تلاش های دولت برای کاهش آلودگی هوای تبریز از زبان معاون سیاسی امنیتی استاندار

۵ دی, ۱۳۹۶
تلاش های دولت برای کاهش آلودگی هوای تبریز از زبان معاون سیاسی امنیتی استاندار

دکتر رحیم شهرتی فر، معاون سیاسی و امنیتی استانداری آذربایجان شرقی در گفتگویی اختصاصی با پیمان پاکمهر، به سوال های مطرح شده در افکار عمومی و فضای مجازی در مورد افزایش آلودگی هوای تبریز پاسخ گفت.

پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه حرارتی تبریز
دکتر رحیم شهرتی فر، در خصوص مسایل مطرح شده در مورد آلاینده بودن شرکت های پالایشگاه، پتروشیمی و فرآورده های نفتی و نیز نیروگاه حرارتی تبریز گفت: صنایع بزرگ و آلاینده هوا همچون نیروگاه حرارتی تبریز قبل از دولت تدبیر و امید از نفت کوره استفاده می کردند و آلودگی هوا را هزار تن افزایش می دادند که اثرات منفی زیست محیطی برای انسان، حیوان و محصول های کشاورزی داشت. اما اکنون به دلیل قرار گرفتن در مسیر سرمایه گذاری و نظارت دقیق فرایند تولید اصلاح گردیده و آلایندگی بسیار کاهش یافت و در واقع میزان  آلایندگی پالایشگاه و پتروشیمی و نیروگاه تبریز در حد ممکن مدیریت شده است.
وی با تاکید بر این که در تبریز از طریق کارگروه تخصصی و سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی به کارکرد صنایع آلوده کننده نظارت کافی اعمال می شود افزود: مهم ترین کاری که در دولت حسن روحانی انجام گرفت و در مسیولیت دولتی تاکید مضاعفی بر آن شد و فشار بیشتری نیز تحمل نمودم آن بود که در نیروگاه حرارتی تبریز به جای سوخت مازوت از گاز شهری استفاده شود، زیرا مازوت که به شدت هوا را آلوده می کرد. حتی مرتب اصرار می شد در زمان کاهش فشار گاز که یکی از دو واحد از کار می افتاد از مازوت استفاده شود اما در برابر همه فشارها ایستادم و اجازه این کار را ندادم. زیرا ما به عنوان نماینده دولت در برابر سلامت مردم و محیط زیست مسیول هستیم.

اتومبیل های شخصی
معاون سیاسی و امنیتی استانداری آذربایجان شرقی، همچون شهردار تبریز و رییس سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی،  درصد بیشتر آلودگی هوا را تردد اتومبیل ها در شهر دانسته و تصریح کرد: اکنون 75 درصد هوای تبریز را اتومبیل ها ایجاد می کنند. عدم اقبال عمومی به استفاده از حمل و نقل عمومی، استفاده از اتومبیل شخصی و تک سرنشین بودن عامل اصلی آلودگی هوا شهر تبریز است.
بنزین
وی در پاسخ به پرسشی در مورد نقش بنزین غیر استاندار در افزایش آلودگی هوای کلانشهرها به ویژه تبریز گفت: پیش از دولت حسن روحانی، بنزین غیر استاندار در پتروشیمی تبریز تولید و توزیع می شد اما پس از آن به دلیل اهمیتی که به سلامت مردم داده می شود بنزین یورو 4 در این پالایشگاه تولید و توزیع شد. همچنین کارگروه حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگی هوا مقرر کردند علاوه بر تبریز، تا شعاع 50 کیلومتری این کلانشهر بنزین یورو 4 در پمپ بنزین ها توزیع شود.

گازوئیل
دکتر رحیم شهرتی فر، با رد شایعات مطرح شده در مورد غیر استاندارد بودن گازوئیل مصرفی در حمل و نقل درون شهری یادآورشد: پیش از دولت تدبیر و امید، در ناوگان حمل و نقل درون شهری گازوئیل آلاینده با بالای PPM 500 ( پانصد پی پی ام) گوگرد استفاده می شد، اما با سیاست گذاری صحیح  اکنون هزاران تن گازوئیل زیر  PPM 50 ( پنجاه پی پی ام) گوگرد ، در تبریز توزیع می شود.

کارخانه های تولید قیر و آسفالت
وی در خصوص آلاینده های محیط زیستی همچون کارخانه های تولید قیر و آسفالت در حاشیه کلانشهر تبریز گفت: کارخانه های تولید قیر و آسفالت در اطراف شهر تبریز که قبلا فاقد شبکه گازرسانی بودند و از نفت کوره و گازوئیل استفاده می کردند اما با ساز و کار های اتخاذ شده در دولت تدبیر و امید، اکنون از گاز طبیعی استفاده می کنند.