله قراباغ براساس سناریوی باکو ارزیابی کرده است. بخش دیگری از نخبگان جمهوری آذربایجان نیز این وضعیت را خطری بزرگ می داند. بحث در این باره در باکو به اتمام نرسیده است. اما،  رأی مثبت (جمهوری) آذربایجان به قطعنامه محکومیت اقدام آمریکا در شناسایی اورشلیم ( قدس) به عنوان پایتخت اسراییل ،‌تقسیم بندی جدید نیروها در منطقه را به نمایش گذاشته است. باکو از بیانیه های ضدآمریکایی ترکیه حمایت کرده و در طرف جبهه ضداسراییلی آنکارا و تهران دیده شده است. درست است که جمهوری آذربایجان برخلاف ترکیه و ایران ، برای موضع گیری شدید و آشکار علیه آمریکا و اسراییل  مخاطره نکرده است. اما، تهدید آمریکا مبنی بر اینکه « رأی دهندگان به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل را فراموش نخواهیم کرد»، در مناسبات آمریکا با باکو نیز احتمال تحقق دارد. اما، اسراییل به نوبه خود اعلام کرده است که مناسبات با (جمهوری) آذربایجان را برغم موضع مشترک باکو با آنکارا، برای خود مهم می داند.

 هم اکنون در باکو نیز اعلام می کنند که موضع جمهوری آذربایجان (درباره قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درباره قدس) هیچ تاثیری بر مناسبات (جمهوری) آذربایجان با ترکیه و اسراییل برجای نخواهد داشت.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسراییل اخیرا خواستار تجدیدنظر در مناسبات دولت یهود با ترکیه شد. قادی آیزنکوت، رییس ستاد مشترک اسراییل در گفتگو با روزنامه «ایلاف» عربستان سعودی گفت : « اسراییل حاضر به ائتلاف با دولت های عرب برای مقابله با توسعه منطقه ای ایران است. به محض احساس خطر اسراییل برای امنیت خود ، حکومت اسراییل از موضع گیری سیاسی وارد عمل می شود و نه تنها در سوریه، بلکه در سایر مناطقی که منبع خطر بالقوه است ، از نیروی نظامی استفاده می کند».