تحلیل نیویورک تایمز از مافیای دستگاه الهام علی اف

۲۵ دی, ۱۳۹۳
تحلیل نیویورک تایمز از مافیای دستگاه الهام علی اف

مافیایی “پدرخوانده” توصیف می کند که به ترتیب به محاسبه گری خونسردانه و خشونت بی پروایانه شناخته می شدند. علی اف از بسیاری جهات مورد تحسین غرب و خود “طرفدار غرب” است: وی خوش مشرب و خوش پوش است و به خوبی انگلیسی صحبت می کند؛ وی آمادگی دارد که به اندازه گسترده ای نفت و گاز به اروپا و اسرائیل ارسال کند؛ اسلام مورد نظر وی معتدل و مدرن است؛ کشور وی میزبان رویدادهای پر زرق و برقی مانند مسابقات موسیقی یورو ویژن در سال 2012 بود و بازی های اروپا ژوئن آینده در آذربایجان برگزار می شود.

وی همچنین به شدت فاسد است و رژیم استبدادی وی یکی از بدترین آمار مربوط به حقوق بشر در دنیا را دارد.

نیروهای پلیس این کشور در ادامه سرکوب رسانه های مستقل و نهادهای غیر دولتی به دفاتر رادیو آزاد اروپا/رادیو لیبرتی که مورد حمایت مالی امریکا است یورش بردند و کامپیوترها و اسناد را با خود برده و آنجا را پلمپ کردند. چندین تن از کارمندان این رسانه هم بازداشت شده و مورد بازجویی قرار گرفتند.

دولت آذربایجان چند هفته پیش از این ماجرا هم خدیجه اسماعیلوا، یک خبرنگار شناخته شده محقق را که در مورد معاملات پر سود خانواده آقای علی اف تحقیق کرده و گزارشاتی را درباره آن مخابره کرده بود به زندان انداخت. دولت آذربایجان در ابتدا تلاش کرد که وی را با تهدید بتراسند، سپس به او این اتهام را وارد کرد که فردی را که دلباخته وی شده بود را برای خودکشی تحت فشار قرار داده است. لیلا یونس، منتقد دیگر دولت و فعال برجسته حقوق بشر به همراه عارف یونس، همسرش از ماه آوریل در زندان به سر می برند.

البته الهام علی اف تنها دیکتاتوری نیست که سیاست های ماهرانه اش و کنترلش بر منابع با ارزش طبیعی سیاستگزاران امریکایی و اروپایی را با آن چه ویکی لیکس “انتخاب میان منافع امریکا و ارزش های امریکا” می نامد مواجه ساخته است. پدر وی، حیدر علیف از سال 1969 تا زمان مرگش در سال 2003 با مشت آهنی بر آذربایجان حکومت کرد. پسر هم با تکیه به ثروت نفتی آذربایجان در سه انتخابات بحث برانگیز قدرت را کماکان در خانواده حفظ کرده است.

با این حال با وجود این که آقای علی اف در خدمت غرب است اما اعتقاد دارد که سازمان هایی مانند رادیو آزاد اروپا که مورد حمایت مالی خارجی هستند به دنبال ایجاد مشکل برای وی هستند. وی همانند ولادیمیر پوتین پشت هر چیزی دست مداخله گر امریکا را می بیند؛ از سقوط ویکتور یانوکوویچ در اوکراین گرفته تا قیام های مختلف در جهان عرب و با قاطعیت به دنبال این است که چنین مخالفت هایی را در نطفه خفه کند. 4 دسامبر سال گذشته رامیز مهدی اف، معاون ارشد آقای علی اف بیانیه ای 60 صفحه ای را درباره برنامه ریزی “ستون پنجم” سازمان های غیردولتی برای یک انقلاب را منتشر کرد و ادعا کرد که خانم اسماعیلوا اطلاعات خود را از “جاسوسان خارجی” دریافت کرده است.

غرب باید درک کند که علیا ف مستبد چهره واقعی آقای علی اف است. در حالی وی به تلاش هایش برای سرکوب مخالفان و هرگونه آزادی شتاب می دهد، ایالات متحده و امریکا باید به نتیجه روشن تری برای مقابله با وی برسند. آنها هیچ تصویری درباره چیزی که الهام علی اف هست و خساراتی که وی به کشورش وارد می کند، ندارند.

منبع: نیویورک تایمز

ترجمه: دیپلماسی ایرانی