نظر رهبری در مورد پان آذریسم: همیشه جز به کل و کوچک‌تر به بزرگتر بر می گردد

۳۰ مرداد, ۱۳۹۸
نظر رهبری در مورد پان آذریسم: همیشه جز به کل و کوچک‌تر به بزرگتر بر می گردد

دیدار با مدیران مراکز سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران –1370/7/12

شما در خراسان برای مردم تاجیک – چه تاجیک‌های شمال افغانستان که فارسی‌زبان‌اند، چه مردم تاجیکستان که الآن بعد از هفتاد، هشتاد سال دارند احساس فارسی بودن می‏کنند برنامه پخش می‏کنید. هیجانی در آن مردم وجود دارد که می‏خواهند زبان فارسی را، زبان رودکی را – که متعلق به خودشان هم است – یا زبان شعرای برجسته و ادبای قدیمی ما را به خودشان نسبت دهند؛ این را شما باید توجه داشته باشید و جذب کنید. هرچه بشود برنامه‏ی فارسیِ خوب پخش کنید، هرچه بشود بخصوص در آن منطقه از زبان فارسیِ صحیح و بدون غلط استفاده کنید، این به نفع ماست؛ یعنی به نفع همان هدف‌هایی است که عرض شد.

حتی در ازبکستان و ترکمنستان عده‏ای فارسی‏زبان هستند؛ به مناسبت سیاست‌هایی که اتحاد جماهیر شوروی داشته، این‌ها تقسیم‌شده‌اند. سمرقند و بخارا جزو تاجیکستان نیست؛ ولی زبانشان تاجیکی و فارسی است. فارسی‏زبان‌هایی که الآن در منطقه‏ آسیای میانه هستند، متفرق‌اند و در یکجا جمع نیستند.

 همین‏طور به‌طرف غرب که می‏رویم، زبان ترکیِ آذربایجانی اهمیت پیدا می‏کند. جمهوری آذربایجان جزو این کشور و این مجموعه [ایران] بوده و به دلایلی، حدود صد و پنجاه سال است که از ایران جداشده است. انسان وقتی نگاه می‏کند، می‏بیند که آن‌ها هدف‌هایی دارند، برای این‏که احساسات آذربایجانی‌های این‌طرف را تحریک کنند. البته اصل این‌ها اند [آذربایجانی های ایران]؛ همیشه فرع به اصل برمی‏گردد؛ همیشه جزء به‌کل برمی‏گردد؛ همیشه کوچک‌تر به بزرگ‌تر جذب می‏شود؛ اما این‌ها می‏خواهند قضیه را بلعکس کنند؛ بزرگ‌تر را به کوچک‌تر جذب کنند.

 

منبع: شورای عالی فضای مجازی