پیام ویدئویی رهبر جنبش آزادیبخش تالش به همایش چالدران

۱ شهریور, ۱۳۹۶
پیام ویدئویی رهبر جنبش آزادیبخش تالش به همایش چالدران

 

در پی برگزار دومین یادواره شهدای جنگ چالدران توسط هفته نامه وطن یولی و چند تشکل مدنی مانند موسسه دیار کهن، اسماعیل شعبان‌اف از رهبران برجسته جنبش آزادیبخش تالش طی پیام ویدئویی به یادواره شهدای جنگ چالدران، از شاه اسماعیل صفوی و شهدای این جنگ تجلیل کرده و به یاد و خاطره آنها درود فرستاد.

به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی آذریها، شعبان اف در پیام خود از حضور تالشها در جنگ چالدران و وفاداری آنها به آرمان صفویه سخن گفت و از ملت ایران خواست تا حلقه های وحدت میان خویش را مستحکم‌تر کنند زیرا «میراث جنگ چالدران» برای ایران اهمیت زیادی دارد.

تالش ها و تات‌ها حدود بیست درصد از جمعیت جمهوری باکو را به خود اختصاص داده اند. آنها در سال 1993 به مدت دو ماه اعلام خودمختاری کرده و با برگزاری انتخابات دموکراتیک و برپایی مجلس در ناحیه تالش- مغان حکومت خودمدیریتی برپا کرده و خواستار آن شدند که حکومت باکو، همچنان که جمهوری خودمختار نخجوان را به رسمت شناخته است، جمهوری تالش- مغان را به رسمیت بشناسد.

تالشها به لحاظ نژادی خود را ایرانی دانسته و زبان تالشی شاخه ای از زبان فارسی است. مذهب عمده تالشها شیعه دوازده امامی است و آیین شیعی مانند عاشورا و تاسوعا در مناطق تالش همچون لنکران با شکوه بی نظیری برگزار میشود. به همین دلیل آنها به شدت از سوی حکومتهای فاسد باکو چه در زمان شوروی و چه اکنون مورد سرکوب و انکار قرار گرفته اند و جمعیت آنها اندک نمایش داده شده است.

لنکران، آستارا، جلیل آباد، بیله سوار، سالیان، صابرآباد و… از مناطق مهم تالشی هستند که در دشت تاریخی مغان واقع شده است. دشت مغان از کانون های تمدن ایرانی است که در شعر و ادبیات ایران (به ویژه شعر حافظ) جایگاه بی نظیر دارد. نادرشاه افشار در انجمن دشت مغان تاج گذاری کرده بود. 

همایش گرامیداشت چالدران در 29 امرداد 96 با حضور ناخدا هوشنگ صمدی و داریوش پیرنیاکان در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.