تبریز 2018 نباید در «شب» ها به خواب رود/پیمان پاکمهر

۱۸ دی, ۱۳۹۶
تبریز 2018 نباید در «شب» ها به خواب رود/پیمان پاکمهر

 تبریزنیوز – مبلمان شهری ویترین فرهنگ شهروندان است و به تعریفی شهر زنده شهری است که در شب ها نیز زنده و روشن بماند. 
انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 ، توجه جهانی را نیز به خود جلب کرده است. هر شهروندی که مسیولیتی دولتی در زیبا سازی شهر دارد خود یک شهروند است که به واسطه تصمیم های مدیریتی یا اجرایی نقش مهمی در زیباسازی دارد. مدیران گردشگری و شهری از حضور بزرگان کشورهای اسلامی در این شهر خبر داده اند و ما نیز باید خود را برای چنین رخداد خوبی آماده کنیم. 
ایجاد پارک ها، بازی کده ها، تفرج گاه های زیبا، پارک های مساقر، نصب تندیس های فراوان، راه ندازی تله کابین، مترو، نورپردازی مکان های تاریخی و مساجد و پرداختن به فضای سبز در سال های گذشته تبریز را به شهری زیبا برای زندگی تبدیل کرده است و باید نه تنها در حفظ و نگهداری آن کوشش فراوان کرد بلکه آن را توسعه داد و سیاست گذاری ها منوط به دوران مدیریتی شهردار وقت و مقام خاصی که توجه بیشتری به آن می نمود نشود.
اما نکته ای که باید بیشتر مورد توجه قرار آن است که چراغ تبریز را باید در شب ها نیز روشن نگاه داریم. اگر تبریز در شب ها نخوابد و جنب و جوش روزانه نیز در آن ادامه یابد نه تنها به اشتغال زایی و درآمد زایی کمک شایان توجهی می کند بلکه باعث پویایی شهر می شود. 
متاسفانه چراغ مراکز گردشگری و تفریحی ما از ساعات پایانی روز خاموش می شود و جلوه های بصری آن به خواب می روند. نقطه مقابل در کشورهایی که به صنعت گردشگری اهمیت بیشتری می دهند، از هر فرصت و زمانی برای کسب درآمد استفاده می کنند.
تبریز ما، می تواند با مدیریتی خلاقانه همچنان الگوی کلان شهرهای دیگر بوده و عنوان اولین های خود را حفظ کند. مدیران شهری باید تدبیری بیاندیشند تا شب های تبریز نیز همچون روزهای آن زنده بماند و به خواب نرود. باید نورپردازی های آسیب زننده و کمتر کاشناسی شده مکان های تفریحی و تاریخی با دقت بیشتری اصلاح شوند. پارک ها و مراکز تاریخی همچون موزه ها و اماکن تاریخی نباید در ساعات کار کارمندی تعطیل شوند و درب آن به روی شهروندان و گردشگران بسته شوند. اگر شهر در شب نیز بیدار باشد به امنیت آن نیز کمک می کند. از آمار فزاینده سرقت در شب کاسته شده و از خمودگی آن کاسته می شود. 
تابستان گرم، شهروندان را شب ها به پارکها، مراکز تفریحی و شهر های بازی می کشاند و تبریز ما نیز به دلیل دارا بودن لقب امن ترین شهر ایران میزبان خوبی برای شهروندان است. خوشبختانه امنیت و آرامش تبریز، نخستین اظهار نظر هم وطنان، میهمانان و گردشگران خارجی در توصیف این شهر زیبا است. در کنار کلانتری ها، مراکز بهداشتی و درمانی، داروخانه ها، کارخانه ها، هتل ها و … که اغلب به صورت شبانه روزی در حال خدمت رسانی به شهروندان هستند، باید پارک ها، مراکز اقامتی و نقاط گردشگر خیز نیز پذیرای مهمانان و شهروندان باشند.
اگر به شهر زنده در شب توجه ویژه ای شود می تواند در یک حساب سر انگشتی به ایجاد چندین شغل و اشتغال هزاران نفر کمک کرد. به عنوان می توان با نورپردازی بیشتر کارشناسی شده از مراکز اصلی جذب گردشگر همچون عمارت و موزه شهرداری تبریز، ارک تبریز، مسجد کبود، مقبره الشعرا، شاهگلی، باغلار باغی، موزه قاجار، موزه بزرگ تبریز، پارک خاقانی، راه آهن، بازیکده عباس میرزا، کوه عون ابن علی و تله کابین تبریز کار را شروع کرد که البته این امر اخیرا در مجموعه عون ابن علی، به خوبی اجرا شده و کوهنوردان و شهروندان استقبال شایان توجهی از نورپردازی و امنیت آن نموده و این مرکز تفریحی و تاریخی در شب ها نیز می درخشد.
اکر اتوبوس های درون شهری و تاکسی ها بتوانند در شیف شب نیز به ارایه خدمات بپردازند و از ایستگاه های تعریف شده شهروندان و گردشگران را به این مراکز منتقل کنند نه تنها می تواند به درآمد زایی بیانجامد بلکه به سلامت روحی و جسمی شهروندان در هوای تلطیف شده تبریز در شب های تابستان کمک کند. متاسفانه نظر سنجی های محدود و خوشه ای نشان می دهد که برخی از شهروندان هنوز از وجود موزه ها، مراکز تفریحی و تاریخی متعدد شهر تبریز بی خبر هستند و تاکنون آن را ندیده اند.
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، شهرداری تبریز و مدیریت سیاسی استان آذربایجان شرقی می توانند در اقدامی مشترک، نه تنها ساعات کاری موزه ها و مراکز تفریحی و اقامتی را افزایش دهند بلکه با ایجاد ایستگاه های ویژه اتوبوس شهری و تاکسی و نصب بنر بر روی آنان در ایستگاه های ثابت و تعریف شده شهروندان و گردشگران را در طی شبانه روز و بدون وقفه به مراکز گردشگری و تاریخی منتقل کنند.
همچنین؛ سازمان های دولتی و انجمن های هنری تبریز، می توانند تورهای عکاسی،  فیلم برداری، نقاشی و طراحی در “شب” را راه اندازی کنند تا هنرمندان شهرمان در آرامش شب در مراکز تاریخی و گردشگری حضور یافته و محصولات هنری خود را در نمایشگاه های ثابت به نمایش شهروندان و گردشگران در آورند. علاوه بر آن عکاسی، نقاشی یا طراحی زنده هنرمندان شهرمان علاوه بر تلطیف فضای شهری، افزودن آثار هنری و ثبت بیشتر آن در تاریخ این شهر کهن، می تواند سند زنده فرهنگی تبریز برای گردشگران داخلی و خارجی باشد.