اموال ضراب در باکو مصادره می شود!

۱۸ دی, ۱۳۹۶
اموال ضراب در باکو مصادره می شود!

«باکو پست» نوشت : « ممکن است شبکه تجاری رضا ضراب در ترکیه و ایران و جمهوری آذربایجان فرو بپاشد. رضا ضراب در آمریکا به اتهام نقض تحریم مالی ایران و پولشویی محاکمه می شود. اما، او با بازجویان به تفاهم رسیده و علیه آتیلا هاکان ، معاون رییس هیات مدیره «بانک خلق» ترکیه که او نیز در آمریکا دستگیر شده، اعتراف  و اعلام کرده است درباره پولشویی برای ایران با مقامات ترکیه به تفاهم رسیده بود. این نیز نشان می دهد که رضا ضراب از قبل با محافل آمریکایی  که سازمان فتح الله گولن را اداره می کنند، در ارتباط بوده است. هدف از دستگیری جنجالی ر ضا ضراب ، القای این مطلب به افکار عمومی بوده است که ضراب فردی نزدیک به حکومت ترکیه و دارای اطلاعات محرمانه است. پس از دستیابی به این هدف،  وضعیت رضا ضراب در دادگاه آمریکا از متهم به شاهد تبدیل شده است و در پی آن، مقامات انتظامی ترکیه علیه رضا ضراب پرونده پیگرد تشکیل داده اند و دادستانی کل استانبول تمامی املاک رضا ضراب و 23 نفر مرتبط با وی را مصادره کرده است.  یکی از املاک مصادره شده نیز املاک متعلق به «امید ارومی» مدیر اجرایی « هولدینگ ان.ای.بی.» NAB Holding و از سهامداران کوچک این هولدینگ است. این هولدینک از شرکای تجاری «بهرام ارومی»، شوهرخواهر رضا ضراب است.»

«باکو پست» به نقل از رسانه های ترکیه ای ، فهرستی از اموال و سرمایه های متعلق به این تاجر ایرانی الاصل طلا در جمهوری آذربایجان را منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش، « هولدینگ ان.ای.بی.» از سهامداران اصلی « بانک باکو» Bank of Baku است. چهل درصد از سهام این بانک متعلق به  « هولدینگ ان.ای.بی.» است.  « هولدینگ ان.ای.بی.» همچنین در جمهوری آذربایجان شرکت «آوتو آذربایجان» Auto Azerbaijan را اداره می کند.  « هولدینگ ان.ای.بی.» نماینده رسمی  فروش  خودروهای هیوندا در جمهوری آذربایجان است و به موازات آن ، صاحب شرکت « باکو الکترونیکز» Baku Electronics و نماینده فروش رسمی محصولات الکترونیکی نزدیک به هشتاد مارک از جمله مارک های سامسونگ، زیمنس، بوش، تفال، نینتندو  Nintendo ، مولینکس ، سونی ، ال جی، الکترولوکس و کانن در (جمهوری) آذربایجان است. همچنین شرکت سهامی عام «قفقاز لیزینگ» Qafqaz Lizinq که دفتر مرکزی آن در استانبول قرار دارد و جزئی از «هولدینگ ان. ای. بی.» است، از سال 2007 در جمهوری آذربایجان نیز فعالیت می کند.

رسانه های ترکیه گزارش داده اند که مقامات انتظامی ترکیه در حال تحقیقات درباره تمامی این شرکت ها هستند و این دارایی های رضا ضراب در جمهوری آذربایجان نیز مصادره خواهند شد.

«باکو پست» خاطرنشان کرده است سایت ویکی لیکس نیز در سال 2011 ، گزارش محرمانه مورخه مارس 2009 خانم آن درسی، سفیر وقت آمریکا در باکو درباره  تجارت برادران «ارومی» در جمهوری آذربایجان را منتشر کرده بود. در آن گزارش آمده بود که برادران ارومی اصالتا تبریزی  و هم اکنون شهروند ترکیه هستند و در ایران و جمهوری آذربایجان نیز فعالیت تجاری دارند. شهرام ارومی پس از انقلاب اسلامی ایران، به تابعیت ترکیه درآمده و برغم آن در ایران تحصیل کرده است. او و برادرش بهرام در سال 1988، شرکت « تجارت خارجی » را در استانبول تاسیس کرده اند که در ترکیه و خاورمیانه ( غرب آسیا) و ایران تجارت گسترده ای دارد.  این شرکت در جمهوری آذربایجان نیز فعال است. شگرد تجاری «ارومی» ، ایجاد انحصار از طریق دولتمداران در کشورهای مختلف است که  مبنای آن هدیه و رشوه دادن به مقامات رسمی است. نام برادران ارومی  همچنین به همراه  نام جمشید جوشکار ، تاجر ایرانی برده می شود.  جمشید جوشکار نیز از آذری های ایران است که او و برادرانش نیز که اصالتا تبریزی هستند ، تابعیت ترکیه را پذیرفته اند. پس از انقلاب اسلامی ایران، سرمایه شان از دستشان خارج شده و این خانواده  به ترکیه فرار کرده اند.   پسر جمشید جوشکار در ایران شریک تجاری پسر آیت الله هاشمی رفسنجانی، رییس جمهوری پیشین ایران است. جمشید جوشکار همچنین با مقامات رسمی و تجار مشهور جمهوری آذربایجان دارای مناسبات نزدیک است و به احتمال زیاد برای نمایندگان حاکمیت ایران پولشویی و کالاهای مورد نیاز را خریداری می کند. »

  در سند ویکی لیکس آمده بود : « جوشکار و برادران ارومی طرف تجاری شرکت « باکو الکترونیکز» و « بانک باکو» هستند.  قبلا گفته می شد «بانک باکو» به خویشاوندان فرهاد علی اف، وزیر اقتصاد پیشین جمهوری آذربایجان تعلق دارد. گفته می شود جمشید جوشکار در این بانک سهم دارد.  بعضا نیز گفته می شود « بانک باکو» بانکی ترکیه ای است.  شهرام ارومی  به تاسیس « بانک باکو » کمک کرده است و طی سال های 1999 تا 2007 در این بانک دارای مقام بوده است. شرکت های ارومی برای منافع رژیم ایران فعالیت می کنند. شهرام ارومی همچنین دوست نزدیک «احد قضایی» سفیر پیشین ایران در باکو و از کارکنان شورای عالی امنیت ملی ایران است.»

باکو پست افزده است : « در گزارش محرمانه سفیر پیشین آمریکا در باکو این نیز ذکر شده بود که « بانک خلق»  توسط کارکنان پیشین « بانک باکو» تاسیس شده است و در میان تجار و شرکت های ایرانی خیلی شناخته شده است. همچنین ایرانی ها با «رویال بانک» (جمهوری آذربایجان) از نزدیک کار می کنند .  این بانک به یک آمریکایی ایرانی الاصل تعلق دارد.  در این گزارش همچنین از عادل شربیانی ، تاجر ایرانی که با « بانک خلق» رابطه تجاری نزدیک دارد، نام برده شده است. او صراف است و قبلا در بانک ملی ایران ، مدیر بوده است. او پس از ورشکستگی معماگونه در ایران به باکو مهاجرت کرده است. او فردی متمول است که با بنیاد مستضعفان ایران کار می کند و فعالیت های تجاری و سرمایه های این بنیاد در جمهوری آذربایجان را مدیریت می کند. این بنیاد در باکو ، کارخانه تولید شوینده دارد که صابون های «دریا» را نیز تولید می کند. به گفته یک منبع ایرانی، یکی از دوستان شربیانی، اخیرا (سال 2009) شربیانی را در حال سپرده گذاری پنج میلیون دلاری در «بانک باکو» دیده است که این پول از ایران آورده شده بود و این پول در دفاتر بانک ثبت نشده است. این منبع نفهمیده است که این پول چرا به شربیانی داده شده است. یک منبع مخالف رژیم ایران نیز گفته است که شربیانی زود به زود در « بانک باکو» سپرده گذاری می کند.  یک تاجر ایرانی نیز گفته است که شربیانی به روابط نزدیکش با حاکمیت ایران و پولشویی برای رژیم تهران شهرت دارد.»