اعتراف تلخی که در مصاحبه «جواد میری» مطرح شد

۲۷ شهریور, ۱۳۹۵
اعتراف تلخی که در مصاحبه «جواد میری» مطرح شد

 

اخیرا فردی نوظهور که قصد دارد از طریق فحاشی و انتقاد به سیدجواد طباطبایی به شهرت برسد، در مصاحبه با روزنامه آفتاب یزد، مطالبی موهنی را علیه کشور ، تمامیت ارضی و استقلال کشور مطرح و به زعم خود تلاش کرده است تا به طرح اتهاماتی سایت «آذری‌ها» و نیز روشنفکران و اندیشمندان آذربایجانی ( که همواره در مصدر ایرانخواهی بوده اند ) را هدف قرار دهد.

1-        نخست این که جواد میری به عنوان عضو هیات علمی پژوهشگاهی که پرونده سازی ریاست آن در دهه 1370 علیه دکتر جواد طباطبایی باعث اخراج ایشان از دانشگاه تهران شد، بارها علیه تمامیت ارضی و همبستگی ملی مطالب موهنی را منتشر کرده است.

اکنون نیز یکی از اعضای پژوهشکده علوم انسانی بنام «جواد میری» علاوه بر اظهارات نامربوط نسبت به دکتر طباطبایی، نسبت به وب سایت خبری-تحلیلی «آذری‌ها» نیز نسبت های ناروایی را مطرح می سازد. این اقدام ظاهرا به دلیل خشم «جواد میری» از علاقه ای است که آذری‌ها به ایران و استقلال کشور دارند. امیدواریم که این اقدامات سلسله وار آقای «جواد میری» علیه تمامیت ارضی و قانون اساسی مورد نظر و تایید ریاست پژوهشگاه علوم انسانی نبوده باشد.

2-      شخص آقای میری، نه تنها هیچ علاقه ای به ایران و کشور مشترک مان ندارد، بلکه اصولا «ریشه» ای نیز در این آب و خاک ندارد. وی از مهاجران قفقازی است که دو نسل پیش به ایران مهاجرت کرده و خانواده فعلی او نیز ارتباط با ایران، زبان فارسی و این سرزمین ندارد. بنابراین طبیعی است که چنین بی مسئولانه نسبت به سرنوشت کشورمان صحبت کند.

3-        در صحبت های آقای میری یک اعتراف تاریخی نهفته است و آن این که گروهی که ایشان نامش را «آذریون» (همان آذریها) نهاده است در مقابل واگرایی و توطئه های متعددی که علیه این وطن در جریان است ایستاده اند و البته این مساله خالی از واقعیت نیست. این خود آذری‌ها هستند که در صف اول مبارزه با بیگانه گرایی و مغولیزاسیون آذربایجان ایستاده اند. آذربایجان سرزمینی ایرانی است و هرگز تسلیم پروژه های مغولیزه کردن نخواهد شد. هر چند دست‌های آلوده ای وجود دارند که این «رسالت اهریمنی» را بر عهده گرفته اند.

4-        اظهارات آشفته و متضاد جواد میری مانند مفهوم سازی ها متناض چون «ناسیونالیسم یوروسنترال» و … ارزش نقد و مداقه را ندارد و بیشتر از روی تفنن و شهوتِ شهرت صورت می‌گیرد. در یادداشتی که پیش از این در سایت آذریها و در پاسخ به یکی از مصاحبه های میری منتشر شده، به اندازه کافی به نقد آرای و ادعای وی پرداختیم . خوانندگان می‌توانند مجددا به همان یادداشت مراجعه کنند.

5-      جواد میری، جایگاه خود را نمی شناسد و در علم جامعه شناسی به کسی که جایگاه ندارد «لمپن» گفته می شود. اقای میری تصور می‌کند با قلدربازی، بازگذاشتن یقه و دست گرفتن تسبیح میتواند اندیشه یا تفکری را پیش ببرد که سخت در اشتباه است. جوا د میری فعلا باید لباس پوشیدن، حرف زدن و حد و مرز خود را بشناسد و در مرتبه ای نیست که ادعا یا مطلب در خصوص مسائلی از این دست مطرح کند.

 

 فحاشی به جواد طباطبایی یا وطنخواهان یا هر فرد مشهور و معتبر دیگر میتواند فردی «بی اعتبار» را به شهرت برساند اما این شهرت لزوما «معتبر» نخواهد بود.

6-  همکاری جواد میری، با پست ترین قشر جامعه ایران و تفاله های تاریخ معاصر، یعنی ترک گرایان و ترک‌پرستان، نشانه ورشکستگی و سرخوردگی از فعالیت در جامعه علمی است و توجیه دیگری ندارد.