حیله یا تصادف؛ برگزاری همایش “هفته وحدت” به سبک دولت لائیک باکو

۲۲ آبان, ۱۳۹۸
حیله یا تصادف؛ برگزاری همایش “هفته وحدت” به سبک دولت لائیک باکو

هم زمان با هفته وحدت و سالروز میلاد پیامبر اعظم (س) و البته بدون هیچ گونه اشاره رسمی به این مناسبت ، الله شکور پاشازاده ، رییس “اداره مسلمانان قفقاز” که متولی رسمی و دولتی امور دینی در جمهوری آذربایجان ، از مدت ها پیش از سوی دولت لائیک باکو مامور برگزاری همایشی تحت عنوان ” دومین نشست رهبران دینی دنیا” در باکو طی روزهای 14 و 15 نوامبر – مصادف با شب و روز میلاد پیامبر اکرم (ص)- شده است. الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان در اوایل سال جاری میلادی با صدور فرمانی برگزاری این نشست را به عنوان مهمترین برنامه از سلسله برنامه های ویژه 70 سالگی تولد الله شکور پاشازاده و 40 سالگی انتصاب وی به سمت رییس اداره مسلمانان قفقاز در دوره حاکمیت رژیم کمونیستی در سال 1980 معین کرده است. براساس اطلاعیه رسمی اداره مسلمانان قفقاز ، قرار است  حدود 500 نفر میهمان از پنج قاره جهان ، از هفتاد کشور و رهبران و نمایندگان 25 دین سنتی و طریقت دینی و نیز 10 سازمان متنفذ بین المللی در این همایش حضور یابند.

اداره مسلمانان قفقاز در تبیین رسمی،  هدف برگزاری این نشست را به اصطلاح “توسعه گفتگوی ادیان در سطح جهانی” ، “تشویق و تکمیل تفاهم متقابل و همبستگی انسانی” ، برگزاری برنامه های جهانی در راستای ابتکار الهام علی اف و در چارچوب “فرایند باکو” که سال های “چندفرهنگ گرایی” (2016) و ” همبستگی اسلامی” (2017) در همان راستا اعلام شدند، برشمرده است. قرار است در این همایش به پدیده های “تروریسم”، ” تجاوز” ، “دیگر هراسی و اسلام هراسی و یهودستیزی و مسیحیت ستیزی” ، ” حفظ حقوق زنان و کودکان” ، ” همکاری رهبران دینی و دولت ها و متولیان امور علمی و اجتماعی در آگاهی بخشی به جوانان” و موضوعاتی از این دست نیز پرداخته شود.

بنابر تجربه و سابقه اداره مسلمانان قفقاز و دولت لائیک باکو در برگزاری این نوع نشست ها که معمولا تحت عناوین ظاهرا زیبایی نظیر گفتگوی فرهنگ ها و تمدنها و ادیان ، اما با دعوت از رهبران و فعالان سازمان های فراماسونری و صهیونیستی و فرقه های ضالّه ای نظیر بهائیت و وهابی های سعودی و وهابی های نوع غربی و سایر فرقه ها و طریقت های زیانبار برای افکار انسانی برگزار می شود، طبیعی است که در این همایش باکو نیز  نوع نگاه به پدیده هایی نظیر “تروریسم” و ” تجاوز” ، “دیگر هراسی و اسلام هراسی و یهودستیزی و مسیحیت ستیزی” ، ” حفظ حقوق زنان و کودکان”، اساسا نگاه از زوایه دید سازمان ها ماسونی و صهیونی و نظریه پردازان غربی است. شخص الله شکور پاشازاده، رییس اداره مسلمانان قفقاز که در سال های اخیر حکم جدیدی از الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان با عنوان ” دبیرکل مرکز همکاری ادیان و تمدن های باکو” را نیز دریافت کرده است و از سوی عربستان سعودی نیز به عنوان عضو هیات مدیره ” مرکز گفتگوی فرهنگ ها و تمدن های ملک عبدالله” مستقر در وین نیز منصوب شده است، اندکی پیش از برگزاری همایش باکو به وین سفر کرد تا هم در همایش “مرکز ملک عبدالله ” تحت عنوان ” نقش رسانه و سیاست در مبارزه با سخنرانی های نفرت آمیز” حضور یابد و هم در میان 200 نفر شرکت کننده در این نشست، برای حضور در همایش باکو لابی گری و هماهنگی نماید.

گرچه همایش به اصطلاح “دومین نشست رهبران ادیان جهان در باکو” تحت ریاست الله شکور پاشازاده برگزار می شود، اما براساس فرمان الهام علی اف، در کمیته برگزارکننده این همایش، مسئولان دولتی و متولیان اداره ها و بخش های دولتی مقابله با اسلام در دولت جمهوری آذربایجان عضویت دارند. روسای “اداره کل امور اجتماعی و سیاسی” و “اداره کل امور دینی و چندفرهنگ گرایی” ریاست جمهوری آذربایجان، وزیر فرهنگ ، رییس کمیته دولتی امور گروه های دینی ، معاون آکادمی ملی علوم ، رییس کمیته امور دینی و اتحادیه های اجتماعی مجلس جمهوری آذربایجان، رییس خبرگزاری آذرتاج و شبکه تلویزیون دولتی جمهوری آذربایجان ، رییس آکادمی ملی علوم نخجوان، رییس کلیساهای پراواسلاو روسی و رییس جامعه یهودیان کوهستانی و معاون اول اداره مسلمانان قفقاز و شمار دیگری از مقامات دولت جمهوری آذربایجان در کمیته تدارک و سازمان دهی “دومین نشست سران ادیان جهان در باکو” عضویت دارند. همچنین، به تجربه ثابت شده است که میهمانانی که این نوع کمیته های برگزار کننده نشست های فکری و فرهنگی در باکو برای نشست ها و همایش های خود دعوت می کنند، چندان تناسبی با ادیان الهی ندارند و برعکس، اغلب از متولیان جریان هایی هستند که ریشه ادیان الهی و بخصوص اسلام  را به نام  تساهل و چندفرهنگ گرایی و گفتگوی فرهنگ ها و تمدنها می زنند.

نگاهی به اخبار خبرگزاری دولتی آذرتاج در زمینه سفرهای متمادی و مکرر سازمان های یهودی – صهیونیست به باکو نظیر رهبران کمیته روابط اجتماعی آمریکا و اسراییل (ایپک) ، ائتلاف ملی حمایت از یهودیان اوراسیا ، کنفرانس رهبران سازمان های اصلی یهودی، سازمان یهودی تفاهم قومی و خاخام های رژیم صهیونیستی و حضور نمایندگانی از فرقه ضاله بهایی در نشست هایی که تحت عنوان ” مجمع جهانی گفتگوی فرهنگ ها” یا ” فرایند باکو ” در پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شده اند، نشان می دهد که “دومین همایش رهبران ادیان جهان در باکو” نیز حلقه دیگری از همین زنجیره است. این همایش ها در باکو با اهداف تقریبا یکسان در سطح بین المللی برگزار می شوند. یکی از این نشست ها “مجمع جهانی باکو” است که تولی گری این نشست به عهده محفلی ماسونی – صهیونی به نام “مرکز بین المللی نظامی گنجوی” قرار دارد.

در هفتمین نشست ” مجمع جهانی باکو” امسال در 14 مارس 2019 که  قدری پیش از پنجمین نشست ” فرایند باکو” (2 مه 2019 ) برگزار شد، از نمایندگان بهاییان نیز دعوت شده بود.

برای حضور در پنجمین نشست ” فرایند باکو ” ، جاشووا لینکلن، دبیرکل اتحادیه بین المللی بهایی نیز به باکو سفر کرده بود.  دبیرکل اتحادیه بین المللی بهایی ، یک روز پیش از شروع  پنجمین نشست “فرایند باکو” ، در نشستی ویژه در مرکز بین المللی مطبوعات باکو هدف از حضور خود در ” مجمع جهانی گفتگوی فرهنگ ها”  یا پنجمین نشست “فرایند باکو” را تشریح کرد و گفت :

« جمهوری آذربایجان الگوی همزیستی را به دنیا نمایش داده است که در ریشه این الگو ، تامین آزادی دینی قرار دارد. چندفرهنگی که در جمهوری آذربایجان ریشه کرده، طی قرون طولانی موجود بوده است. جمهوری آذربایجان دارای الگویی نمونه از گفتگوی ادیان و سنت تساهل است.»

 دبیرکل اتحادیه بین المللی بهایی همچنین بخاطر توجه و دقتی که دولت جمهوری آذربایجان به جامعه بهایی دارد، تشکر کرد. همچنین رمضان عسگرلی، رییس جامعه بهاییان در جمهوری آذربایجان در این نشست گفت : « آذربایجان به عنوان محل اتصال شرق و غرب ، در طول تاریخ فرهنگ خود را توسعه داده است. ملت آذربایجان همواره در قبال سایر ملت ها و فرهنگ ها متساهل بوده و مهربانی خود را به نمایش گذاشته است. حکومت جمهوری آذربایجان برای حفظ این فرهنگ شرایط وسیعی را فراهم کرده است و چندفرهنگ گرایی را به عنوان سیاست دولت پذیرفته است. در آثار بهایی ، آذربایجانی ها به عنوان انسان های دارای فرهنگ کهن و غنی و صلح دوست به تصویر کشیده شده اند. پیروان جامعه بهایی از این شرایط مناسب بهره می گیرند و ارمغان خود را به توسعه جامعه بهایی می بخشند. از حکومت جمهوری آذربایجان بخاطر ایجاد شرایط برای اجرای عقایدمان تشکر می کنیم.»

در این میان، متاسفانه بسیاری از واقعیات مربوط به رفتارها و طرح و نقشه ها و سیاست های فرهنگی حاکم بر جمهوری آذربایجان و تدابیر عملی برای اجرای این سیاست ها و طرح و نقشه هایی که برای پیشبرد آنها کشیده و اجرا می شوند، از چشم و دید رسانه ها و متولیان فرهنگی ایران و حتی دست اندرکاران مراودات فرهنگی ایران با جمهوری آذربایجان به دور می ماند و مقامات باکو نیز با هدایت مستشاران صهیونیستی و ماسونی خود از این غفلت های متولیان امور فرهنگی کشورمان سوء استفاده و از نام ایران برای تزیین نشست های مشکوک و مضری همچون ” فرایند باکو ” و ” مجمع جهانی باکو” استفاده می کنند. در واقع، باکو در چارچوب همین سیاست ها همایش ” دومین نشست رهبران ادیان جهان” را  همزمان با هفته وحدت و سالروز میلاد پیامبر اعظم (ص) برگزار می کند و احتمالا افراد و علمایی  از ایران را نیز برای زینت المجلس شدن  در ” نشست رهبران ادیان جهان” که به مناسبت هفتاد سالگی الله شکور پاشازاده ، رییس اداره مسلمانان قفقاز و چهل سالگی ریاست وی بر این اداره برگزار می شود، دعوت شده اند. اما، تصمیم گیری درباره حضور یا عدم حضور یا نوع و ماهیت حضور در این نشست هشیاری و سنجیدگی خاصی را می طلبد تا  حرکتی به نفع دشمنان اسلام نباشد.