همایش«مرزهای جدید؛راهبرد اسراییل در قفقاز و آسیای مرکزی»

۱۹ اسفند, ۱۳۹۶
همایش«مرزهای جدید؛راهبرد اسراییل در قفقاز و آسیای مرکزی»

 

 

خبرگزاری آذرتاج خبر داد «کمیته روابط اجتماعی آمریکا – اسراییل» ( AIPAC )، همایشی را  در چارچوب همکاری های جمهوری باکو با اسرائیل با عنوان « مرزهای جدید؛ راهبرد اسراییل در قفقاز و آسیای مرکزی» در واشنگتن برگزار کرد.

به گزارش آذریها به نقل از آذرتاج، در این همایش 250 نفر نماینده از محافل تجاری و دیپلماتیک شرکت کردند.

الین سلیمان اف، سفیر باکو در واشنگتن، مارک لِوین ، معاون «ائتلاف ملی حمایت از یهودیان اوراسیا»، برندا شافر، استاد دانشگاه جرج تاون و سوانته کورنل، مدیر «برنامه تحقیقات جاده ابریشم جدید» موسسه قفقاز و آسیای مرکزی در این همایش سخنرانی کردند.

الین سلیمان اف با اشاره به اینکه (جمهوری) آذربایجان در یکی از مراکز راهبردی جهان واقع است ، گفت: « براثر سیاست موفقیت آمیز الهام علی اف،، این کشور به مرکز گفتگوی فرهنگ ها در جهان تبدیل شده است. »

سفیر باکو در واشینگتن همچنین بر نقش این کشور در عملیات صلح بانی بین المللی در افغانستان در چارچوب همکاری راهبردی با آمریکا، اجرای طرح های حمل و نقلی بین المللی در چارچوب طرح «جاده ابریشم جدید» و نیز مناسبات اقتصادی با آمریکا که مبتکر این طرح های کلان بین المللی است، تاکید کرد.

الین سلیمان اف با یادآوری مناسبات و همکاری دوستانه جمهوری آذربایجان با اسراییل و سفرهای رییس جمهوری پیشین، نخست وزیر و سایر مقامات عالی رتبه اسراییل به باکو، گفت :

 « در فرایند برقراری رابطه اسراییل با جهان اسلام، جمهوری آذربایجان نقش مهمی دارد.»

سفیر باکو در واشینگتن همچنین حضور نمایندگان یهودیان و مسیحیان در همایش ویژه «سال همبستگی اسلامی – 2017» در ( جمهوری) آذربایجان را یادآوری کرد و گفت : « در طول قرون متمادی ، مسلمانان و یهودیان و پیروان سایر ادیان در شرایط مهربانانه و دوستانه در آذربایجان زندگی کرده اند . آلبرت آگارونوف یهودی و قهرمان ملی (جمهوری) آذربایجان که در راه تمامیت ارضی کشور مبارزه کرد و به شهادت رسید، از نمونه های اصیل وطن پرستی است. »

مارک لوین، برندا شافر و سوانته کورنل نیز در سخنرانی های خود بر سنت های تساهل و گفتگوی ادیان تاکید و مثال های زیادی در این باره ذکر و تاکید کردند تجربه ( جمهوری ) آذربایجان در مبارزه با افراط گرایی و تندروی ، برای سایر دولت ها نیز مفید است.

سخنرانان تاکید کردند (جمهوری) آذربایجان برغم تحت اشغال بودن 20 درصد از خاکش و آواره بودن بیش از یک میلیون نفر از اهالی اش، از تندروی به دور مانده است.

در این همایش برندا شافر بر موقعیت باکو در تامین امنیت انرژی اروپا تاکید کرد.

همچنین، کمک مالی (جمهوری) آذربایجان برای مرمت و بازسازی کنیسه «بیت یشورون» یهودیان شهر هوستون که با باکو رابطه خواهرخواندگی دارد و در طوفان «هاروی» آسیب دیده بود نیز از نشانه های توسعه مناسبات دوجانبه ذکر شد و این کمک مورد تشویق قرار گرفت.

آذرتاج افزوده است : « گردهمایی سراسری سالانه «ایپک» در واشنگتن ، بزرگترین برنامه این سازمان یهودی در آمریکاست که نزدیک به 20 هزار نفر، از جمله نمایندگان دولت و کنگره و سایر اشخاص عالی رتبه و نیز نمایندگان اسراییل و سایر دولت ها در آن حضور می یابند. در همایش امسال «ایپک»، مایک پنس، معاون اول رییس جمهوری آمریکا، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل و «ادی راما»، نخست وزیر آلبانی و وزرای خارجه کشورهای حوزه بالتیک سخنرانی خواهند کرد.»