آذربایجان غربی در غبار قومیتگرایی؛ مرکزنشینان در خواب زمستانی/رضاکدخدازاده

۱۹ اسفند, ۱۳۹۷
آذربایجان غربی در غبار قومیتگرایی؛ مرکزنشینان در خواب زمستانی/رضاکدخدازاده

وضعیت استان ما -آذربایجان غربی- هر روز جالبتر از دیروز می شود! منبع اخبار نماینده های ارومیه شده رسانه های تجزیه طلبی مانند “چهل میلیون تُرک” و “گوناز تی.وی”؛ نماینده مهاباد هم برای اینکه از قافله قومیتگرایی عقب نماند، مطالب رسانه های تجزیه طلب کُردی را منبع واکنش خود قرار داده و گفته انتقال آب سد مهاباد به دریاچه ارومیه باعث تنش اجتماعی می شود!
فکر می کنید چرا نماینده مهاباد چنین نامه ای به وزیر نیرو نوشته است؟! آیا گمان می کنید مثلاً یک کارشناس محیط زیست در این مورد ابراز نگرانی کرده است؟! یا یک کارشناس آب و خاک چیزی گفته است؟! اگر اینچنین فکر می کنید، سخت در اشتباهید! چون تقریباً هیچ کارشناسی در حوزه های مرتبط، در مورد انتقال آب سد مهاباد به دریاچه ارومیه، واکنش منفی نشان نداده است. پاسخ اما این است که چون در هفته های اخیر در رسانه های وابسته به پژاک و پ.ک.ک پروپاگاندایی راه افتاده که: “ای کُردها! چه نشسته اید که آذری ها می خواهند با انتقال آب سد مهاباد، شما را دچار قحطی و تشنگی کنند! به ما چه که آب احیای دریاچه آنها را ما بدهیم؟! راست می گویند، بروند از همزبانان تبریزی خودشان آب بگیرند!”
جالب اینجاست زمانی که پای تقسیم اراضی استان بر اساس قومیت به میان می آید، جریان های پانکردی می گویند ارومیه از ۷هزار سال پیش کُردنشین بوده و “کلّش واس ماس!” از این طرف هم جریان های پانترکی می گویند ارومیه از پیش از حضرت آدم یک شهر تُرک نشین بوده و تمام کُردهای آن مهاجر هستند! اما وقتی پای احیای دریاچه ارومیه و انتقال آب به آن پیش می آید، قومیت بی ارزش ترین مولفه می شود و حضرات قومیتگرا به لیبرال ترین افراد ابناء بشر تبدیل می شوند!
نکته جالب دیگر اینجاست که در میان مردم شریف مهاباد کمتر افرادی هستند که تحت تاثیر اخبار دروغین جریان های ضد ملی قرار بگیرند اما شوربختانه آقای نماینده، مطالب آنها برایش حجت است! حجت تر حتی از واقعیتی که با چشم غیرمسلح هم می توان دید؛ و آن اینکه به دلیل بارش های اخیر، چندی پیش آب سد مهاباد در آستانه سرریز شدن بود و انتقال آن به دریاچه ارومیه نه تنها آسیبی به مهاباد نمیزند، بلکه از وقوع سیلاب در آن سامان جلوگیری می کند. حتی به جرات می توان گفت با احیای دریاچه ارومیه، مهابادی ها نیز به اندازه ارومیه ای ها متنفع خواهند شد و حتی بیشتر از اهالی ارومیه خوشحال خواهند شد.
کلام آخر اینکه نمیدانم واقعاً این دوستان مرکزنشین که در جلوی شومینه نشسته اند و فالوده میخورند و تحولات کشور را بررسی میکنند تا کی میخواهند در برابر قوم و قوم بازی این حضرات در استان آذربایجان غربی به نظاره بنشینند و هیچ واکنشی و تذکری به آنها ندهند! نکند آقایان منتظرند وضعیت استان ما به شرایطی دچار شود که این قومیتگرایی ها به تنش اجتماعی و سپس به درگیری های خیابانی تبدیل شود تا آنوقت دستور دهند لشکر در این استان پیاده شود و با توپ و تفنگ این غائله شوم خوابیده شود؟!

تصویر پیوست: نامه جلال محمودزاده نماینده مهاباد به وزیر نیرو جهت ممانعت از ادامه رهاسازی آب سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه