دیدار تجزیه طلبان مدعی آذربایجان با ملک سلمان در مراسم حج امسال

۶ مهر, ۱۳۹۵
دیدار تجزیه طلبان مدعی آذربایجان با ملک سلمان در مراسم حج امسال

بخش آذری رادیو صدای آمریکا از دیدار تجزیه طلبان مدعی آذربایجان با ملک سلمان، سلطان سعودی در حاشیه مراسم حج امسال خبر داد. در این مراسم افرادی دیگر از جمله مصطفی هجری و برخی دیگر از اعضای گروههای تروریستی در استان سیستان و کردستان حضور داشتند که مستقیما از طرف عربستان تغذیه مالی می شوند.

به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی «آذریها» بخش آذری صدای آمریکا مصاحبه ای را با صالح ایلدیریم، رییس حزب تک نفره « استقلال آذربایجان جنوبی» منتشر کرده است که طی آن وی به توصیف دیدار برخی از سرکرده های تجزیه طلب در مراسم حج امسال با مقامات عالی رتبه سیاسی و اطلاعاتی سعودی می‌پردازد.

صالح ایلدیریم در این مصاحبه گفت : « من به عنوان رییس جبهه (ائتلاف) ملت ها برای حق تعیین سرنوشت» در دیدارهای تدارک دیده شده در عربستان حضور یافتم و به او گفتم حساب ملتهای غیرفارس را با حساب ایران جدا کنید! ما را در چارجوب ایران نبینید و حساب ما و ایران را قاطی نکنید و اگر عربستان به ایران حمله، اقوام غیرفارس از این حمله آسیبی نبینند.»

ایلدریم ادامه: « ما به سلطان عربستان گفتیم که پیش از هر چیز باید بدانید که آذربایجان بخشی از ایران نیست و عربستان سعودی نیز مانند ایران مرکز پرورش تروریسم نیست بلکه یک کشور نیرومند است که سیاست‌هایش بر تمام دنیا تاثیر گذار میباشد.

ایلدیریم به صدای آمریکا گفت : « در این دیدارها نمایندگان [به اصطلاح]ملت های ترک، عرب، کرد، بلوچ و ترکمن حضور داشتند. در سطوح بالا و در سطوح وزرا دیدارهای مهمی داشتیم و نهایتا میهمان شخص شاه شدیم. شاه سلمان ما را در کاخ خود در مکه میهمان کرد. در دیدار با وزرا و ولیعهد و سیاستمداران ( سعودی)، موضوع آذربایجان جنوبی را به آنها  تشریح کردیم.  به آنها گفتیم که ما را در ترکیب ایران نبینید. ایران دشمن ما نیز است و اراضی ما را نیز اشغال کرده است و ما به عنوان ملل غیرفارس در جنگ با ایران هستیم. »

صالح ایلدریم به مقامات عربستانی گفته است،اگر ریاض یک دهم هزنیه ای را که یمن خرج کرده است به آنها بدهد، گروههای تجزیه طلب می‌توانند از داخل ایران را «محو» کنند.

لازم به ذکر است در حالیکه جریانهای تجزیه طلب خارج ، در حال لابی‌گری با دشمنان قسم خورده کشور هستند، عقبه داخلی آنها نیز به راحتی در فضای کنونی امکان فعالیت سیاسی و رسانه ای پیدا کرده اند.

از سال 1392 به این سو بسیاری از محکومین امنیتی دادگاه‌ها(به جرم اقدام علیه امنیت ملی و تجیه طلبی) آزادی عمل پیدا کرده اند تا در پوشش رسانه، به کار «حزبی» بپردازند. به طوری که هیچ تفکیک معناداری بین کنشگران قومی داخل کشور و مزدوران تجزیه طلب خارج از کشور وجود ندارد به جز اینکه فعالان قومی داخل پس از پایان ماموریت شان در ایران به اردوگاه خارج منتقل می شوند. برای نمونه سه تن از برنامه سازان شبکه نفرت پراکن گوناز (وابسته به سیا) در دهه 1380 در نشریه شمس تبریز فعالیت می‌کردند (انصافعلی هدایت ، صالح کامرانی و محمدرضا لوایی).

از سوی دیگر حزب موسوم به «اراده ملت ایران» وابسته به محمد حکیمی پور عضو شورای شهر تهران با استفاده از کادرهای تجزیه‌طلب داخلی به یکسری فعالیت‌های ضدایرانی روی آورده است. برخی از اعضای پان ترکیست این حزب در تبریز با انتشار یک نشریه به نام «نسیم» به صورت رسمی از فروپاشی ایران از طریق فعال کردن گسل‌های قومی سخن گفته اند. فعالیتی که صراحتا بر خلاف قانون احزاب است و لازم است از سوی وزارت کشور مورد بررسی و بازرسی قرار گیرد.

حکیمی پور مدیر مسئول سابق نشریه امیدزنجان در دهه 70 و 80 خورشیدی بود که بر تضادها و اختلاف افکنی های قومی تاکید کرده و از محمودعلی چهرگانی (فعال قومی مورد حمایت سیا و لابی یهودی» حمایت می‌کرد.

همچنین اخیرا وزارت ارشاد مجوز انتشار یک نشریه نفرت‌پراکن دیگر را در استان آذربایجان غربی که قبلا به صورت سایت منتشر می شد صادر کرده است. این سایت در اهداف «پنهان» خود از پان ترکیسم و اتحاد اقوام به اصطلاح ترک‌زبان بر علیه «دولت مرکزی» حمایت کرده و از کشته های ارتش ترکیه در سوریه و یا داخل این کشور با عنوان «شهید» یاد می‌کند.