مخالفت دستیار ویژه روحانی در امور اقوام ایرانی با فراکسیون های قومی

۷ آذر, ۱۳۹۵
مخالفت دستیار ویژه روحانی در امور اقوام ایرانی با فراکسیون های قومی

به گزارش ایرنا علی یونسی شامگاه جمعه در نشست با فعالان سیاسی اجتماعی قوم بختیاری در سالن شهید هاشمی استانداری خوزستان، ملت سازی در ایران را رد کرد و افزود: تعبیر ملت سازی یک تعبیر ناقص و اشتباه است که فرنگی ها برای کشورهایی که ملت نداشته و دست به ملت سازی زدند، به کار می برند. وی گفت: ب سیاری از کشورهایی که در اطراف ایران وجود دارند سابقه ای کمتر از 200 سال دارند و با یک ترفندهایی ملت سازی می کردند اما این مساله درباره ایران صدق نمی کند. یونسی تصریح کرد: سابقه وجود ملت ایران به اندازه تاریخ است و به قبل از حکومت های پهلوی و قاجار و پیش از تشکیل دولت های آمریکا و عثمانی و شوروی می رسد. وی ادامه داد: سرزمین ایران یک فرزند به نام ‘ملت ایران’ دارد و این ملت را پهلوی نساخته بلکه در زمان پهلوی یک رقابت درون خانوادگی اتفاق افتاد و تنها کاری که پهلوی کرد، سرنگونی رقبای خود بود که عمدتا از سران اقوام بختیاری، آذری و خراسانی بودند. یونسی افزود: ایران یک هویت ماندگار دینی، فرهنگی و تاریخی تغییر ناپذیر دارد و هیچکس نمی تواند آن را تغییر دهد؛ البته این هویت ممکن است به اقتضای زمان تکامل پیدا کند.

 

احساسات قومی نباید بر احساسات ملی چیره شود

 

 دستیار ویژه رئیس جمهوری با بیان اینکه مسائل قومی باید از منظر ملی مورد توجه قرار گیرد گفت: اگر با نگاه کلان و ملی و از منظر ایران دوستی بخواهیم مشکلات مردم را حل کنیم نتیجه بهتری می گیریم. وی با تاکید بر جایگزینی فعالیت های حزبی به جای قومگرایی، اضافه کرد: متاسفانه در کشور فاقد احزاب ملی هستیم و در هیچکدام از دولت ها تاکنون موفق نشدیم احزاب فراگیر با خواسته های و نگاه ملی تشکیل دهیم.

 یونسی ادامه داد: این عیب باید رفع شود و نمایندگان و مردم با حضور در احزاب ملی و مشکلات خود را از این طریق پیگیری کنند. وی تاکید کرد: به هیچ وجه به صلاح امنیت، توسعه و منافع ملی نیست که بیائیم هویت های خرد را کلان کنیم و احساسات قومی را بر احساسات ملی چیره کنیم. یونسی با بیان اینکه نباید احساس قومی را به جای احساس ملی بنشانیم اظهار کرد: این مساله خواست دشمنان ایران است که اقوام را که برای کشور یک فرصت به شمار می روند، در مقابل هم قرار دهد. به گفته وی دشمنان اکنون در تلاش هستند پول های کشورهای جنوب خلیج فارس را به وسیله جاسوسان در بین مردم بیاورند تا ایجاد دشمنی کنند و مردم را در مقابل هم قرار دهند. وی اظهار کرد: جنگ هایی که در عراق، سوریه و افغانستان رخ داده نتیجه دامن زدن به اختلافات قومی است که اکنون به کشتار بین هموطنان و مسلمانان منجر شده و این مساله باعث خوشحالی اسرائیل است. یونسی افزود: ایران در سایه امنیت ملی، تبعیت از قوانین جمهوری اسلامی و ولایت فقیه امنیت خود را حفظ کرده و مورد رشک و حسد دشمنان است که تلاش می کنند این امنیت را برهم بزنند. وی گفت: دولت جمهوری اسلامی به شدت بر حفظ امنیت و وحدت ملی تاکید دارد البته باید از مطالبات قانونی و شرعی و به حق اقوام دفاع کرد.

مقاومت های درون استانی در راه رفع تبعیض

وزیر اطلاعات دولت اصلاحات با بیان اینکه میان تبعیض و احساس تبعیض تفاوت وجود دارد، اظهار کرد: رفع کمبودها اعم از بیکاری و فقر زمان بر است و به دلیل محدودیت منابع مالی، دولت نمی تواند همه مشکلات را یکجا حل کند. وی افزود: درست است که تحریم ها قانونا رفع شده اما دولت هنوز در تحریم است و سرمایه گذاری اتفاق نیفتاده است، این در حالیست که برای حل این مشکلات میلیاردها ریال سرمایه گذاری نیاز است. یونسی با تاکید بر اینکه حل مشکلات خوزستان و سیستان باید در اولویت قرار گیرد گفت: به دلیل نقش پررنگ خوزستان در اقتصاد باید سهم بیشتری به این استان داده شود و دولت نیز به دنبال راهکار است. وی اضافه کرد: قبول دارم که سهم خوزستان در توسعه ملی از هر استانی بیشتر است اما بهره و برخورداری این استان در حد انتظار نیست.

یونسی در پاسخ به اعتراض برخی از حاضران درباره نبود بختیاری تاثیرگذار و بانفوذ در دولت، اظهار کرد: اقتصاد مملکت در دست لرهاست . وی تصریح کرد: از جزئیات تبعیض هایی که در انتصاب ها و ادارات انجام شده اطلاع دارم و سه سال است که تلاش می کنم این تبعیض ها برطرف شود اما مقاومت هایی که در درون استان شده، مانع از نتیجه گیری می شود، این در حالیست که نباید به گونه ای باشد که یک قوم خاص سهم بیشتری داشته باشد.

یونسی از فعالان سیاسی اجتماعی حاضر در این نشست خواست که با مقامات امنیتی و اقتصادی استان همکاری داشته باشند و دولت و مسئولان محلی حمایت کنند تا بتوان سهم استان را در توسعه افزایش داد. وی اظهار کرد: دولت تدبیر و امید اقدامات بزرگ و قابل توجهی در کشاورزی و صنعت در خوزستان انجام داده اما کمبودها در این استان بسیار زیاد بوده است. یونسی همچنین در پاسخ به مقایسه خوزستان و استان های مرکزی از لحاظ توسعه، اظهار کرد: همه منطقه زاگرس متعلق به قوم لر و بختیاری است و نباید اصفهان و شیراز را از این قوم جدا کرد.

وی تاکید کرد: سهم قوم لر و بختیاری در تکوین هویت ایران در تاریخ بیش از همه بوده و خاستگاه اصلی هویت ایرانی همین منطقه است و اهالی آن به عنوان صاحبان اصلی ایران حکم مادری دارند و باید برای حفظ این کشور خیلی کارها انجام دهند و اجازه ندهند اختلاف قومی در این منطقه راه پیدا کند و دشمن خوشحال بشود.

یونسی با بیان اینکه خوزستان باید در اولویت توسعه کشور باشد گفت: این دولت به کمک اقوام احتیاج دارد و اگر این دولت را انتخاب نکرده بودید امروز بدترین شرایط ناامنی را در منطقه داشتید. وی ادامه داد: مهمترین انتظاری که از خوزستانی ها داریم این است که با اتحاد و وحدت کلمه و با هوشیاری اجازه هیچ نوع تحرکی به دشمن ندهند. یونسی در ادامه خاطرنشان کرد: گزارش این نشست به رئیس جمهوری ارائه شده و استانداری نیز به عنوان نماینده دولت آن را جمع بندی و ثبت و ضبط می کند.

 تبدیل مولد به مصرف کننده

عبدالحسین مهمدی یکی از فعالان سیاسی اجتماعی بختیاری در این نشست خواستار توجه به وضعیت معیشت عشایر شد و گفت: هنوز تعدادی از مردم در شکاف سنگ ها و سیاه چادرها زندگی می کنند و ادارات منابع طبیعی و محیط زیست آلونک آنها را تخریب می کنند. وی با بیان اینکه باید برای حفظ سنت و زندگی و جابجایی عشایر چاره اندیشی شود، افزود: این قشر که در گذشته در جامعه مولد بوده اند اکنون به مصرف کننده تبدیل شده اند و به دلیل نبود امکانات بسیاری از آنها ساکن حاشیه شهرها شده اند. الله مراد جهانگیری یکی دیگر از حاضران در نشست نیز گفت: مهمترین اولویت همه اقوام اتحاد، برادری و برابری و رعایت عدالت در تخصیص منابع برای همه اقوام است. وی بیکاری را بزرگترین معضل این استان دانست و افزود: این مشکل در بین همه اقوام خوزستان دیده می شود و با وجود داشتن جوانان تحصیلکرده، فرصت های شغلی نصیب غیربومی ها شده است. وی اختصاص سهمیه استخدامی به جوانان عشایر و راه اندازی یک نشریه محلی بختیاری را از خواسته های قوم بختیاری عنوان کرد و گفت: عده ای از مسئولان فعالیت هایی برای برون رفت شمال خوزستان از وضعیت محرومیت کنونی هستند که درخواست داریم با آنها همکاری شود. مرادعلی سعیدی پور از فعالان سیاسی اجتماعی بختیاری همچنین خواستار توقف اجرای طرح های انتقال آب از رودخانه های خوزستان شد و گفت: تغییر و تحولات اداری به شیوه ای که خواست طرفداران دولت تدبیر و امید بوده در استان اتفاق نیفتاده است و باید به این مساله توجه شود. ارسلان شهنی دیگر فعال سیاسی اجتماعی در ادامه این نشست گفت: اقوام یک زمانی جزو خطوط قرمز بوده و توجه به آنها اکنون به یک نمایش تبلیغاتی در کشور تبدیل شده است. وی تاکید کرد: ما به منافع و مسائل قومی تا جایی نظر داریم که در راستای منافع ملی باشد و در صورت ناسازگاری این دو، ملیت و کشور برای ما مهم است. شهنی با انتقاد از محرومیت های موجود در شمال خوزستان گفت: با وجود فاصله کم شهرستان های مسجدسلیمان، لالی و ایذه از سدهای بزرگ اما مردم آنها از آب شرب محروم هستند و آب را به صورت جیره بندی دریافت می کند

با تشکیل فراکسیون اقوام در مجلس شورای اسلامی موافق نیستم

 حجت الاسلام علی یونسی همچنین شامگاه جمعه در نشست با فعالان سیاسی اجتماعی عرب [زبان] در سالن شهید رجایی استانداری در پاسخ به پرسش یکی از حاضران اظهار کرد: مخالف تشکیل فراکسیون اقوام در مجلس هستم.

یونسی تصریح کرد: عده ای از ابتدا به دنبال این بودند که هدف دولت از توجه به اقوام را تبلیغاتی و انتخاباتی جلوه داده و دولت را تخریب کنند. وی همچنین در خصوص تبعیض در استخدام ها در خوزستان گفت: درباره انتصاب ها به اندازه کافی اطلاع رسانی شده و آمارها و جزئیات آن را به طور کامل گردآوری کرده ام و دلیل آنها را نیز می دانیم. یونسی تصریح کرد: این تبعیض به دلیل مسائل درون استانی است و ناشی از سیاست جمهوری اسلامی و سیاست های کلان نبوده زیرا قانون استخدامی برای همه استان ها یکسان است اما وقتی در خوزستان اجرا می شود با تبعیض همراه است و برخی قومیت ها فقط وابستگان و فامیل خود را به کار می گمارند. وی با بیان اینکه تبعیض با احساس تبعیض متفاوت است افزود: احساس تبعیض بسیار خطرناک است که نمونه آن داستان برادران یوسف پیامبر (ع) و نتیجه تلخ آن است. وی در پاسخ به انتقادهایی که نسبت به نگاه امنیتی به عرب های خوزستان مطرح شد، تصریح کرد: نگاه امنیتی نسبت به هیچ قومیتی نباید وجود داشته باشد و نگاه امنیتی باید نسبت به ضد انقلاب باشد نه به ساکنان این استان. وی با تاکید بر اینکه در خوزستان باید تبعیض مثبت نسبت به عرب ها بوجود بیاید تا مسائل گذشته جبران شود افزود: درباره فرصت های شغلی که در گذشته به دیگر اقوام واگذار شده نمی توانیم کاری انجام دهیم اما برای فرصت های جدید اشتغال، دولت باید سهم عرب ها را در نظر بگیرد و این مساله با پیگیری جدی فعالان این قوم محقق می شود. وی با اشاره به نشستی که در سفر اول رئیس جمهوری به خوزستان به دعوت شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و با حضور علوی وزیر اطلاعات و جمعی از فعالان سیاسی اجتماعی عرب تشکیل شد گفت: مطالباتی که در این نشست مطرح شد به ویژه در زمینه تبعیض در انتصابات، مستندسازی و به شورای امنیت ملی ارائه شد که در شرف تصویب است و بعد از ابلاغ، مقامات خوزستانی مکلف به اعمال آن هستند.

 محرومیت؛ مشکل عمومی خوزستان

 

دستیار ویژه رئیس جمهوری مشکلات خوزستان را شامل 2 بخش دانست و گفت: بخشی از این مشکلات از جمله محرومیت، بدی آب و هوا و توسعه نیافتگی مربوط به همه مردم این استان است و به قوم خاصی ربط ندارد و همه را رنج می دهد. وی اضافه کرد: محرومیت مشکل عمومی خوزستان است و نباید آن را به عرب و عجم مرتبط کرد که برای حل آن یک عزم ملی و زمان طولانی نیاز است. یونسی تنها راه حل محرومیت این استان را تامین امنیت منطقه برای جلب سرمایه های بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: در شرایط فعلی دولت از تمکن کافی برای سرمایه گذاری کلان برخوردار نیست به طوری که اکنون حقوق کارمندان خود را نیز به سختی می پردازد بنابراین باید بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این استان وارد شود به طور مثال عرب های ایرانی تبار ساکن کشورهای حوزه خلیج فارس بیایند و در خوزستان سرمایه گذاری کنند. وی اضافه کرد: با وجودی که امنیت در ایران از کشورهای اطراف بیشتر است اما هنوز احساس ناامنی در این کشور وجود دارد. یونسی با بیان اینکه برای محو کردن چهره خشن فقر و بیکاری، زمان طولانی و سرمایه گذاری کلان لازم است تاکید کرد: دولت در حال تلاش برای رفع محرومیت در کشور از جمله در خوزستان است و در این راه نماینده های مجلس هم باید تلاش کنند تا سهم خوزستان از منابع ملی و بودجه کشور افزایش پیدا کند. *دعوت به آرامش و صبوری یونسی با اظهار گله مندی از نحوه انتقاد برخی از حاضران گفت: متاسفانه آستانه تحمل برخی از حاضران بسیار پایین است. وی با بیان اینکه تصویب قانون برای اقوام و اقدام علیه تبعیض قومیتی با پیگیری های من صورت گرفته است افزود: وظیفه خود می دانم که از حقوق اقوام دفاع کنم و فعالان سیاسی اجتماعی عرب باید اقدام دولت را به جای تخریب حمایت کنند. یونسی اضافه کرد: حتی در زمان دولت قبل که به نوعی در تبعید بودیم، باز هم از حقوق اقوام دفاع کردم و از محسن رضایی و شمخانی خواستم که سمت استانداری در دولت احمدی نژاد را بپذیرند تا بخشی از مشکلات اقوام حل شود. وی با بیان اینکه دلیل عصبانیت فعالان سیاسی عرب را درک می کنم اظهار کرد: من با مشکلات شما آشنا هستم و همدردی می کنم و دلیل دعوت از فعالان برای این نشست این است که می خواهم یاور شما باشم و برای حل مشکلات از شما کمک می خواهیم. وی در پاسخ به مطالبه روحانی بزرگ صابئین مندایی گفت: در سال های گذشته متوجه مشکلات شما شده و برای رفع آنها تلاش کردم و قرار بود این مشکلات حل شود. یونسی افزود: رسیدگی به مطالبات مورد نظر مندایی ها بسیار آسان و با هماهنگی با شهرداری قابل انجام است.

وقتی وجدان عمومی آسیب می بیند

 حجت الاسلام عبدالزهرا فیاضی از فعالان سیاسی و مدرس حوزه در این نشست گفت: نمی خواهیم که اقوام در مقابل یکدیگر قرار گیرند و هدف این است که اقوام همراه باشند و سهم مساوی در جامعه داشته باشند. وی یکی از راه های ایجاد آرامش در جامعه را رفع تبعیض و بی عدالتی دانست و افزود: بهترین راه، تقویت نظام عدالت محوری است. یعقوب شلیش پور یکی دیگر از فعالان سیاسی اجتماعی نیز در این نشست گفت: از تبعات محرومیت و رفتارهای تبعیض آمیز در جامعه، آسیب رسیدن به وجدان عمومی است که می تواند مانع همبستگی و وفاق اجتماعی شود و در نتیجه آن بحران جدی در اعتماد عمومی، شکاف اجتماعی و شکاف طبقاتی خواهد بود. وی تاکید کرد: بسیاری از شکاف های طبقاتی درخوزستان ناشی از تصمیم سازی های کوته نظرانه است که ریشه در مسائل اقتصادی و اجتماعی دارد. شلیش پور با بیان اینکه قوانین جمهوری اسلامی ظرفیت پاسخگویی به اکثر مطالبات را دارد، اظهار کرد: تقویت گفتمان معتدل نخبگان عرب نباید به شعار انتخاباتی تبدیل شود بلکه باید به عنوان یک استراتژی مدنظر باشد. ناجی غزاوی دیگر فعال سیاسی حاضر در این نشست نیز با اشاره به نقش عرب های خوزستان در پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس، از وجود نگاه امنیتی نسبت به این قوم انتقاد کرد و گفت: نباید نگاه امنیتی به اقوام در جامعه حاکم باشد. وی افزود: خوزستان مهد تشیع است و همه مردم عرب خوزستان در برپایی عزای حسینی به ویژه اربعین مشارکت می کنند و خانواده های ما حتی کفش زائران اربعین را تمیز می کنند.

محلی برای تعمید در کارون

گنزورا چحیلی روحانی بزرگ صابئین مندایی همچنین خواستار اختصاص محلی در ساحل کارون برای اعمال مذهبی این اقلیت مذهبی شد و گفت: غسل تعمید در آب جاری در دین مندایی اهمیت ویژه ای دارد و سال هاست درخواست کرده ایم محل مناسبی به این کار اختصاص داده شود اما این امر محقق نشده که این مساله نوعی تبعیض است. وی با بیان اینکه اجازه نصب تابلو در محل تجمع صابئین مندائی داده نشده است افزود: انجمن مندائیان رسمیت ندارد این در حالیست که صابئین مندائی از قدیمی ترین ساکنان خوزستان هستند که سابقه آنها در این استان به بیش از 2 هزار سال می رسد. گنزورا چحیلی اظهار کرد: قوم مندائی می خواهند اسامی خاصی برای فرزندان خود انتخاب کنند که نه مبتذل است و نه خارجی، اما اجازه این کار داده نمی شود و ما ناچار می شویم برخلاف میل، اسامی دیگری انتخاب کنیم. وی در ادامه به مشکلات زیست محیطی خوزستان نیز اشاره کرد و گفت: چندین سال است که با معضل گرد و خاک مواجه هستیم و مسئولان به این مساله توجهی نشان ندادند اما دیدیم که وقتی گرد و خاک به تهران رسید چه جنجالی بوجود آمد.

 

نادره وائلی زاده