دفاع از کوبانی با اسلحه ایرانی

۲۷ مهر, ۱۳۹۳
دفاع از کوبانی با اسلحه ایرانی

 کوبانی کاملا از عناصر داعش خالی شده است». این در حالی است که شواهد دریافت کمک‌های تسلیحاتی در چرخش ناگهانی جبهه کوبانی در مرز سوریه با ترکیه آشکار شده است و ناظران مستقر در فاصله یک کیلومتری شمال شهر در آن سوی مرز ترکیه از تغییر استراتژی مبارزان دفاع مردمی از دفاع به حمله سخن گفته‌اند که این به واسطه برخورداری از سلاح‌هایی جدید بویژه موشک‌انداز‌های دستی ضد تانک و زرهپوش است. در حقیقت دلیل اصلی عقب‌نشینی داعش از داخل شهر، ناتوانی آنان در پیشروی بیشتر بر اثر نابودی تعدادی از تانک‌ها، زره‌پوش‌ها و خودروهای نظامی «هاموی» بوده است که پیش از این به‌خاطر خالی بودن دست مبارزان کرد تکفیری‌ها در پناه این ادوات سنگین آمریکایی اقدام به پیشروی در داخل شهر می‌کردند. اواسط هفته گذشته بود که دولت اقلیم کردستان عراق اعلام کرد برای برادران کرد سوری خود که در کوبانی در محاصره به سر می‌برند جنگ‌افزار فرستاده است. حمید دربندی، مسؤول عملیات انتقال این کاروان از طریق معبرهای کوهستانی مرز ترکیه و سوریه  که در کنترل مبارزان و قاچاقبرهای کرد است، در گفت‌وگو با یک خبرگزاری کردی فاش کرده بود کاروان گسیل شده حاوی مهمات برای سلاح‌های سبک و گلوله‌های خمپاره بوده است و از دادن اطلاعات بیشتر درباره راهی که این کاروان انتخاب کرده خودداری کرد. در مقابل سخنگوی کردهای سوریه، آلان عثمان هم دریافت این محموله توسط مدافعان کوبانی را تکذیب کرد با این حال به نظر می‌رسد مخفی نگاه داشتن محتویات و نحوه ارسال این کاروان تسلیحاتی جزو رازهای کردها در جنگ با تکفیری‌هاست. اما با دانستن این نکته که اقلیم کردستان عراق حدود 2 هفته پیش رسما از کمک تسلیحاتی ایران پرده برداشت، می‌توان دریافت گشایشی ایرانی در کار کوبانی صورت گرفته است. ارسال سلاح‌های جدید و موثر برای کوبانی بویژه برای جلوگیری از پیشروی تانک‌ها و نفربرهای تندرو زرهی و تحول آشکار در این  جبهه را باید نشانه آشکار علاقه تهران به سرنوشت کردها در مقایسه با دشمنی آشکار آنکارا با آنها دانست. البته هنوز مشخص نیست سلاح‌هایی که تانک‌های آبرامز و زره‌پوش‌های آمریکایی داعش را نابود کرده‌اند از کدام نسل تسلیحات ساخت ایران هستند.

گاف پنتاگون
در حالی که کوبانی از خطر سقوط حتمی رسته است سخنگوی پنتاگون گافی بزرگ داده و  گفته است: «باید خود را برای احتمال سقوط شهرها و روستاها و مناطق دیگری به دست داعش و اینکه نتوانیم در مدت کوتاهی این عناصر مسلح را از مناطق خارج کنیم، آماده کنیم؛ از این رو این جنگ طولانی‌مدت خواهد بود». ژنرال جان آلن، فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا برای هماهنگی ائتلاف آمریکایی نیز گفته است آنها همچنان در حال بحث و بررسی درباره نقشی هستند که ترکیه برای مقابله با داعش ایفا خواهد کرد.

عقب‌نشینی داعش از شهر
دیروز منابع کرد سوری خبر دادند نیروهای دفاعی کوبانی چندین حمله تروریست‌های داعش را عقب راندند که این امر موجب عقب‌نشینی تروریست‌ها به خارج از این شهر و کنترل نیروهای کرد بر فرهنگسرا و خیابان 48 شده است. محوطه این فرهنگسرا در جنوب غربی شهر مهم‌ترین محل تجمع مهاجمان داخل شهر محسوب می‌شد. تروریست‌های داعش پس از عقب‌نشینی از شهر، اکنون به موضع 2 هفته پیش خود بازگشته و پشت تپه استراتژیک عین‌العرب و کوه مشتی‌النور مشرف به شهرمستقر شده‌اند. همچنین نیروهای کرد در حال خنثی‌سازی مین‌ها و بمب‌ها در شهر کوبانی هستند. در همین رابطه «مصطفی باهوز» از فعالان کوبانی به شبکه عراقی «سومریه نیوز» گفت: «نیروهای دفاعی در شهر پیشروی قابل توجهی داشته‌اند و عناصر داعش تا حدود 5 کیلومتر خارج از کوبانی عقب‌نشینی کرده‌اند. عناصر داعش در مناطق محدودی از شهر مخفی شده‌اند و بزودی این شهر کاملا پاکسازی خواهد شد». خبرگزاری آلمان نیز به نقل از فعالان کرد تأکید کرد مبارزان کرد سوریه توانسته‌اند بخش غربی شهر را که تا روز شنبه تنها منطقه تحت اشغال باقی مانده بود از وجود تروریست‌های داعش پاکسازی کنند. طبق آخرین آمار در جریان درگیری‌های کوبانی از 16 سپتامبر گذشته (یک ماه اخیر)  374 تن از عناصر داعش به هلاکت رسیده‌اند.

رسوایی ترکیه در سازمان ملل
«بشار جعفری» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در گفت‌وگوی تلفنی با تلویزیون سوریه گفت: «دستیابی ترکیه به 60 رای در مقابل 123 رای اسپانیا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد شکست عمده و ضرری فراتر از رسوایی برای دولت حزب عدالت و توسعه محسوب می‌شود و همچنین نشان‌دهنده شکست سیاست‌های آن در قبال عراق و سوریه و عدم حمایت آنچه که جامعه جهانی خوانده می‌شود از این دولت، است». نماینده سوریه خاطرنشان کرد: «نمایندگان چندین کشور که در این رای‌گیری مشارکت داشتند، نارضایتی خود را از سیاست حزب عدالت و توسعه بویژه در قبال سوریه اعلام و عنوان کردند (ترکیه) به منشور سازمان ملل، احکام قوانین بین‌المللی و اصول حسن همزیستی بین کشورها احترام نمی‌گذارد». ترکیه، روز پنجشنبه در رقابت برای به دست آوردن کرسی غیر‌دائم شورای امنیت ناکام ماند. اسپانیا با به دست آوردن 132 رای این کرسی را به دست آورد در حالی که ترکیه فقط رای 60 کشور را به خود جلب کرد. نیوزیلند نیز با 145 رای، یکی دیگر از کرسی‌ها را تصاحب کرد. این رای‌گیری در حالی انجام شد که ترکیه تلاش می‌کند منطقه پرواز ممنوع و یک منطقه حائل در مرزهای شمالی سوریه ایجاد کند که با حمایت دولت‌های فرانسه و انگلیس همراه است. مسکو اعلام کرده است ایجاد منطقه حائل در سوریه به موافقت شورای امنیت سازمان ملل نیاز دارد.
ترکیه شریک جنایات شیمیایی
منابع میدانی در کوبانی از استفاده عناصر گروه تروریستی داعش از بمب‌های حاوی گاز کلر و فسفر در جریان محاصره این شهر خبر داده‌اند. رسانه‌های کردی و حتی ترکی با انتشار تصاویر برخی مردان و زنان کرد مدافع شهر عین‌العرب(کوبانی) که در اثر تماس با این بمب‌ها در اثر خفگی و سوختگی‌های شدید پوستی کشته شده بودند نسبت به گسترش این حملات هشدار داده‌اند. پیش‌تر تحقیقات بازرسان سازمان ملل درباره حملات شیمیایی انجام شده علیه مردم و سربازان سوری رسما اثبات کرد گروه‌های مسلح تکفیری مورد حمایت سعودی، قطر و ترکیه بوده‌اند که تسلیحات شیمیایی حاوی گاز کلر را از طریق دولت ترکیه خریداری کرده و از مرز استان حلب به داخل خاک سوریه منتقل و به سمت اهداف مورد نظر شلیک کرده بودند.

تروریست‌های 80 کشور دنیا در سوریه
روزنامه آمریکایی واشنگتن پست روز گذشته با انتشار نقشه‌ای از کره زمین، نام و موقعیت کشورهایی را که اتباع آنها برای عملیات تروریستی علیه مردم سوریه به این کشور رفته‌اند منتشر کرد. بنابر آمار منتشر شده از سوی این روزنامه معتبر آمریکایی بیش از 15 هزار تروریست تکفیری از 80 کشور جهان و همه قاره‌های زمین برای آنچه جهاد خوانده‌اند کشورهایشان را ترک کرده و به سوریه رفته‌اند و به گروه‌های تروریستی تکفیری فعال در این کشور پیوسته‌اند. این در حالی است که رسانه‌های غربی و عربی از ابتدای وقوع شورش‌های تروریستی بین‌المللی علیه دولت و مردم سوریه تلاش می‌کردند آن را اعتراض مردم سوریه به حکومت این کشور جلوه دهند.
5 درصد عربستان حامی داعش هستند
در روزهایی که عربستان سعودی حامی بزرگ تروریسم در منطقه در ائتلاف به‌اصطلاح ضد داعش با آمریکا همراه شده است و در اقدامی مضحک ایران را متهم به دخالت در دیگر کشورها می‌کند، روزنامه سعودی «الحیاه» بند را آب داده و گزارش موسسه پژوهشی واشنگتن در امور سیاسی خاورنزدیک را منتشر کرده است. این موسسه پژوهشی در گزارشی که درباره میزان حمایت سعودی‌ها از عناصر تروریستی داعش ارائه کرده است، اعلام کرد 5 درصد مردم عربستان (یعنی بیش از نیم میلیون سعودی) از این گروه تروریستی حمایت می‌کنند. این کاملا با نسبت جمعیتی شاهزادگان و وابستگان آل‌سعود نسبت به کل جمعیت کشور مطابقت دارد. میزان حمایت مردمی از داعش در عربستان بیشتر از مصر و لبنان است. در ادامه این تحقیقات آمده است که داعش در مصر از حمایت 3 درصدی مردم برخوردار است و دیدگاه مسیحیان و شیعیان لبنان نسبت به داعش منفی است و تنها یک درصد از اهل تسنن لبنان به این حمایت نظر مثبت دارند.
 

داعشی‌ها در نیروی امنیتی ترکیه
«رجب طیب‌اردوغان» دیروز پس از 46 سال به عنوان نخستین رئیس‌جمهور ترکیه به افغانستان سفر کرد آن هم در حالی که کشورش در اثر سیاست‌های خارجی تجاوزکارانه و اشتباه او بیش از هر  زمان دیگری به افغانستان شبیه شده است. در همین حال شواهدی از حضور نیروهای تکفیری در پلیس ترکیه به چشم می‌خورد. بر اساس تصاویری که اخیرا منتشر شده نیروهای امنیتی و شبه نظامی ترکیه پس از دستگیری خشونت‌بار دانشجویان کرد در یکی از دانشگاه‌های آنکارا که به تبانی ترکیه در اشغال شهر کوبانی اعتراض داشتند، دستان خود را به علامت حمایت از معترضان گروه اخوان‌المسلمین در مصر علیه ارتش این کشور بالا برده‌اند و شعارهایی در حمایت از داعش سر می‌دهند. پیش‌تر گزارش‌های متعددی از حضور عناصر گروه‌های تکفیری ترکیه در کنار نیروهای امنیتی ترک برای سرکوبی خشونت‌بار معترضان منتشر شده بود.