تناقض گویی استاد دانشگاه تهران/رضا کریمی

۲۷ آبان, ۱۳۹۶
تناقض گویی استاد دانشگاه تهران/رضا کریمی

بسمه تعالی

محضر محترم جناب آقای دکتر صادق زیبا کلام کثرالله امثالهم

استاد محترم دانشگاه تهران و دکترای علوم سیاسی از دانشگاه برادفورد بریتانیای کبیر

با سلام و تحیات و طلب فزونی هر چه بیشترِ علم لایتنهاهی شما که هر چه زودتر شاهد و خواننده افاضات حضرتعالی در مورد علل فعال شدن گسل‌های زلزله در غرب کشور از منظر فتوسنتز کانی‌های لیبرالیستی آنتروپوسن زمین باشیم!

اخیرا بیانیه‌ی شما مبنی بر شگفت‌زده شدن حضرتعالی از میزان واریز بیش از یک میلیارد تومان از سوی مردم ایران به حساب بانکی شما در کمتر از 48 ساعت را مطالعه ‌کردم و مساله‌ای در این خصوص برایم پیش آمده که ان‌شاءالله ارشاد می‌فرمایید.

همانطور که مستحضر هستید، جنابعالی دانش‌آموخته‌ی رشته‌ فنی مهندسی هستید و قطعاً در ریاضیات و متعلقات آن بیش از هر چیز دیگری مهارت دارید و متاسفانه به اشتباه وارد دنیای سیاست شدید. از طرفی شما استاد محترم نشان داده‌اید که در بازی با کلمات بیش از هر چیز دیگری توانمند هستید و این دو مهم می‌شود که در بازی با اعداد هم بتوانید همه را شگفت‌زده نمایید. لذا خواسته‌ای از حضرتعالی دارم:

عجالتاً محبت فرموده و با توجه به استعدادهایی که جنابعالی دارا هستید و دو نمونه آن در بالا ذکر شد، از همین اتفاقی که اخیراً برایتان افتاده بهره ببرید و میزان «نژادپرستی» ایرانیان را کمّی‌سازی کنید. چرا که همانطور که شما بهتر می‌دانید کمّی کردن متغیرهای کیفی در علوم انسانی خدمت بزرگی به این علم خواهد کرد. برای انجام این کار، نگارنده نیز می‌تواند به شما کمکی هم داشته باشد. این حقیر یکی از کسانی است که مبلغی به حساب شما برای کمک به زلزله‌زدگان واریز کرد: مبلغ 50 هزار تومان ناقابل. اول اینکه عذرخواهی بنده را پذیرا باشید که بیش از این نتوانستم کمک کنم. چرا که این بنده‌ی ناچیز در حال حاضر مثل خیل مردم ایران بیکار هستم و درآمد ثابت و مشخصی ندارم. اندک درآمدی از راه مسافرکشی با استفاده از نرم‌افزارهای اخیری که در کشور باب شده دارم. آن هم چون ماشین برای ابوی هست و به دلیل طرح زوج و فرد تنها نصف ماه را می‌توانم کار کنم، به طور میانگین مبلغی در حدود 500 هزار تومان در ماه می‌شود.

اما نکته‌ی جالب که این حقیر کشف نموده و در اختیار شما قرار می‌دهد تا از طریق آن علوم انسانی در ایران را متحول کنید در همین است: اینکه یک ایرانی آنهم کسی که درآمدش بسیار ناچیز است، یک دهم درآمد ماهانه‌اش را به هموطنان زلزله‌زده‌اش اختصاص داده است. جالب‌تر اینکه این مبلغ ناچیز را هم به حساب کسی واریز کرده که بارها ایرانیان را به خصلت‌های ناپسندی همچون «نژادپرستی» متهم کرده است.

امیدوارم از این حرفم ناراحت نشوید: حقیر از یکی از دوستانم که معتمدم بود یک شماره حساب جهت کمک به زلزله‌زدگان درخواست کردم و از بدِ حادثه ایشان شماره کارت بانکی جنابعالی را به من داد و من هم پس از اینکه این مبلغ ناچیز را واریز کردم متوجه شدم صاحب‌حساب شما هستید. البته هنگام تایید عملیات پرداخت، نام مبارک شما را دیدم اما اصلاً به ذهنم خطور نکرد که این «صادق زیباکلام منفرد» همان «صادق زیباکلام»ی باشد که همواره منتظر یک اتفاق است تا ایران و ایرانی را به «نژادپرستی» متهم کند. راستش را بخواهید اگر می‌دانستم کارت متعلق به شماست هرگز و هرگز یک ریال هم به حسابتان واریز نمی‌کردم. چرا که یقین می‌کردم حضرتعالی فردا روز، همین کمک‌ها را هم چوبی می‌کنید و آن را بر سر خودمان می‌زنید که «ما نژادپرستیم».

سخن کوتاه کنم و طرحی را که داشتم را در اختیار شما قرار دهم تا علوم انسانی جهانی را متحول کنید:

اغلب مردم زلزله‌زده کرد هستند و بسیاری از آنها نیز اهل سنت هستند. حقیر اما نه کرد است و نه اهل سنت و فقط به خاطر اینکه آنها هموطنم بودند این کمک را مبذول داشتم. بدون ذره‌ای اغراق در تمام لحظاتی که به فکر کمک کردن بودم به قومیت و مذهب آسیب‌دیدگان حتی لحظه‌ای فکر نکردم و فقط هموطن بودن آنها جلوی دیدگانم می‌آمد. (از نظر برخی از روشنفکران این یعنی نژادپرستی درجه‌بالا). در جهان حدود 200 کشور داریم که در اغلب آنها در طول 12 ماه حوادث غیرمترقبه اتفاق می‌افتد. در بررسی اجمالی‌ای که کردم در یک سال اخیر در هیچ کشوری خودِ مردم در کمک به هموطنان آسیب‌دیده‌ی خود وارد گود نشدند. شما که در بلاد انگلستان زندگی کرده‌اید نیز قطعاً می‌توانید این اتفاق را در این کشور نیز با ایران مقایسه کنید. حقیر یک‌دهم درآمد ماهانه‌اش را برای کمک به زلزله‌زدگان به حساب شما واریز کرد. خط فقر در ایران در حدود 3 میلیون تومان اعلام شده است و نگارنده درآمد ماهانه اش یک‌ششم میزان خط فقر است. در آخر اینکه قد چاکر یک متر و 75 و وزن 67 کیلوگرم است.

حضرت استاد زیبا کلام! این همه عدد و رقم تقدیم به شما. حال محبت فرموده با توجه به دانش فنی‌ای که دارید فرمولی ابداع کنید و این متغیرهای کمّی را در آن فرمول بریزید تا به وسیله‌ی آن بتوان میزان «نژادپرستی» تک‌تکِ ایرانیان را محاسبه کرد. پیشنهاد حقیر این است که با توجه به حادثه‌ی اخیر که زلزله بود، نام واحدی که برای این فرمول استفاده می‌کنید را «ریشتر» بگذارید و شدت آن را مثل مقیاس «ریشتر» در زلزله از صفر تا 12 مرقوم نمایید.

اجالتاً* از جنابعالی درخواست می‌کنم، یک جوری این فرمول را طراحی کنید که آبروی افرادی نظیر بنده‌ی حقیر نیز حفظ شود. کاری کنید خروجی فرمول خیلی هم دقیق نباشد چرا که اگر فرمول قرار باشد خیلی دقیق عمل کند، یحتمل میزان «نژادپرستی» من و امثال من عددی بالای 10 ریشتر را نشان خواهد داد.

 

ایام به کام باد

رضا کریمی

بیست و ششم آبان یک هزار و سیصد و نود و شش

 

 

*دشمنان قسم‌خورده‌ی شما چندی پیش ایراد گرفتند که صحیح این واژه «عجالتاً» است و شما را متهم به بی‌سوادی کردند اما نگارنده معتقد است از آنجایی که جنابعالی علامه‌ی دهر هستید و در طول زندگی پربرکت‌تان در مورد هر چیزی که فکرش را بتوان کرد اظهار فضل کرده‌اید، یقیناً واژه‌ی صحیح به همین شکل«اجالتاً» صحیح است که شما در یک توئیت اینترنتی مرقوم فرمودید.