تبلیغات تفرقه افکنانه یک نماینده مجلس از شبکه سهند

۱۹ آبان, ۱۳۹۵
تبلیغات تفرقه افکنانه یک نماینده مجلس از شبکه سهند

روزنامه آذربایجان، چاپ تبریز در تاریخ 10 آبان 1395 ضمن گزارشی از یک برنامه تلویزیونی در شبکه استانی از اظهارات یک نماینده مجلس شورای اسلامی از شهرستان  ورزقان انتقاد کرد.

به گزارش آذری روزنامه «آذربایجان» چنین نوشت:

طی برنامه ای با عنوان «عیار» که از تلویزیون استانی (شیکه سهند) با موضوع «مس سونگون» پخش شد، یک نماینده مجلس به صورت مفصل به تبلیغات تفرقه افکنانه و طرح سخنان غیر کارشناسی درباره معدن سونگون پرداخت.
علیزاده نماینده ورزقان که گفته می شود، خود نیز دارای امکانات اقتصادی است، در برنامه «عیار» به صورت مرتب این دیدگاه را به مخاطب القا می کرد که در کشور اراده قدرتمندی وجود دارد که نمی خواهد در آذربایجان اشتغال و توسعه ایجاد شود!؟
علیزاده ضمن اینکه ایجاد کارخانه مس را به زمان حضور خود در مجلس هشتم و فعالیت های خود منسوب کرد؟! و با تاکید مکرر بر اینکه می خواهد افکار عمومی و توده مردم را تحت تاثیر قرار دهد، بارها بر حمل کنسانتره مس از سونگون به کرمان را مطرح ساخت و گفت: «هزاران کیلومتر از اینجا (سونگون) کنسانتره به کرمان و چین حمل می شود و توجیه اقتصادی دارد، ولی می گویند این کار در استان ما توجیه اقتصادی ندارد…
از سال 92 طرح های توسعه را (مس سونگون) متوقف کرده اند ولی در کرمان واحدهای جدیدی فعال شده است …
درآمد حاصل از کنسانتره صادر شده را نیز به استان آذربایجان شرقی نمی دهند»
علیزاده گفت: «شرکتی به نام مس آذربایجان در سه سال یک صورتجلسه داشته است، با تشکیل شرکت مس آذربایجان فقط خواسته اند افکار عمومی را به نوعی کنترل کنند. یک مرکزی هست که تصمیم های استراتژیک در آنجاست. نمی خواهند یک قطب اقتصادی دیگری در آذربایجان در مقابل آن مرکزیت ایجاد شود، نمی خواهند کرمان از حوزه مرکزیت خارج شود. من اطلاع رسانی کردم تا افکار عمومی بداند»
درباره سخنان علیزاده (نماینده ورزقان و فعال اقتصادی) گفتنی است:

1- حمل کنسانتره از سونگون به کرمان یا هر جای دیگر مانند حمل نفت خام از خوزستان به پالایشگاه تبریز است. تصور کنید که فردا نماینده ای از فلان قصبه یا شهرک خوزستان، اعتراض کند که چرا نفت خوزستان در آذربایجان پالایش می شود؟ اینگونه تصمیم ها البته با نگاه کلان و ملی اجرا می شود و ناظر بر همه ملت ایران است. نه فقط با در نظر گرفتن منافع انتخاباتی یک فرد یا منافع اقتصادی او و دیگران.
درباره بازگشت درآمد ناشی از صدور کنسانتره سونگون به استان نیز مساله مشابه صدور نفت است. با دیدگاهی که آقای علیزاده دارد باید درآمد ناشی از صادرات نفت را خوزستان به این استان برگردانده شود!

2- طی سالهای اخیر کارخانه هایی با هزاران کارگر در آذربایجان شرقی دچار مشکل شده اند، کارخانه های بزرگی که سابقه ای بیش از نیم قرن دارند و صدها کارگر از این کارخانه ها دچار مشکلات شده اند، چرا آقای علیزاده به عنوان نماینده ای از آذربایجان تا کنون در این باره و مشکلات دیگر سکوت کرده است؟ مگر ایشان درد اشتغال جوانان آذربایجان را ندارند؟

3- متاسفانه در برنامه «عیار» شبکه سهند، تریبون به صورت یک جانبه در اختیار آقای علیزاده (فعال اقتصادی و نماینده ورزقان) بود و حرفهای غیر کارشناسی و تفرقه افکنانه  پیرامون صنعت مس تقابل آذربایجان- کرمان مطرح می کرد. آیا عقل و منطق حکم نمی کرد که یک نفر کارشناس صنعت مس و متخصص در موضوع بحث در برنامه حضور می یافت و حرفهای علمی و کارشناسی مطرح می کرد؟
4- یک سوال نیز این است که خاستگاه تبلیغات تفرقه انگیز آقای علیزاده با موضوع مس سونگون چیست؟ و اصولا فعالیت شرکت مس در ورزقان، چه ارتباطی می تواند با فعالیت های انتخاباتی داشته باشد؟ آیا اشتغال اشخاص در این شرکت با توصیه ها و معرفی های یک نماینده می تواند در انتخابات آینده نقش داسته باشد؟
5- یکی از موضوعات تبلیغی برخی محافل بیگانه گرا ایجاد تقابل بین استانها و مناطق کشور است، شبکه سهند با تبدیل شدن به تریبون این موضوع و پخش تصویر و صدای آقای علیزاده در برنامه «عیار»، به صورت عملی در راستای ایجاد تفرقه بین ملت تلاش کرد. این در حالی است که یکی از وظایف صدا و سیما، تلاش برای تحکیم وحدت ملی است.
6- یکی از نمایندگان سابق تبریز که چندین دوره در مجلس حضور داشت، در تبلیغات انتخاباتی اش شعار می داد که آذربایجان را به «قطب اقتصادی کشور!» تبدیل خواهد کرد. در نهایت شخص وی به یکی از قطب های اقتصادی تبدیل شده است.