مروری بر تحولات نظامی و امنیتی در عفرین/جعفر سلمان نژاد

۲ بهمن, ۱۳۹۶
مروری بر تحولات نظامی و امنیتی در عفرین/جعفر سلمان نژاد

 

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی ایالات متحده هیثر نائروت شخصا تاکید کرد ترکیه در هیچ هجومی به عفرین سوریه مداخله نکند.

بنا به گفته‌ی آژانس خبری DHA ی ترکیه 20 اتوبوس جنگجویان از «ارتش آزاد سوریه» تحت حمایت ترکیه از کیلیس ترکیه وارد مرز سوریه شده و بسوی عزاز در حرکت اند. هرچند تاکنون بطور رسمی تائید نشده‌است ولی یک عملیات با نام “غیررسمی” برای مبارزه با تروریسم در عفرین سوریه آغاز شده‌است، هرچند هیچ گروهی در شهر سنگربندی نکرده بود، وزیر دفاع ترکیه نورالدین جانیکلی در یک مصاحبه با گوینده‌ی خبرترک گفت که این عملیات بر اساس دفاع از مشروع و بر اساس قوانین بین‌المللی بود. وی افزود که کشور همه‌ی تمهیدات ضروری را برای عملیات پیش‌رو برای کمک به نابودی همه‌ی «محورهای تروریستی» بسیج کرده است.

مقام رسمی ترک گفته است که ترکیه با روسیه برای نزدیک تر کردن فعالیت‌ها در عفرین همفکری می‌کند. هرچند وزارت دفاع روسیه هنوز درباره‌ی این وضعیت توضیح نداده‌است.

وزیر دفاع ترکیه گفته است: «ما برای یک عملیات در عفرین آماده شده‌ایم، ما قدم‌های ضروری را برای آن تسخیر  مطرح کرده‌ایم و با روسیه و دیگر کشورهای منطقه همکاری می‌کنیم»

جنگ‌افزارهای پیشرفته برای بکار بردن در عملیات عفرین

گزارش روزنامه‌ی خبرتُرک می‌گوید که نیروهای ترک برای بکار بردن تسلیحات با دقت بالا در طول عملیات نظامی برنامه‌ریزی کرده بودند.

بنابر خروجی‌ رسانه‌ ها، ستاد مشترک ارتش ترکیه ، گزینه  استراتژی هدایت نبرد در شرایط شهری را بازبینی کرد. نیروهای ترک بطوری که گفته می‌شود برای بکار بردن موشکها با تجهیزات نشانه‌گیری لیزری آماده اند بطوری‌که، در طول فرماندهی، جنگ‌جویان را از موقعیت‌های تدافعی سازمان یافته در شهرها هدف قرار دهند.

توضیحات تکمیلی روزنامه می‌افزاید که تصمیم نهایی در بکار بردن نیروی هوایی ترکیه به نتیجه‌ی ملاقات بین هلوسی آکار و همتای روس وی، والری گراسیموف بستگی دارد. اگر روسیه موافقت کند نیروی هوایی ترکیه قادر به بکار بردن همه‌ی فضای هوایی بر فراز شهر خواهند بود، در غیراین صورت ارتش ترکیه موشکهای هدایت لیزری و پهپادهایش را بکار خواهد بود

جانشین نخست‌وزیر ترکیه بکیر بزداغ اوایل هفته گذشته‌ گفته‌است که آنکارا مشاوره با مسکو و واشنگتن را  در مورد امکان یک عملیات در عفرین علیه (YPG) که آنکارا  آنها را همدست (PKK) محسوب میکند در دست دارد.  وزیر دفاع ترکیه اظهارات مقامات ایالات متحده را در نامطلوبی یک عملیات نظامی در عفرین را «پوچ و احمقانه» قلمداد کرده است.

جائیکلی به خبرنگار گفت ما ارزیابی وزارت امور خارجه‌ی آمریکا را درباره‌ی عملیات در عفرین شنیدیم این یک ادعای پوچ و احمقانه‌است، زیرا تهدید داعش پابرجاست.