افشاگری جدید وزیر دفاع اسبق باکو در خصوص کارشکنی جبهه خلق برای وقوع حادثه خوجالی

۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۹
افشاگری جدید وزیر دفاع اسبق باکو در خصوص کارشکنی جبهه خلق برای وقوع حادثه خوجالی

صورت حسین اف، نخست وزیر اسبق و از فرماندهان نظامی فعال در جمهوری آذربایجان در سال های 1992 و 1993 گفت کمک های نظامی که برای عملیات نجات اهالی خوجالی فرستادم، استفاده نشدند. به گزارش آذریها صورت حسین اف که پس از یک کودتای نرم و به قدرت رسیدن حیدر علی اف به مقام نخست وزیری این جمهوری تازه استقلال یافته رسید به رسانه ها گفته است که جبهه خلق به رهبری ایلچی بیک مانع رسیدن قوای نظامی به خوجالی شده اند.

 صورت حسین اف در گفتگو با تلویزیون اینترنتی “مارکا فیلم پروداکشن” گفت : « در زمان محاصره خوجالی، واحد نظامی شماره 23 روسیه حدود 40 تا 50 ماشین نظامی برای ایجاد مسیر خروج اهالی خوجالی فرستاده بود. حدود یک روز قبل از عملیات برای نجات اهالی خوجالی ، مراد آشوروف، مسئول منطقه خانلار، جمشید نوری اف و داداش رضایف آمدند و گفتند که فردا عملیات برای نجات اهالی خوجالی انجام می شود و سلاح نداریم. من سه برابر تسلیحاتی را که می خواستند، در اختیارشان قرار دادم. گفتند که روسها هم تجهیزات آورده اند. قرار شد ساعت 10 صبح تسلیحات و تجهیزات را در مقابل فرمانداری آقدام تحویل آنها بدهم و در همان زمان هم تجهیزات را تحویل دادم. در آن زمان هنوز واحد نظامی تحت فرماندهی من تشکیل نشده بود. »

صورت حسین اف افزود : « شب یا فردای آن روز زنگ زدم به جمشید نوری اف و نتیجه را پرسیدم. جمشید نوری اف گفت ما می خواستیم عملیات را شروع کنیم، اما فهمین حاجی اف و جبهه خلق شروع کردند به سنگ انداختن به طرف ماشین آلات روس ها و روس ها هم قهر کردند و برگشتند. فهمین حاجی اف می گفت ما خودمان اهالی خوجالی را آزاد می کنیم. اما، هیچ کس آنها را آزاد نکرد و اهالی خوجالی در وضعیت بدی گیر کردند و افتادند دست ارامنه. اکنون خوب است که جمشید نوری اف توضیح دهد که علت اینکه نتوانستند اهالی خوجالی را نجات بدهند، چی بود؟»

در این گفتگوی تلویزیونی، لاچین ممیشوف، صاحب کانال “مارکا فیلم پروداکشن” هم گفت خوب است فهمین حاجی اف هم که نامش در بسیاری از پرونده های جنایی در جمهوری آذربایجان ذکر می شود، در این باره توضیح بدهد.

فهمین حاجی اف، فرمانده قشون داخلی وزارت کشور جمهوری آذربایجان در دوره ریاست جمهوری ابوالفضل ائلچی بیگ و حاکمیت جبهه خلق بود که  بعدها به جرم استفاده نکردن از امکانات حاکمیت برای جلوگیری از اشغال خوجالی و همچنین جلوگیری نکردن از قتل عامل اهالی خارج شده از این شهر ، به 15 سال زندان محکوم شده بود که در سال 2004 با عفو رییس جمهوری آذربایجان از زندان آزاد شد و اکنون در اوکراین زندگی راحتی دارد.

شماری از اهالی خوجالی در 26 فوریه 1992 پس از اینکه خوجالی را از کریدوری که نیروهای نظامی ارمنی برای خروج غیرنظامیان در نظر گرفته بودند، ترک کردند، طی واقعه ای مشکوک در محلی در نزدیکی آقدام کشتار شدند که هنوز عاملان اصلی این کشتار شناسایی نشده اند.

https://www.youtube.com/watch?v=vISEvpyqHoU