دروغ پردازی روزنامه اکسپرس باکو و گوناز.تی.وی علیه سمینار تحولات ایران پس از جنگ جهانی دوم(فرقه دموکرات)

۸ دی, ۱۳۹۳
دروغ پردازی روزنامه اکسپرس باکو و گوناز.تی.وی علیه سمینار تحولات ایران پس از جنگ جهانی دوم(فرقه دموکرات)

شبکه تلویزیونی گوناز با انتشار گزارشی سراسر کذب در بخش اخبار خود، یک بار دیگر به دروغ پردازی علیه مجامع علمی و دانشگاهی کشور پافشاری نمود. به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی آذریها شبکه تلویزیونی گوناز با انتشار گزارشی کذب در بخش اخبار خود، یک بار دیگر به دروغ پردازی علیه مجامع علمی و دانشگاهی کشور پافشاری نمود. به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی آذریها شبکه تلویزیونی گوناز با انتشار گزارشی کذب در تاریخ 26 آذر 1393 مدعی شد ضمن  سمینار” تحولات ایران و آذربایجان پس از جنگ جهانی دوم 1945-1946 ” که به همت انجمن علمی گروه تاریخ دانشگاه تهران برگزار شده بود، تحریفات تاریخی در حوزه فرقه دموکرات پیشه وری صورت گرفته است. این شبکه گفت سخنرانان سمینار که متشکل از نژادپرستان مشهوری چون کاوه بیات،احسان هوشمند،منصور حقیقت پور و سالار سیف الدینی بودند، سعی کردند از رژیم پهلوی به عنوان منجی آذربایجان یاد کرده و سیدجعفر پیشه وری و همرزمانش را خائن وانمود نمایند.
گوناز تی.وی در ادامه گزارش خود گفت ، در این سمینار علاوه بر فرقه دموکرات ملت ترک آذربایجان نیز تحقیر شده اند! آنها مردم آذربایجان را به دلیل حمایت از پیشه وری و فرقه دموکرات به نادانی متهم کرده اند. اما آنها به یک مسئله هیچگاه اشاره نمی کنند، قتل عام پهلوی ها، زنده زنده سوزاندن رهبران فرقه دموکرات،تبعید ده ها هزار نفر و سوزاندن کتاب های درسی فرقه دموکرات از این جمله اند.

 

***

گزارش گوناز تی.وی چنان با سرعت و ادبیات کلیشه ای نوشته شده است که سردبیر میز خبر این شبکه (اگر چنین سمتی وجود داشته باشد) بدون مطالعه محتوای سمینار و توجه به موضوعات سخنرانی پژوهشگران حاضر در آن  به تحریر خبر پرداخته است.
اولا دکتر منصور حقیقت پور نماینده اردبیل در مجلس که یکی از سخنرانان این سمینار بود به دلیل تراکم کاری و تاخیر در پروازهای خطوط هوایی اردبیل- تهران نتوانستند طبق برنامه در این سمینار شرکت کنند و بنابراین مسئولان برگزاری از جناب آقای رحیم نیکبخت دیگر پژوهشگر اردبیلی درخواست کردند که به جای ایشان حاضر شوند.
دوما علاوه بر این چهار تن، دکتر داریوش رحمانیان استاد گروه تاریخ دانشکده ادبیات و تاریخ دانشگاه تهران و هم چنین دکتر حمید احمدی عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی همان دانشگاه که در سالن حضور داشتند بنا بر خواهش مسئولان برگزاری نشست، دقایقی به سخنرانی در خصوص مسائل قومی پرداختند.
از سوی دیگر سخنرانان این نشست اتفاقا بر نقش «مردم آذربایجان» در عملیات نجات 21 آذر 1325 بیش از هر چیز دیگری اشاره کردند. حمید احمدی در سخنرانی خود اظهار داشت که در خصوص نقش قوام(نخست وزیر وقت) در واقعه نجات آذربایجان اغراق های صورت گرفته است و سالار سیف الدینی نیز بر نقش مردم در دستگیری و قتل برخی از سران متجاسرین در سراب،تبریز و ارومیه اشاره نمود و تاکید کرد بر اساس اسناد و گزارش های کنسولگری امریکا در تبریز مردم آذربایجان پیش از رسیدن ارتش دست به کار شده و علیه آن قیام کرده بودند، و از آنجایی فرقه به دستور شوروی از مقاومت خودداری کرده بود، اصولا درگیری چندانی بین فدائیان فرقه و ارتش صورت نگرفت، و بقایای آن ها توسط مردم دستگیر یا اعدام شدند. وی اشاره کرد که در تبریز و ارومیه جمعا 400 تن از متجاسرین تا پیش از رسیدن ارتش کشته شده بودند و گزارش های کنسولگری امریکا تاکید دارد که ارتش ایران پس از رسیدن به منطقه از کشتارهای بی رویه فرقوی ها توسط مردم جلوگیری کرد و الا مردم خشمگین از ستم فرقه انگیزه بیشتری برای انتقام از فرقه ها داشتند.
او با نقل قول از کریستوفر سایکس نویسنده کتاب روسیه و آذربایجان در خصوص استقبال مردم تبریز از ارتش ملی گفت، به نقل از سایکس: «به استثنای مورد فرانسه در 1944 در هیچ جای دنیا شاهد این چنین شور و شوقی نبودم».

هم چنین پژوهشگر برجسته آذری رحیم نیکبخت در کتاب مهم فرقه دموکرات در سراب به چگونگی شکست فرقه و رفتار ماموران و مردم با سران متجاسرین اشارات دقیقی دارد. این کتاب شامل ترجمه بخش هایی از خاطرات غلام یحیی دانشیان نیز هست. یکی از فصول این کتاب را در خصوص زندانی و دستگیری یا عدام سران متجاسرین می تواند در اینجا بخوانید.

جالب این جا است که پان ترکیست های امروزه کاسه دادغ تر از آش هم شده اند. در حالیکه در خاطرات غلام یحیی دانشیان که بطور کامل از سوی انتشارات اوحدی مراغه با نام «خشم و هیاهوی یک زندگی» منتشر شده است، به هیچ یک از به اصطلاح جنایاتی که گوناز تی.وی مدعی آن است اشاره نرفته، امروزه پان ترکان برای رقابت با ارامنه و یهودیان مدعی نسل کشی و قتل عام هستند. اگر ابعاد خشونت به این میزان که این عده مدعی اند وسیع بوده است چرا، در خاطرات غلام یحیی دانشیان که خود سرکرده فدائیان فرقه بود و چندین دهه رهبری تشیکلات در خارج را بر عهده داشت به چندچون آن اشاره نرفته است؟

قوم گرایان که هر سال ادعاهای مضحک جدیدی به سیاهه جنایات ادعایی از سوی ارتش اضافه می کنند، امسال نیز زنده زنده سوزاندن رهبران فرقه را مدعی شده اند؟ باید پرسید کدام رهبران فرقه؟ سلام الله جاوید و شبستری که پس از دستگیری به دو سال زندان و چند سال تبعید محکوم شده و سپس زندگی راحتی داشتند؟ همانطور که در سمینار اشاره شد حتی سرتیپ درخشانی(که پادگان تبریز را تسلیم فرقه کرد) نیز اعدام نشد، بلکه به 15 سال حبس محکوم شد که هرگز اجرا نشد.

در ثانی سازمان ملل در آن دوره به دقت تحولات آذربایجان را تعقیب می کرد. استاد احسان هوشمند در سمینار سال گذشته خود (1392) به کشتار دهات آشوری توسط گروههایی از آذریها پس از سقوط فرقه در 1325 پرداخته بود. این عده از آشوری ها از سوی مردم متهم به همکاری با فرقه دموکرات بودند. ارامنه نیز با فرقه دموکرات رابطه حسنه ای داشتند. سازمان ملل متحد بلافاصله با حساسیت خاصی حمله به دهات آشوری را تعقیب می کرد و چیزی نمانده بود که منجر به صدور قطع نامه ای علیه ایران گردد. باید پرسید سازمان مللی که به دلیل کشتار چند صد نفر از مسیحی های آشوری تبار تا پای صدور قطع نامه پیش می رود در برابر کشتار هزاران نفر سکوت می کند؟

**

مشخص است که سردبیران خبر این شبکه با اهمال و بدون صرف کم ترین دقت به نگارش اخبار می پردازند و به نظر می رسد این رویه در تمام امور شبکه غیر حرفه ای گوناز جاری و ساری است. از این رو است که اعتبار تولیدات این شبکه تلویزیونی به شدت زیر سوال می باشد. سردبیران خبر این شبکه به قدری با پیشداوری و نگاه کلیشه ای به خبر برگزاری این سمینار علمی نگریسته اند که ضرورتی برای بررسی محتوای آن احساس نکرده و حتی اسم سخنرانان آن را نیز به صورت ناقص مطرح کرده اند.
تحت تاثیر همین خبر برخی از نشریات کم اعتبار در جمهوری باکو، مانند روزنامه اکسپرس به انتشار اخباری در خصوص سمینار پرداخته و کمابیش همین ادعاهای گمراه کننده را مطرح کرده اند.
توصیه وب سایت خبری- تحلیلی آذریها به شبکه گوناز این است که در بدنه خود از روزنامه نگاران حرفه ای و با تجربه که حداقل قادر به تهیه گزارش هایی معتبر -ولو در حد متوسط- استفاده نماید.

هم چنین لازم این شبکه پیش از ورود به بحث های علمی به مطالعه و تحقیق پرداخته و از شعارهای تکرار پرهیز نماید تا دست کم خود باندهای قومی آن را جدی بگیرند.

 
گزارش سمینار تحولات آذربایجان پس از جنگ جهانی دوم در دانشگاه تهران 1393
فیلم:مشروح سخنرانی های کنفرانس آذربایجان در تاریخ معاصر(فرقه دموکرات) 1392