نقش گرگهای خاکستری در کشتار شیعیان ترکیه 1970 و همکاری جریان پانترک با عوامل این کشتار

۱ دی, ۱۳۹۳
نقش گرگهای خاکستری در کشتار شیعیان ترکیه 1970 و همکاری جریان پانترک با عوامل این کشتار

پان ترکیستها بدون هدف خاص در محلات شیعه نشین شلیک می کردند، هدف نهایی شیعیان بی دفاع این شهر بود. کشتار قهرمان مرعش ترکیه حادثه اسفناکی بود که طی آن گروههای گرگ خاکستری (پان ترکیست) به کشتار مردم شیعه (از علوی های ترکمن) شهر قهرمان مرعش ترکیه در 19 الی 24 دسامبر 1978 پرداختند. در نتیجه این حادثه 150 شیعه کشته شده و  300 منزل مسکونی یا محل کار متعلق به شیعیان تخریب گردید. سابقه کشتار شیعیان ترکمن در آناتولی به جنگ های ایران – عثمانی باز می گشت. از نظر دولت عثمانی، علوی های ترکیه، به صورت بالقوه عوامل ایران صفوی در آناتولی بودند
این کشتار که پنج روز به طول کشید ، به بهانه اکران یک فیلم در سینمای شهر و درگیری نیروهای چپ گرا و پان ترکیست رخ داده بود. درگیری آنها بهانه ای شد برای سرکوب شیعیان و علوی های شهر از طرف پان ترکیست ها که در عین حال سُنی های رادیکالی به شمار می روند. آنها با شعارهای مذهبی افراطی در سطح شهر و اطراف سینما حضور پیدا کرده و با نیروهای چپ رودرو شدند. اما به علت قلت نیرو، مسئول شعبه جوانان حزب حرکت ملی (اولکو اوجاق لاری/ پان ترکیست) طی تماسی با مرکز آنکارا خواستار انتقال نیروهای کمکی شد.
از سوی دیگر گرگ های خاکستری با حضور و تبلیغات در محله های سنی نشین ادعا کردند که شیعیان شهر در حال آمادگی برای حمله به اهل سنت هستند. به این ترتیب توانستند با تحریک عوام به بسیج نیرو بپردازند.
هر چند برخی از عاملان این رویداد محاکمه و مجازات شدند اما عملا نزدیک به 70 تن از افرادی که نقش مهمی در شکل گیری کشتار ایفاء کرده بودند هرگز یافت نشدند.

حادثه اخیر که در دوران صدارت بلند اجویت و حزب جمهوری خلق شکل گرفت بدون دخالت پلیس در طی چهار روز باعث کشتار  شهری در اواخر دهه 1970 میلادی گردید. با وجود کشتار دهها تن شهروند شیعه وزیر داخله ترکیه نیروهای چپ (به طور غیر مستقیم شیعیان) را مسئول حوادث دانست در حالی که آنها خود قربانی ماجرا بودند. به این ترتیب  دولت به عملکرد گرگ های خاکستری نیز مشروعیت داد.
«محسن یازیجی اغلو» از رهبران وقت حزب حرکت ملی نقش بسزایی در کشتار شیعیان قهرمان مرعش داشت. وی بعد از کودتای 1980 چند سالی در زندان بود اما بعد از آزادی از این حزب استعفاء داد و حزب کوچکی بنام اتحاد بزرگ را تشکیل داد که دارای گرایش های تند سُنی- ترکی بود. یازیجی اغلو با سرکردگان باندهای پان ترکی ایران از جمله محمود چهرگانی نیز ارتباط نزدیکی داشت. از بازی روزگار بود که بالگرد حامل وی در 2011 در اطراف قهرمان مرعش سقوط کرد و بر اثر سقوط بالگرد در کوههای مملو از برف ، و در اثر یخ زدگی به فجیع ترین شکل ممکن جان سپرد.
جریان موسوم به “حرکت قومی در آذربایجان ایران” علاوه بر ارتباط با شاخه های مختلف حزب “حرکت ملی ترکیه” از ارتباط  با حزب اتحاد بزرگ BBP نیز غفلت نمی کند. آنها تمام آذربایجان ستیزان و شیعه ستیزان را یکجا در آغوش می کشند. علاوه بر چهرگانی ، باند احمد اوبالی نیز با حزب اتحاد بزرگ BBP ارتباطات مداومی داشته است.

در زیر تصاویر دیدار صمیمانه و خصوصی احمد اوبالی با «مصطفی دسته چی» دبیرکل حزب اتحاد بزرگ و جانشین یازیجی اوغلو را می بینید:

از چپ به راست: کریم اصغری،احمد اوبالی، مصطفی دسته چی،

در اثر این تعاملات است که عیار آذربایجان دوستی باند پان ترک مشخص می شود. آیا دوستدار آذربایجانی که ایرانی و شیعه است می تواند با دشمنان تشیع و شاه اسماعیل وارد همکاری شود؟ کسانی که دائم دم از حقوق ترکمن های عراق و حفاظت از آنها در برابر بارزانی می زنند چرا از حقوق ترکمن های علوی ترکیه در برابر پان ترکیست ها و کشتار سیواس و مرعش سخنی نمی گویند؟

محمود علی چهرگانی در مصاحبه با بخش آذری صدای امریکا می گوید: دیگر برای ما زبان و حقوق هم مهم نیست،توران اهمیت دارد و ما می توانیم زبان آذربایجانی را فدای برادری هزار ساله ترکان کنیم…

آیا استحاله و آسیمیلاسیون آذربایجان در فرهنگ ترکی آناتولیایی معنای دیگری جز این می تواند داشته باشد؟
 

علوی های ترکیه از دیرباز تحت ستم طبقه حاکم سنی قرار داشتند. ریشه این شکاف به جنگ های ایران- عثمانی باز می گردد. نخستین بار سلطان سلیم عثمانی به قتل عام علوی ها دست زد و گفته می شود که نزدیک به 10 هزار علوی به طرز فجیعی و با دستور این سلطان تُرک کشته شدند. نام گذاری دومین پل بزرگ استانبول به نام یاووز سلطان سلیم توسط اردوغان باعث واکنش های زیادی در بین شهروندان علوی -که نزدیک به 20 درصد جامعه را تشکیل می دهند- شد. اما یکبار دیگر گرگ های خاکستری به مثابه گروه های فشار به خیابان آمده و با شعار زنده باد سلطان سلیم رویکرد ضدشیعی خود را نشان دادند.
تشیع و علوی گری که در ترکیه ذیل مفهوم 12 امام و عشق به اهل بیت تعریف می شود، همواره یکی از اهداف افراطیون پان ترک بوده است.

آنها در این رویکرد با احزاب اسلام گرا اشتراک نظر دارند. به همین دلیل است که باندهای نفوذی پان ترک در ایران که با کمک های همین گروهها به فعالیت می پردازند، سعی در حمله به این رکن از هویت ملی دارند.
«آذربایجان ستیزی» نیز یکی از اهداف و برنامه های جریان های پان ترک به شمار می روند. زیرا آذربایجان مهد تاریخی و سیاسی تشیع به شمار می رود. نیروهای عثمانی چندین بار به این منطقه حمله کرده و به قتل عام مردم آذربایجان در خوی و تبریز دست زده و برای این اعمال ننگین از رهبران مذهبی عثمانی فتوا گرفتند.

بر طبق این فتواها مقام انسانیت ارامنه مسیحی، از آذربایجانی های شیعه بالاتر پنداشته می شد. زمانی که عساکر عثمانی موفق شدند شهر خوی را پس از 40 روز مقاومت جانانه تسخیر کنند، آذربایجانی های شیعه را از دم شمشیر گذراندند ولیکن ارامنه را اسیر کرده و از کشتار آنها پرهیز نمودند. (برای مطالعه بیشتر در خصوص قتل عام آذربایجانی ها توسط عثمانی ها کلیک کنید).
آخرین حربه پان ترکیسم برای نابود آذربایجان، این سد بزرگ نفوذ عثمانی گری، شکست و استحاله آن از درون و به وسیله باندها و افراد مزدوری بود که در منطقه به نام «پان» در نزد مردم و بدنه جامعه منفور هستند. این گروههای ابتدا به نام آذربایجان دوستی وارد میدان شدند ولی اندک اندک با فرهنگ منطقه به ستیز پرداختند تا جایی که اسم «آذربایجانی» و زبان «آذربایجانی» را نیز منکر شده و مدعی هویت موهوم تورانی و ترکی گردیده و به جای تشیع که میراث آذربایجان است به شمنیسم و گرگ پرستی و زوزه کشی در اطراف شهرها پرداختند.

از نظر آنها آذربایجانی ها می بایست به زبان و فرهنگ و سبک زندگی ترکان ترکیه(آن هم نه مردم عادی و متمدن بلکه ترجیحا آداب و سنت های شمنی) زندگی کنند، بنویسند و بخوانند و حتی از زبان خود به نفع زبان ترکی آناتولیایی صرف نظر کنند.

***

علوی های ترکمن در سوریه و ترکیه (علوی های کرد و عرب هم در ترکیه وجود دارند) قرابت فرهنگی و تاریخی زیادی با آذربایجانی ها دارند. به همین دلیل همواره موضوع انتقام و ظلم ترکان واقع شده اند. جریان های «تُرک گرا» به مساوی ستم های نژادپرستانه ای علیه این مردم و مردم شیعه آذربایجان روا داشتند.
در حوادث اخیرا عراق نیز ترکیه از کمک به ترکمن های شیعه صریحا خودداری کرد و اجازه داد داعش هر چه در توان دارد به کشتار آنها بپردازد. هم چنین حکومت عدالت و توسعه که بابت کشتار درسیم (تونجلی 1937) که موضوع کشتار علوی های کُرد در میان بود بنابر مصالح سیاسی روز و مذاکره با پ.ک.ک اقدام به عذرخواهی کرد اما امروزه در آستانه سالگرد کشتار «قهرمان مرعش» اجازه برگزاری مراسم یادبود برای قربانیان حادثه را نیز صادر نمی کند.

 

 

دیدار چهرگانی با محسن یازیجی اغلو دبیرکل حزب اتحاد بزرگ (منشعب از حزب حرکت ملی). وی مسئول کشتار شیعیان علوی در قهرمان مرعش بود

دیدار احمد اوبالی و کریم اصغرزاده (پانترک ساکن آنکارا و فرزند یکی از امامان جمعه شمالغرب) با مصطفی دسته چی (جانشین محسن یازیجی اغلو)