در دام بازی رسانه ای قاضی پور نیفتیم/صلاح الدین خدیو

۳۰ خرداد, ۱۳۹۶
در دام بازی رسانه ای قاضی پور نیفتیم/صلاح الدین خدیو

نادر قاضی پور نماینده ارومیه در مجلس که به اظهار نظرهای جنجالی شهره است، در مصاحبه ای  از دستگیری چهل عضو داعش در شهرهای کردنشین آذربایجان غربی خبر داده است. نوع اطلاع رسانی و نحوه سخن گفتن ایشان به گونه ای است که همیشه ترکشی از فضل و درایتش به منافع ملی هم اصابت می کند.
ایشان بر اساس چه شانی به اظهار نظر و اطلاع رسانی درباره یک مساله مهم و مرتبط با وحدت ملی و وفاق اجتماعی در کشور پرداخته است؟
آیا وی سخنگوی شورای تامین استان یا  استاندار و  یا معاون سیاسی امنیتی استاتداری است؟  یا نسبتی حقوقی با وزارت اطلاعات یا سپاه پاسداران دارد؟ طبیعی است که اخبار اینگونه حتما باید ابتدا از ناحیه مراجع ذیصلاح و مرتبط و به صورتی حرفه ای اطلاع رسانی شود.
این رویه نامرسوم و زیانبار البته در جریان حمله تروریستها به ساختمان اداری مجلس هم به چشم میخورد. بجای رییس یا سخنگو و روابط عمومی مجلس تقریبا تمام نمایندگان به اظهار نظر پرداخته و فضای رسانه ای نامناسبی ایجاد کرده بودند.
 به فرض صحت این خبر، قاضی پور بر چه اساسی به تفکیک نام پنج شهر جنوب استان را ذکر کرده است؟ روشن است که اگر قصد و نیتی تعمدی ورای این خبررسانی نباشد، حکایت از بی تدبیری و ناآشنایی گوینده با الزامات اطلاع رسانی حرفه ای دارد.
اعلامیه وزارت اطلاعات پس از حادثه تهران که از انتساب تروریستها به برخی مناطق کشور می گفت، نمونه ای از رعایت استانداردهای حرفه ای در وادی اطلاع رسانی و مصاحبه قاضی پور نیز درست عکس آن است.
 یک اصل ساده حقوقی می گوید که باید میان متهم و مجرم فرق گذاشت. کسانی که بازداشت شده اند، مظنون به همکاری با داعش هستند و تا پایان بازجوییها و حکم دادگاه صالحه نمی توان آنها را محکوم نمود و از انتساب قطعیشان به داعش سخن گفت. گروههای سلفی متنوع و متعددی وجود داشته و برخی از آنها رابطه کاملا خصمانه ای با داعش دارند.
این بخش سخنان نماینده ارومیه وجهی کاملا غیرحقوقی و ناموجه دارد.
 در یک استان چند قومی و بالقوه حساس، چه لزومی دارد که یک نماینده تندرو که سابقه اظهارنظرهای قومگرایانه دارد، وارد بحثهای اینچنینی شود؟
سابقه و نوع کنشهای کلامی قاضی پور و حساسیت افکار عمومی استان به گونه ای است که این نوع اظهار نظرها به آسانی در مقوله ” نفرت پراکنی” قرار می گیرد.
 به عنوان بینه این موضوع همین دیروز بود که امام جمعه محترم تکاب به تندی از اظهار نظر نماینده مهاباد درباره حادثه روستای آقدره تکاب انتقاد کرد.
آیا ایشان حاضر است با همین منطق از قاضی پور هم انتقاد کرده و بگوید که حق ندارد وارد مسائل یک حوزه انتخابیه دیگر شود؟
به احتمال قوی جواب خیر است و همین جواب خیر خود گویای وضعیت خاص استان و شکنندگی افکار عمومی در برابر شوهای رسانه ای و نفرت پراکنی های پیدا و پنهان از تریبونهای جمعی است.
 با در نظر گرفتن موارد بالا به نظر می رسد که وظیفه مسئولان امنیتی، نمایندگان مجلس و مسئولان اجرایی مرتبط هست که اولا از عوارض منفی احتمالی اینگونه اظهار لحیه ها کاسته و ثانیا در آینده برای جلوگیری از تکرار آن، تمهیدات و ساز و کارهای لازم را بیندیشند.