آیا کنوانسیون خزر در حال نقض شدن است؟ مستشاران اسرائیلی در خزر مستقر شدند

۲۶ مرداد, ۱۳۹۸
آیا کنوانسیون خزر در حال نقض شدن است؟ مستشاران اسرائیلی در خزر مستقر شدند

باکو شناورهای ساخت رژیم اسرائیل و مستشاران تسلیحاتی این رژیم را برای ساخت و استفاده از شناورهای متعلق به نیروی محافظت ساحلی مرزبانی دولتی در خزر مستقر کرده است.  

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی آذریها، پایگاه اینترنتی ” اردو” جمهوری باکو خبر داد تاکنون 33  فروند از  چهار گونه از  شناورهای “شالداگ” Shaldag تولیدی شرکت ” اسراییل شیپ یاردز” ( Israel Shipyards ) که در جمهوری باکو “شاه داق” نامگذاری شده، در مرکز ساخت و تعمیر شناورهای “تورکان” در حاشیه خزر در جمهوری آذربایجان تولید شده است. این شناورها از قابلیت فرود بالگرد بر روی عرشه شان را دارا هستند.

برای تولید این شناورهای اسراییلی در جمهوری آذربایجان ، قراردادی در سال 2011 با اداره صادرات نظامی وزارت دفاع اسرائیل امضاء شده است. براساس این قرارداد ، می بایست شش فروند شناور تندروی “شاه داق” با همکاری  شرکت ” اسراییل شیپ یاردز” Israel Shipyards و شرکتی محلی تحت مجوز اسراییل تولید می شد. مونتاژ این شناورها توسط کارشناسان شرکت ” اسراییل شیپ یاردز” Israel Shipyards و  یکی از شرکت های  جمهوری باکو ، با سلاح ها و تجهیزات و قطعات وارد شده از اسراییل صورت می پذیرفت. مونتاژ این شناورها   طی تابستان 2014 تا پاییز 2016 در مرکز تولید و تعمیر کشتی در تورکان انجام شد.

همچنین به گزارش پایگاه اینترنتی “ملی” نیروی مرزبانی جمهوری باکو در مراسم سالروز تاسیس این نیرو در باکو ، سکوی اعزام پهپادهای هاروپ تولید اسرائیل را به نمایش گذاشته شد.

جمهوری باکو خریدهای تسلیحاتی خود را به واسطه مناقشه با ارمنستان توجیه می کند، اما جالب این جا است این به جای نیروهای هوایی این کشور، نیروی دریایی در مرز با ایران در حال فربه شدن است! و موشک های دور بردی که قادر است تبریز و تهران را نشانه برود، به جای موشک های میان بردی (که برای پرتاب به سوی استپاناکرت و شوشی نیاز است) خریداری می شود!

به نظر می رسد، با توجه به قرارداد منعقد شده میان باکو – تلاویو، در خصوص مونتاژ و راه اندازی شناورهای اسرائیلی در ساحل خزر، حضور مستشاران اسرائیلی در این ناحیه برای راه اندازی این شناورهای گریزناپذیر است. اکنون حقوقدانها و کارشناسان وزارت خارجه باید به این سوال پاسخ دهند که آیا این اقدام با مفاد کنوانسیون خزر در تضاد نیست؟