شماره دوم ماهنامه دربند منتشر شد

۱۳ بهمن, ۱۳۹۵
شماره دوم ماهنامه دربند منتشر شد

شماره دوم دوماهنامه «دربند» (دی و بهمن 1395)،  با پرونده ویژه در مورد «محمد حسین شهریار»، شاعر بلندآوازه زبان فارسی و ترکی آذری منتشر شد.
پرونده ویژه این شماره از مطالبی با عناوین «چهار دهه تحریف شعر حیدربابایه سلام شهریار» از «جمشید پوراسمعیل نیازی»، «شهریار، آذربایجان و ایران؛ پیرامون ترجمۀ شعر “آذربایجان” شهریار به ترکی آذربایجانی» کاری از «مسعود عرفانیان»، «شهریار، قومیت و ملیت و زبان» نوشته «داوود دشتبانی»، «شهریار ایران، شیدای آذربایجان؛ اسناد و تصاویر کمتر دیده شده از استاد شهریار» کاری از «ناصرالدین حسن زاده تبریزی»  تشکیل شده است.
«آذربایجان و مسئله زبان» پژوهشی از «محمدعلی بهمنی قاجار» پیرامون جایگاه زبان فارسی و زبان محلی ترکی آذری درآذربایجان در طول تاریخ است. «مجلس شعرای آذربایجان؛ چراغی که برای بیگانه می‌سوخت» به قلم «علیرضا غفاری حافظ»، «جامعه‌شناسی کوروش از 1350 تا 1395» از «محمد فکری»، و مصاحبه‌ی «احسان هوشمند» در گفتگو با نشریه «پرایم تایم نیوز تفلیس» با عنوان «گرجستان محل تلاقی دو دنیا، نیم ایرانی و نیمی غربی» سایر مطالب این شماره را تشکیل می دهند.
«دربند» دوماهنامهای فرهنگی و تاریخی با تمرکز بر حوزه تمدنی و فرهنگی ایران است که به مدیرمسئولی و صاحب امتیازی «داود دشتبانی» منتشر میشود. علاقمندان برای دریافت این نشریه میتوانند به کتابفروشی «توس» واقع در تهران خیابان انقلاب، ابتدای خیابان دانشگاه به شماره تماس 66461007  مراجعه کنند و یا با نشانی رایانامه darband.mag@gmail.com تماس بگیرند