انتقاد سازمان ملل از نقش ترکیه در بزهکاری‌های شمال سوریه و جنایت ترکیه علیه بشریت

۲۸ شهریور, ۱۳۹۹
انتقاد سازمان ملل از نقش ترکیه در بزهکاری‌های شمال سوریه و جنایت ترکیه علیه بشریت

 

 

 

گزارش تازه سازمان ملل اذعان کرده که شهروندان کرد شمال سوریه از سوی متحدان ترکیه مورد تجاوز قرار می‌گیرند و اموال‌شان غارت می‌شود و افسران ترک نیز در حین این اعمال مجرمانه در صحنه حضور دارند و از مجرمین و جنایتکاران حمایت میکنند.

 

 گزارش سازمان ملل در یک بند به تجاوز به زنان و دختران در این منطقه پرداخته است. گفته می‌شود که زنان و دختران یا در حبس یا در جریان تفتیش منازل مورد تجاوز نیروهای متحد ترکیه واقع شده‌اند. حتی برخی از زنان بارها مورد تجاوز قرار گرفته‌ان و گاهی مردان و پسران بازداشت شده را وادار به تماشای تجاوز به زنان و دختران خانواده کرده‌اند. این بزهکاری‌ها و فعالیت‌های مجرمانه گاهی در حضور نیروهای ترکیه صورت می‌گیرد.

 

حتی مسکن برخی از شهروندان کرد نیز به تصرف نیروهای وابسته به “ارتش آزاد سوریه” در آمده است. موارد مشاهده بزهکاری در مناطق شمال سوریه از جمله در شهر راس‌العین تا کنون به عنوان فعالیت‌های مجرمانه باندهای بزهکار ثبت شده بود.

 

اما گزارش اخیر سازمان ملل متحد رسما اعلام کرده است که این فعالیت‌های مجرمانه، اقدامات پراکنده افراد بزهکار نبوده، بلکه به گونه‌ای سازمان‌یافته و هماهنگ‌شده صورت گرفته‌اند.

 

در این گزارش آمده است که نیروهای وابسته به “ارتش آزاد سوریه” با حمایت نیروهای نظامی ترکیه و در حضور آن‌‌ها اقدام به تجاوز به اهالی این مناطق و غارت اموال آنها نموده‌اند.

 

در این گزارش ذکر شده که این نیروها پول و اموال بسیاری از خانواده‌های کرد ساکن این مناطق را با اعمال زور به چنگ آورده و ژنراتورهای برق و همچنین در و پنجره خانه‌ها را به سرقت برده‌اند.

 

منازل بسیاری از شهروندان کرد در عفرین و همچنین در راس‌العین مصادره شده‌اند.

 

این گزارش تاکید کرده که نیروهای ترکیه حاضر در منطقه از این موارد مطلع بوده و هیچ اقدامی برای مانع‌شدن از آن‌ها انجام نداده‌اند.

 

در این گزارش به شکنجه شماری از شهروندان غیرنظامی کرد توسط “ارتش آزاد سوریه” اشاره شده است. گفته شده است که نیروهای این ارتش این افراد را بازداشت کرده، مورد بازجویی قرار داده و شکنجه کرده‌اند. در این گزارش همچنین تصریح شده است که این اقدامات گاهی با حضور افسران ترکیه صورت گرفته است.

 

افزون بر آن گفته می‌شود که بخشی از موزائیک‌های تاریخی دوره هلنیستی در “نبی هوری” و اشیاء گران‌بهای موجود در پرستشگاه “عین داره” نیز توسط نیروهای وابسته به “ارتش آزاد سوریه” به سرقت رفته‌اند.

 

تصاویر ماهواره‌ای حتی از ویرانی این دو بنای تاریخی در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ حکایت دارند. بسیاری از مراکز مذهبی و قبور ایزدی‌ها نیز مورد اهانت قرار گرفته است.

 

 

 

در گزارش سازمان ملل، ترکیه به عنوان نیروی اشغالی مناطق شمال سوریه منظور شده و موظف شده است طبق قوانین بین‌المللی به تعهدات خود در مناطق اشغالی عمل کند