انتخاب رئیس جمهور باکو به عنوان مدیر اجرایی نشست سران مجامع یهودیان آمریکا

۱۰ دی, ۱۳۹۶
انتخاب رئیس جمهور باکو به عنوان مدیر اجرایی نشست سران مجامع یهودیان آمریکا

«الهام علی اف»، رئیس جمهور آذربایجان مسئولیت امور اجرایی نشست بین المللی تشکل ها و سازمان های یهودی آمریکا را از «مالکلم هنلاین» مسئول سابق امور اجرایی اجلاس سران تشکل های یهودی آمریکا تحویل گرفت.
این در حالی است که «مالکلم هنلاین»، در دیدار اخیر سران مجامع یهودی در آمریکا از اهمیت همکاری تمامی تشکل های یهودی آمریکا با جمهوری آذربایجان سخن گفته بود. وی با ابراز خرسندی از دیدار با «الهام علی اف» در سفرهای قبلی به جمهوری آذربایجان از پیشرفت‌‌ سریع جمهوری آذربایجان و تاثیر مثبت این کشور در افزایش تعاملات با مجامع یهودی به ویژه رژیم صهیونیستی ابراز خرسندی کرده بود. 
مسئول سابق امور اجرایی یهودیان آمریکا همچنین برگزاری نشست بین المللی همبستگی کشورهای اسلامی در سال 2017 و نشست «گفتگوی تمدن ها» در جمهوری آذربایجان را نمونه بارز تلاش مقامات باکو در نهادینه کردن ایده «چند فرهنگ گرایی» عنوان کرده و این اقدامات را شایسته تقدیر دانسته است.
رئیس جمهور آذربایجان نیز با اشاره به حضور بخش عمده ای از نمایندگان تشکل های یهودی در جمهوری آذربایجان و لزوم شناخت و آگاهی یهودیان این کشور از پیشرفت های موجود، اهمیت مشارکت یهودیان سراسر جهان در چنین رویدادهای بین المللی را مورد تاکید قرار داده و خاطر نشان کرده است که برگزاری این نشست های بین المللی موجب تقویت تعامل میان ادیان و مردم خواهد شد.
رئیس جمهور آذربایجان در ادامه با اشاره به شرایط مناسب محل سکونت و کسب و کار یهودیان این کشور، از جمهوری آذربایجان به عنوان نمونه بارز تساهل مذهبی و چندفرهنگ گرایی در بین کشور های جهان یاد کرده است.
لازم به ذکر است که سفرهای مکرر مقامات دو کشور و احیای معنی دار مناسبات جمهوری آذربایجان با شیطان بزرگ همچنین تاکید بر نقش ویژه یهودیان همزمان با پیروزی های اخیر جبهه مقاومت در کشورهای سوریه، لبنان و فلسطین از واگذاری ماموریت های جدید به مقامات باکو و ایفای نقش تاثیرگذار در تعامل با همسایگان منطقه ای و فرامنطقه ای خبر می دهد.