کلید توسعه شهری ارومیه در دستان کیست؟/ پیمان پاکمهر

۲۹ مرداد, ۱۳۹۶
کلید توسعه شهری ارومیه در دستان کیست؟/ پیمان پاکمهر

از شهر نقل و بیدمشک، خبرهای خوبی به گوش مردم و پایتخت نشینان نمی رسد. شهروندان ارومیه ای منتظر نشستن شاهین شاهی بر دوش مردی هستند که قرار است کلید عمارت را به او به ارمغان بیاورد.
افکار سنجی میدانی محدود از گروه های مرجع، جامعه رسانه ای، شهروندان، بزرگان صنعت و تجارت و آنانی که به امید تغییر و تحول بنیادی در اداره شورای شهر و شهرداری ارومیه بر پای صندوق های رای رفته اند نوعی نگرانی از کاندیداهای مطرح و نحوه انتخاب شهردار را نشان می دهد.
دانش بالای سیاسی و فرهنگی، شهروندان خونگرم و متمدن ارومیه توجه هر ناظر بی طرفی را به خود جلب کرده است و نشانگر پویایی و سر زنده بودن افکار عمومی است.
مطالعه بهره مندی این شهروندان از ارتباطات در فضای مجازی و آنلاین و به روز بودن اکثر غریب به اتفاق آنان به جهت علاقمندی و بهره مندی از توسعه همه جانبه و رخدادهای شهری تا جهانی در افزایش سقف مطالبات نقش مهمی بازی می کند. چرا که امروزه نمی توان چشم و گوش شهروندان در ایران و سراسر جهان را بر روی واقعیت ها و خواسته ها بست.
مرور تاریخ غنی ارومیه قبل از هر گونه تحلیل و قضاوتی بسیار ضروری است و باید در ارتباط با مردم این منطقه با احتیاط بالایی سخن گفت و تصمیم گرفت و از هر گونه رفتار فریبنده خودداری کرد زیرا در اوراق تاریخی شاهد رفتارهای غیر قابل پیش بینی هستیم.
با شناختی که از این مردم قدرشناس و مترقی در دست است باید نظر آنان را همیشه محترم شمرد. آنان شایسته شهری توسعه یافته و مدرن هستند و نباید به واسطه خودخواهی و منافع شخصی، نظر و خواست شهروندان را که در برگه های رای نوشته شده را امری تشریفاتی و بی تاثیر جلوه داد و به جای آن که به توسعه همه جانبه اندیشید با تغییرات ناگهانی و رفتارهای غیر اخلاقی سیاسی و فرهنگی به عقب بازگشت.
سرعت انتقال اطلاعات و فراوانی شبکه های خبری و اجتماعی مردم جهان و ایران نه تنها نسبت به سال ها و ماه های گذشته بلکه نسبت به چند روز و ساعت قبل آگاه تر و پویا تر کرده است.
نهادهای مردمی و آنانی که با ابزار دنیای مدرن همچون انتخابات تشکیل یافته اند باید بپذیرند که آجرهای ساختمان آن با برگه های رای تشکیل شده است.
شوراهای شهر یکی از نهادهای شیشه ای مردمی است که نمی توان دور آن دیوار کشید و افکار عمومی را از آن چه در آن می گذرد بی خبر نگه داشت.
اکنون به واسطه شبکه های اجتماعی ثانیه ای پشت کنندگان به رای مردم و پرونده های مختلف تخلف های مالی و اخلاقی قبل از آن که به نهادهای نظارتی، ذیحسابی و دستگاه قضایی برسد در فضای مجازی منتشر شده است.
این روز ها مردم خیلی از چیزها را می دانند ولی حجب و حیا، تقوی، صبر و حوصله و امید آنان به تغییر گاها بی سر و صدا و بدور از هر گونه حرمت شکنی و پرده برداری از زشتی ها و فساد ها است.
باید قدر این مردم قدرشناس را دانست و به آن ها دروغ نگفت وناامید نساخت و تا رسیدن خبر به گوش روزنامه نگارها و خبرنگارها تدبیری اندیشید هر چند شهروند خبرنگار ها گوی رقبت را ربوده اند و گاها خبرنگاران آخرین افراد مطلع از رخداد ها هستند.
حال اگر به شورای شهر ارومیه و اتفاقات رخ داده در این نهاد مردمی بازگردیم و شبکه های اجتماعی و صحبت های درگوشی مجازی و حقیقی را مرور کنیم خبرهای خوبی به گوش نمی رسد و علیرغم رعایت حال موکلین توسط بسیاری از نمایندگان شورا به نارضایتی هایی بر می خوریم که قضاوت در مورد خوب و بد را سخت کرده و فراتر از نگاه ژورنالیستی، موضوعی کاملا تخصصی و فنی است و هر چند تلاش های بسیاری برای توسعه و عمران برداشته شده است. اما معدل نظر افکار عمومی نمره خوبی را نشان نمی دهد.
ظاهرا بیماری عدم توجه مناسب به افکار عمومی از کلانشهری به کلانشهر دیگر به سرعت در حال سرایت است و اگر تدبیری اندیشیده نشود تاثیر های بلند مدت منفی بر جامعه خواهد گذاشت.
شهر پویا امروز مدیری به روز، تحصیل کرده و به اصطلاح دنیا دیده می خواهد. هر چند عده ای با توسل به پول و توسل جستن به ابزارهای فریبنده افکار عمومی به ظاهر موفق شدند اما از ماندن در قلب ها و تاریخ ناموفق بوده اند.
ولی افراد تحصیل کرده و دانشگاهی که از لحاظ تقوی و پاکدستی شهره شهر هستند و پیشینه مدیریتی نشان از مردم داری و دلسوزی دارند در تاریخ منطقه و شهر مانده و از آن ها به نیکی یاد می شود.
معمولا مردم در برهه هایی که نیاز به مدیرانی متبحر که توان عبور از بحران ها، میدان های مین و باتلاق های ایجاد شده توسط گذشتگان را دارند و از نگاه و اندیشه مدرن و به روز وی مطلع و مطمین هستند که به آنان خیانت نکرده و به نظر افکار عمومی، کارشناسان، گروه های مرجع به شدت احترام قائل هستند و می توانند عامل اتحاد باشند رجوع می کنند و از وکلای خود در شوراهای شهر و مجلس شورای اسلامی می خواهند که در تصمیم خود نسبت به انتخاب وی مصمم باشند و امیدهای آنان را بر باد ندهند.
اکنون یکی از این موارد در شهر ارومیه به وضوح دیده می شود و بسیاری از مردم این شهر از وکلای خود در شورای شهر خواسته اند که از میان گزینه های نهایی غربال شده که به گفته کارشناسان مورد وثوق جامعه سیاسی، دانشگاهیان و مردم و مسیولان است و در دوران تصدی میز های مدیریتی در دانشگاه های معتبر، شهرداری تبریز و فرمانداری ارومیه و تدریس در دانشگاه این شهر و سایر دانشگاه ها همیشه نام نیکی از خود به جا گذاشته و به مردم به معنای واقعی اهمیت داده است را به صورت جدی تر به میدان انتخاب شهردار دعوت کرده اند.
انتخاب یک چهره خوش نام دانشگاهی همچون دکتر “جواد شریف نژاد” به عنوان کاندیدای برتر شهرداری ارومیه از میان بسیاری از خوبان و برگزیدگان نشان از اهمیت نماینده های شورای شهر به خواسته های موکلین خود است.
جامعه رسانه ای منتظر شنیدن خبر خوش از سپردن کلید توسعه شهری همه جانبه ارومیه به دست فردی آزمون پس داده هستند که همواره بیشترین تعامل را با آنان داشته و در این جمع از بهترین دوستان خبرنگاران و روزنامه نگاران به شمار می آید.
عملکرد مدیریتی و دانشگاهی دکتر “جواد شریف نژاد” نشان از اعتقاد ایشان به آزادی مطبوعات و قلم در چهارچوب قانون دارد.