دفاع پاشینیان از رابطه با جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا

۲۵ فروردین, ۱۳۹۸
دفاع پاشینیان از رابطه با جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا

 

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان پس از سخنرانی در مجمع پارلمانی شورای اروپا به سئوالات نمایندگان در مورد مسائل مختلف از جمله به سئوالی در مورد روابط ارمنستان و ایران پاسخ گفت. وی در پاسخ به پرسش یکی از اعضای حاضر در نشست پیرامون ماهیت روابط ارمنستان- ایران چنین گفت:

سئوال: آقای نخست وزیر، من مایلم در مورد روابط ارمنستان و ایران سئوالی مطرح کنم. ایران با اروپا دارای ارتباطاتی چندگانه است. تصور شما از روابط ارمنستان و ایران و توسعه آن، به ویژه در زمینه همکاری با اروپا چیست؟

 

پاشینیان: باید بگویم که در تمامی ملاقات‌هایی که با مسئولین بلندپایه اروپایی داشته‌ام، متوجه شده‌ام که دوستان اروپایی ما اهمیت روابط ارمنستان و ایران را به خوبی درک کرده و با دیدگاه ما که همانا حفظ و توسعه روابط خوب و طبیعی با ایران است، کاملاً موافق هستند. آنچه به وضعیت بین‌المللی پدید آمده حول ایران مربوط می‌شود، باید متذکر شوم که ما، چنان که می‌دانید، در وضعیت بغرنجی قرار گرفته‌ایم چرا که هر دو سوی تضاد سیاسی موجود دوستان ما هستند، یعنی این که هم در این سوی خط و هم در آن سوی خط دوستان ما قرار گرفته‌اند. و البته، امید ما، پیام ما و خواست ما این است که تضادهای سیاسی حاکم، همچون دیگر موارد، با توسل به منطق گفت‌وگو حل‌وفصل شود. چرا که گفت و گو تنها راهی است که در قرن بیست‌ویکم و تمدن امروزی پسندیده است. و صادقانه بگویم که در تماس هایی که با کلیه همکاران اروپایی‌مان داشته ام شاهد این درک و برخورد بوده ام.

البته من شخصاً فرصت دیدار با همه را نداشته‌ام، اما در تماسهایی که با کشورهای عضو اتحادیه اروپا داشته ایم نیز به همین درک رسیده و بر آن توافق داشته‌ایم. سپاسگزارم