وزیر دارایی جمهوری باکو در اجلاس آیپک: جمهوری آذربایجان «خانه دوم» یهودیان است/سفیر باکو در امریکا: ایران بزرگ ترین تهدید امنیتی برای اسرائیل است

۱۲ اسفند, ۱۳۹۸
وزیر دارایی جمهوری باکو در اجلاس آیپک: جمهوری آذربایجان «خانه دوم» یهودیان است/سفیر باکو در امریکا: ایران بزرگ ترین تهدید امنیتی برای اسرائیل است

نشست سالانه آیپک 2020 روز گذشته با حضور یک نماینده از کابینه جمهوری باکو برگزار شد. به گفته روزنامه اورشیلم پست جمهوری باکو اولین کشور مسلمان و شیعه ای است که در این نشست شرکت کرده است. به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی آذریها به نقل از اورشلیم پُست «سامیر شامیراف» وزیر دارای و اقتصاد جمهوری باکو به نمایندگی از دولت این کشور در این اجلاس شرکت و سخنرانی کرد. وی با اشاره به پیام مهربان علی اف همسر الهام علی اف و معاون اول رئیس جمهور باکو به کنفرانس سالانه آیپک گفت: یهودی ها هموطن ما محسوب می شوند.

شامیراف ادامه داد: «همکاری با اسرائیل محدود به عرضه نفت نیست، ما علاقه مندیم تا همکاری ها را در دفاع و انتقال فناوری گسترش دهیم».

وزیر دارایی و اقتصاد باکو با اشاره به همکاری های نظامی و امنیتی دو کشور تاکید کرد که : «اسرائیل یکی از معدود کشورهایی است که از آذربایجانِ نیازمند ،پشتیبانی تسلیحاتی می‌کند.»

وی در خصوص پشتوانه تاریخی روابط دو کشور گفت:

«دولت سوسیالیستی جمهوری آذربایجان هزاران یهودی را پذیرفته بود که در جنگ جهانی دوم از ستم نازی ها فرار کرده بودند. جمهوری آذربایجان به خانه دوم یهویان تبدیل شدند. همچنین در ر زمان  حکومت مستعجل محمد امین رسولزاده در 1918-1920 جامعه یهودی به طور فعال در توسعه کشور کمک کرد».

الین سلیمان اف سفیر حکومت باکو در امریکا در این باره به اورشلیم پست گفت: «حضور یکی از اعضای کابینه در آیپک و گفتگو با جامعه یهودی مهم است، این نشان دهنده سطح بالای روابط است». سلیمان اف ادامه داد: « هیچ دلیلی برای پنهان کردن این روابط وجود ندارد». وی نزدیکی روابط بین اسرائیل و ترکیه را نیز مهم ارزیابی کرد و گفت ترکیه و اسراییل محتاج یکدیگر هستند. سلیمان اف در گفتگو با اورشلیم پست اظهار داشت که «جمهوری آذربایجان با ایران هم مرز است و ایران بزرگ ترین تهدید امنیتی اسرائیل محسوب می شود».

آوینوام ایدان ، کارشناس ارشد یک موسسه تحقیقاتی در دانشگاه حیفا  با اشاره به حضور وزیر جمهوری باکو در نشست آیپک آن را مهم ارزیابی کرد و گفت که « جمهوری آذربایجان در یک مکان مشکل ساز بین ایران و روسیه قرار دارد».