کاهش مهاجرت زنان روسپی باکو به دبی

۳۰ مرداد, ۱۳۹۸
کاهش مهاجرت زنان روسپی باکو به دبی

پایگاه اینترنتی “مدرن” جمهوری باکو از کاهش مهاجرت زنان روسپی این کشور به دبی بر اثر افزایش سفر  گردشگران عرب به باکو خبر داد.

به گزارش آذریها، سایت مدرن نوشت :

 ” در سال های 1990 بسیاری از زنان روسپی از جمهوری باکو به «ترکیه و دبی» می رفتند، اما در سال های اخیر مسیر این مهاجرت تغییر کرده است. طی سال های اخیر اعراب پولدار که به عنوان گردشگر به باکو سفر می کنند، برای زنان بدکاره دست یافتنی تر شده اند.” 

مهربان زینال اوا، رییس اتحادیه اجتماعی ” دنیای تمیز” گفت :

 “افزایش قیمت بلیط هواپیما نیز آرزوی سفر به دبی را برای بدکاره ها به یاس تبدیل کرده است. آمارگیری کسانی که برای فحشا به کشورهای خارجی می روند، دشوار است. زیرا خیلی از آنها به عنوان گردشگر به خارج می روند. در کل ، این سفرها نسبت به گذشته کمتر شده است. افرادی که جذب روسپیگری می شوند یا از طریق “سردسته” وارد این کار می شوند یا به صورت انفرادی و یا هم قربانی تجارت انسان می شوند. افرادی را که به صورت انفرادی جذب روسپیگری می شوند، نمی توان تحت پیگرد قانونی قرار داد.”

مهربان زینال اوا افزود :

« برای کاستن از روسپیگری  زنانمان باید خیلی تلاش شود. باید جذابیت پیشنهادهایی که در این زمینه مطرح می شوند، در آن حدی باشند که زنان بتوانند از این “حرفه” دور شوند. برای تمامی برنامه هایی که در این زمینه پیشنهاد کرده ایم، وقت لازم است. دستکم یک یا دو سال باید مطالعه شود. برخی ها نیز طول این مدت را نمی پسندند. مثلا برای کسانی که بچه کوچک دارند، کسب درآمد از طریق روسپیگری راحت است. به نظر من  در میان این زنان آگاهی بخشی و نظرسنجی لازم است. برخی کلیشه ها نیز وجود دارند که به علت آنها کسی نمی خواهد در میان این گروه از افراد نظرسنجی شود.»

رییس اتحادیه ” دنیای تمیز” درباره طرز رفتار گردشگران اروپایی و عرب با  روسپی ها در این کشور افزود : « عرب ها خیلی آزادتر حرکت می کنند. عرب ها قدری به اجبار تمایل دارند. اما، اروپایی ها بدون درنظر گرفتن تمایل طرف مقابل ، کاری انجام نمی دهند. اما، عرب ها با این طرز فکر که ” پول می دهم و هرکاری دلم می خواهد، می توانم انجام دهم”، اقدام می کنند. این را نیز نباید از نظر دور داشت که امروز عصر اینترنت است. حتی از طریق اینترنت نیز روسپیگری می کنند. امروزه ابزارهای آسان تری برای روسپیگری وجود دارد. فکر نمی کنم که بتوان در خیابان ها با این افراد مقابله کرد. روسپی هایی وجود دارند که در خیابان یا در بار یا به صورت خاص به این کار مشغولند. میان خود آنها نیز مناقشه وجود دارد. روسپی هایی که در بار یا باشگاه به روسپیگری مشغولند، خود را متمایز محسوب می کنند. این ها نیز مشکلات خود را دارند. در گزارش هماهنگ کننده کشوری “اداره مبارزه با تجارت انسان” وزارت کشور جمهوری آذربایجان ، 144 مورد تجارت انسان در سال 2018 ثبت شده و 13 گروه متلاشی شده اند و هم اکنون 19 نفر نیز در همین ارتباط تحت تعقیب قرار دارند.»