گوردن داف: اسرائیل برای حمله به ایران در جمهوری باکو، هواپیمای نظامی مستقر کرده است

۲۵ آذر, ۱۳۹۸
گوردن داف: اسرائیل برای حمله به ایران در جمهوری باکو، هواپیمای نظامی مستقر کرده است

 

یک کارشناس مسایل امنیتی آمریکا گفت اسراییل در جمهوری آذربایجان هواپیماهای نظامی مستقر کرده است. به گزارش سایت خبری- تحلیلی آذریها به نقل از شبکه افق گوردن داف، کارشناس مسایل امنیتی آمریکا در برنامه “عصر” شبکه تلویزیونی “افق” گفت : « اسراییل براساس توافق هایی که با دولت جمهوری آذربایجان دارد، هواپیماهای جنگی در این کشور مستقر کرده است تا در صورت لزوم ضد ایران استفاده کند.»

گوردن داف در گفتگو با نادر طالب زاده، مجری برنامه “عصر” گفت :

 « اسراییل برای پیشبرد این کار میلیاردها دلار توافق تجاری با ترکیه داشته است تا این هواپیماها را به جمهوری آذربایجان منتقل کند. براساس بررسی های انجام شده که آنها را از پرس تی وی و خبرگزاری رویترز هم منتشر کرده ام، در سال های گذشته اسراییل دستکم پنج هواپیمای نظامی  در جمهوری آذربایجان مستقر کرده است و این هواپیماها در پایگاه های این کشور باقی مانده اند. همچنین مهمات برای این هواپیماها تامین شده است تا با این کار در مقابل نیروی هوایی ایران بایستند. »

گوردن داف افزود : « برخی کشورهای غربی از جمله آلمان و آمریکا هم در این برنامه همکاری کرده اند. یک فروند کشتی متعلق به اسراییل در سال 2011 در یکی از بنادر دریای سیاه حضور یافت و محموله آن به مقصد جمهوری آذربایجان تخلیه شد.  هواپیماهای نظامی اسراییل هم در اطراف یکی از شهرهای جمهوری آذربایجان مستقر شدند. هواپیماهای اف 16 و اف 15 از جمله این هواپیماها است. »

این کارشناس مسایل امنیتی گفت : « در دهه 1990 اهداف اسراییل بطور آشکار مربوط به مهار ایران بود و از طریق حمایت از رژیم عربستان سعودی و سازمان های امنیتی آن سیاست های خود را اجرا می کرد و در سیاست های ثانوی خود نیز کنترل خطوط اصلی انتقال نفت و گاز منطقه را مدنظر داشت. جمهوری آذربایجان نیز روابط نزدیکی با اسراییل برقرار کرده است و نقش مهمی در اجرای این سیاست ایفاء می کند. »