مردم و مسیولین در سانحه قطار تبریز- مشهد/پیمان پاکمهر

۷ آذر, ۱۳۹۵
مردم و مسیولین در سانحه قطار تبریز- مشهد/پیمان پاکمهر

حادثه تلخ و فاجعه بار قطار تبریز- مشهد در روز پنجشنبه 4 آذر 1395 دل همه را به درد آورد. برای مردم و مسیولان فرض است که جهت جلوگیری از تکرار یا کاهش حوادث مشابه ناشی از بی کفایتی ها برخی از موارد را به انجام برسانند چرا که این شتر سواره ! بر درب خانه هر کسی خواهد نشست. 

مردم ، نهادهای مردمی و گروه های مرجع و رسانه ها ؛
1- روز چهارم آذر 1395 باید به عنوان روز برایت از مسیولان بی کفایت حمل و نقل زمینی – ریلی و هوایی در تقویم کشور جای گیرد.
2- بر مردم ایران و تبریز شایسته است با حضور در مراسم باشکوه تشییع جنازه و خاکسپاری زائران حرم مطهر امام هشتم شیعیان موجبات تسلی خاطر بازماندگان را فراهم آورند.
3- پس از مراسم تبریز، مراسم و مجلس باشکوه عزاداری و ترحیم مردمی برای خانواده های داغدار به نیابت از درگذشتگان در حرم مطهر امام هشتم شیعیان برگزار شود.
4- برخی از بازاریان که در اعتراض به مالیات بر ارزش افزوده بازار را تعطیل کرده بودند باید به احترام ارزش جان هموطنان مومن، همچون سایر بازاریان حداقل در این روز کرکره ها را پایین بکشند.
5- احزاب سیاسی در کشور و نمایندگان استانی در تبریز که در دم انتخابات مردم را برای حضور در پای صندوق رای تشویق می کنند باید ضمن واکنش به موقع و صدور بیانیه ! همه را برای شرکت در تشییع جنازه جگر گوشه های مردم تشویق کنند.
6- عده ای از دانشجویان معتقدند، برخی از تشکل های دانشجویی که در همراهی با رقبای قدرت دست بالایی دارند باید ضمن صدور بیانیه از مسیولان سوال کنند.
7- رسانه های غیر دولتی به عنوان سخنگوی مردم، عافیت طلبی را کنار گذاشته و به واکاوی و انتشار دقیق اخبار حادثه تلخ و فاجعه بار قطار تبریز- مشهد بپردازند و به وظیفه حرفه ای خود حداقل در چنین امور انسانی به درستی عمل کرده و مراقب آدرس های غلط باشند.
8- مردم تبریز قصد دارند چنانچه وزیر راه و شهرسازی جرات حضور در مراسم تشییع جنازه را یافت وی را بیمه نمایند. که از این بابت جای هیچگونه نگرانی ! نیست.

مسیولان سه قوه؛
1- مسیولان استان آذربایجان شرقی باید مراسم باشکوه تشییع جنازه زائران حرم را در یکی از میادین یا خیابان های تبریز برگزار کنند.
2- ریوسای سه قوه باید در مراسم تشییع جنازه زائران حرم مطهر علی ابن موسی الرضا(ع) در تبریز حضور پیدا کنند.
3- امام جماعت تبریز به همراه وزرا، استاندار، فرماندار، رییس دادگستری، نمایندگان مجلس و شورای اسلامی شهر و مسیولان کشوری و لشکری باید در مراسم تشییع و خاکسپاری حضور یابند.
4- وزرای راه و شهرسازی و نیز بهداشت درمان و آموزش پزشکی، رییس اورژانش کشور، ریوسای حوادث غیر مترقبه، رییس هلال احمر کشور تا آخرین مسیولان و زیر مجموعه ها که برابر اظهارات شاهدان عینی، مستندات و قرینه های ارایه شده توسط نزدیکان جان باختگان، بی کفایتی و سهل انگاری احتمالی و عدم حضور به موقع و امداد رسانی سریع بر افکار عمومی و دستگاه های نظارتی و قضایی در حادثه تلخ قطار تبریز- مشهد آشکار گشته باید هر چه سریعتر برکنار و در اختیار دادگاه صالحه و بی طرفی قرار گیرند.
5- رییس دولت پیش از هر اقدام مجلس و مردم، دو وزیر مسیول را برکنار کند.
6- مجلس در صورت عدم استعفای دو وزیر مسیول، استیضاح را فورا در دستور کار قرار دهد.
7-  دستگاه قضایی باید در جهت احقاق حق عامه و پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های جبران ناپذیر روحی و جسمی ناشی از بی کفایتی مدیران و مسیولان (همچون پرونده اخیر زورگیری در تهران که توسط دوربین مدار بسته ضبط و عاملان آن با سرعت اعدام شدند) وارد عمل شده  و درس عبرت خوبی (اینبار) برای وزرا و مدیران بدهند.