«پنچ ماه و پنج روز» حبس، مجازات تجزیه طلبی در ایران

۱۵ دی, ۱۳۹۳
«پنچ ماه و پنج روز» حبس، مجازات تجزیه طلبی در ایران

 بودند. با وجود تعدد جرم دادگاه سه تن از متهمین را به تحمل 6 ماه و یک تن دیگر با به تحمل 4 ماه حبس محکوم کرده است.
کارشناسان معتقدند که هزینه اندک فعالیت های ضدملی و تهدید امنیت کشور از طریق راه اندازی کمپین های نفرت قومی خسارت های جبران ناپذیری برای کشور در پی خواهد داشت.
 حبس های کوتاه مدت چند روزه که عموما نیز به مرحله اجراء در نمی آیند، نه تنها فاقد بازدارندگی لازم است بلکه زمینه مهاجرت آسان این عناصر به کشورهای اروپایی را فراهم می آورد و در واقع لطف دستگاه قضاء در حق تجزیه طلبان محسوب می شود.

باید پرسید آیا مجازات 5 ماه و 5 روز حبس به نوعی تمسخر مردم که مدعی العموم به نمایندگی از آنها اعلام جرم کرده است، محسوب نمی شود؟ آیا این مجرمین پس از پایان جریان دادرسی و ابلاغ حکم به ریش مملکت و مردم آن نخواهند خندید و سایر مجرمین بالقوه با چنین احکامی جری تر نشده و با به ارتکاب جرم تشویق نخواهند شد؟

دستگاه های کشور یا با مجرمینی از این دست، مقابله نکنند و اعلام کنند که بر هم زدن امنیت کشور از طریق تهدید استقلال و تمامیت ارضی آن پس از این جرم نیست و یا در صورت برخورد ، روشی را انتخاب نکنند که به تشویق سایر متهمین منجر گردد.

البته دسته ای دیگر از حقوقدانان معتقدند که این دست از مجرمین می توانند با استفاده از تخفیفات «قانونی» یا «قضایی» میزان مجازات خود را کاهش دهند. این دست از تخفیفات در صورت همکاری متهم در دوران بازجویی و کشف جرم اعمال می شود.

 
دستگیری دو عامل بیگانه به اتهام اهانت به پرچم سه رنگ کشور
یک سال و نیم حبس ، برای تجزیه طلبی و نفرت پراکنی قومی (!)
آذری ها یک بار دیگر پرچم ایران را برافراشته نگه داشتند/ حکایت نصب دوباره پرچم ایران در شهرک مرزداران تبریز