دادگاه حقوق بشر اروپا باکو را به پرداخت 24 هزار دلار جریمه محکوم کرد

۸ اسفند, ۱۳۹۷
دادگاه حقوق بشر اروپا باکو را به پرداخت 24 هزار دلار جریمه محکوم کرد

 

دادگاه حقوق بشر” اروپا دولت جمهوری باکو را به پرداخت 24 هزار یورو جریمه بخاطر نقض حقوق سردبیر پیشین نشریه “صدای تالش” محکوم کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی میدان تی وی ،در حکم دادگاه حقوق بشر اروپا، دولت جمهوری باکو به محروم کردن مرحوم نوروز علی محمداف، سردبیر پیشین نشریه ” تولیشی صدو (صدای تالش) ” از “حق حیات” ، شکنجه وی در بازداشتگاه سازمان امنیت جمهوری آذربایجان و زندان و نیز نقض “حقوق و آزادی های اولیه” وی محکوم شده است.

دولت جمهوری آذربایجان باید 24 هزار یورو جریمه به خانواده نوروزعلی محمدوف پرداخت کند. 

لاچین ممیش اف، کارگردان مستند ” فاجعه یک خانواده” درباره شرایطی که منجر به مرگ نوروزعلی محمدوف و دو پسر وی و مهاجرت همسرش خانم مریم محمداوا به خارج از جمهوری آذربایجان شد ، گفت : ” نوروزعلی محمدوف در سال 2008 به ” خیانت به کشور ” متهم شده بود. اما، هیچ سند و مدرکی دال بر خیانت به کشور در پرونده نوروزعلی محمدوف وجود نداشت. تنها به این استناد می شد که المان قلی اف ، از کارکنان پیشین سرویس امنیتی شوروی به هنگام میهمانی در منزل نوروزعلی محمدوف، با تلفن آن مرحوم به ایران تلفن کرده بود و همین تماس تلفنی المان قلی اف با گوشی نوروزعلی محمدوف با ایران را به عنوان مدرک خیانت در پرونده نوروزعلی محمدوف گنجانده ، او را دستگیر و زندانی کرده بودند. در زندان نیز اجازه دیدار با نوروزعلی محمدوف را نمی دادند. در زمانی که نوروزعلی محمدوف در زندان بود، کامران محمدوف، پسر بزرگ وی به دست اشخاص ناشناس مضروب شد و بطور مشکوکی از دنیا رفت. پس از مرگ نوروزعلی محمدوف در زندان به علت شرایط دشوار زندان و عدم درمان بیماری وی، امیل محمدوف، دیگر فرزند نوروزعلی محمدوف و مادرش مریم محمداوا  در جاده لنکران – باکو به علت برخورد مشکوک کامیون با خودروی سواری آنها مجروح شد و مدتی بعد در حین معالجه جراحت های ناشی از این تصادف در بیمارستانی در مسکو بطور مشکوکی از دنیا رفت. هم اکنون مریم محمداوا ، همسر نوروزعلی محمدوف در یکی از شهرهای هلند زندگی می کند.”

 

کارگردان مستند زندگی و مرگ سردبیر پیشین نشریه ” صدای تالش” درباره وارد شدن اتهام خیانت به نوروزعلی محمدوف گفت : ” مقامات امنیتی جمهوری آذربایجان برای اینکه وانمود کنند عملیات نیرومند ضداطلاعاتی درباره ایران در جمهوری آذربایجان جریان دارد، این رفتار را با نوروزعلی محمدوف کردند و اکنون نیز برای نمایش قدرت در مقابل ایران ، افرادی مثل حاج طالع باقرزاده، رهبر سازمان ” جنبش اتحاد مسلمانان ” را به ارتباط با ایران متهم و به خشن ترین وجه با وی رفتار می کنند. “