روایت ناخدا هوشنگ صمدی از غائله خلق عرب: شهید جهان‌آرا را ربودند/ به عنوان ستون پنجم عراق کار می‌کردند+فیلم

۸ مرداد, ۱۳۹۶
روایت ناخدا هوشنگ صمدی از غائله خلق عرب: شهید جهان‌آرا را ربودند/ به عنوان ستون پنجم عراق کار می‌کردند+فیلم

ناخدا هوشنگ صمدی ارتشی وطنخواه آذری متولد اردبیل است که از فرماندهان گردان تکاوران دریایی بوشهر بود و در طول دفاع مقدس به ویژه در خرمشهر و عملیات آزادسازی آن رشادت های زیادی از خود نشان داده است. مبارزه هوشنگ صمدی به همراه تکاوران دریایی در طول محاصره خرمشهر به یکی از افسانه های جنگی تبدیل شده است.

به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی آذریها ، حسین دهباشی در سلسله گفتگوهای تاریخ شفاهی خود اخیرا با وی نیز به صحبت نشسته است. بخشی از خاطرات هوشنگ صمدی به چگونگی سرکوب غائله به اصطلاح خلق عرب در خرمشهر می پردازد که این بخش حدود (6 دقیقه) از مصاحبه با حسین دهباشی را به خود اختصاص داده است ، که در ادامه می توانید آن را دانلود کرده یا ببینید.

ناخدا صمدی در گفتگوی خود به نکات مهمی از زوایای خلق عرب که بقایای آن در دو سال اخیر در خرمشهر و اهواز سر از گور برداشته اشاره کرده است. این اشارات می تواند از ماهیت خیانت پیشه «نوبعثی هایی» که امروز دم از گرامی داشت شیخ شبیر می زنند و ادعای تغییر نام شهرها را به نام های بعثی دارند، بردارد.

این نکات به ما نشان میدهد همانطور که سلف این عده که امروز در کسوت نماینده، فعال فرهنگی، روحانی یا …. فعالیت میکنند به عنوان مزدور و ستون پنجم دشمن عمل میکردند، بقایای آنها نیز به عنوان ابزار دشمنان در خدمت امیال بیگانگان قرار داشته و سعی دارند از طریق نفوذ در دستگاههای استان، کنترل شهرها را به دست بگیرند.

از جمله نکات طرح شده در مصاحبه ناخدا هوشنگ صمدی:

– گروه خلق عرب،شهید جهان آرا را به همراه تنی چند از افراد سپاه به گروگان گرفته بود که از توسط تکاوران ارتش در یک عملیات ضربتی آزاد شدند.

– خلق عرب اجازه سخنرانی به نخست وزیر وقت را نداد.

– کار خلق عرب به جایی رسید که در خرمشهر اسلحه داشتند و بمب می گذاشتند.

– در خرمشهر دو ساختمان وابسته به عراق وجود داشت. یکی مدرسه عراقی ها و دیگری مربوط به کنسولگری عراق. این ساختمانها تبدیل به ستاد خلق عرب شده بود و برایشان از مرز عراق پول، اسلحه و مهمات می‌آمد که نیروهای ارتش چند بار این محموله‌ها را گرفته بودند.

– برخی از اعضای خلق عرب در عراق دوره و آموزش دیده بودند.

– دریادار مدنی دستور داد که تکاوران نیروی دریایی در یک حمله هر دو ساختمان عراقی‌ها را بگیرند. از این ساختمان ها مقدار زیادی پول، پاسپورت و اسلحه به دست آمد.

– از این تاریخ خلق عرب در خرمشهر تمام شد اما نیروهای آنها به صورت ستون پنجم به بعثی ها خدمت می کردند. مثلا همین ها به عراق خبر دادند که یک گروه از برادران سپاهی شب در مدرسه دریاسالار رسایی استراحت خواهند کرد و عراق شبانه آنجا را با موشک زد و 18 نفر شهید شدند.

 

 

وطنخواهی هوشنگ صمدی برگی دیگر از تاریخ معاصر کشورمان است.مردی از دیار مغان و تالش و اردبیل به خرمشهر می رود. از شمال به جنوب و در راه کشور و کیان ملی مبارزه ای بی امان را با مزدوران و دشمنان پیش می برد. الگویی که امروز نیز سرمشق وطنخواهان آذری است. این پیام تاریخ است که آذریها پیش از هر کس دیگری برای خرمشهر و مبارزه با بعثی ها و نوبعثی ها پیشگام خواهند بود.