رئیس پیشین پارلمان باکو: آذریهای ایران از موضع بالا به ما نگاه میکنند و خواهان الحاق ما به ایران اند، آذریها ترک نیستند

۱۹ دی, ۱۳۹۶
رئیس پیشین پارلمان باکو: آذریهای ایران از موضع بالا به ما نگاه میکنند و خواهان الحاق ما به ایران اند، آذریها ترک نیستند

رییس سابق مجلس باکو:

آذریهای ایران از موضع بالا به ما نگاه میکنند و خواهان الحاق ما به ایران اند/ آذریها ترک نیستند 

رسول قلی اف، رییس پیشین مجلس جمهوری آذربایجان گفت : « عالمان بی عقل ما می خواهند تاریخ آذربایجان را از تاریخ ایران جدا کنند»

رسول قلی اف در گفتگو با سایت « اوقات» گفت :

« سطح زندگی در ایران، دستکم دو برابر بالاتر از اینجا است و متوسط دستمزد ماهانه در ایران 470 دلار است. در این کشور به معنای واقعی کلمه برای شهروندان خدمات درمانی سطح بالا وجود دارد. در دانشگاه ها رشوه گرفته نمی شود. قیمت ها نیز در مقایسه با جمهوری آذربایجان از 30 درصد تا  دویست درصد ارزان تر است.

وی افزود : « اصول  دولتمداری ایران که یکی از نخستین امپراطوری های دنیا در دو هزار و پانصد سال پیش بوده، خیلی قدرتمند است. در واقع، ایران فقط در مدتی بسیار کوتاه در زمان تیمور لنگ، دولتمداری خود را از دست داد و مجددا آن را احیاء کرد. امپراطوری ایران  اراضی وسیعی را از هندوستان تا دریای مدیترانه احاطه می کرد.

مورخان بی عقل ما می خواهند تاریخ آذربایجان را از تاریخ ایران جدا کنند. این سیاست دروغین را امپراطوری شوروی ایجاد کرده است و تا امروز نیز  نادان هایی که از ادعاهایی نظیر « آذربایجانی ها ترک هستند و امپراطوری ایران متعلق به فارس ها است» دست برنمی دارند ، با افکار بی اساس خود بر پیشینه کهن آذربایجانی ها خط بطلان می کشند. برغم ادعای این سبک مغزها، امکان ندارد در تاریخ ایران با مبارزه آذربایجانی ها برای حقوق خود و خروج از ترکیب ایران مواجه شویم. کسانی که ادعا می کنند ستارخان طی سال های 1905 تا 1911 در راه (جدایی ) آذربایجان مبارزه کرده است، نادان هایی بی اطلاع ( از تاریخ) هستند.

در ایران، ملت در دوره های مختلف علیه رژیم به پا خواسته است. از سال 1920 تاکنون دستکم پنج بار با نیروی ملت رژیم ایران تغییر داده شده است. کسانی که ادعا می کنند تبریز همیشه در این جنبش های مردمی نقش پیشرو داشته است، صرفا دروغ می گویند.

قلی اف ضمن بیان بی تفاوتی تبریزی ها به حساسیت های عصبی رژیم باکو به مساله ارمنستان گفت:

محصولات نفت و گاز و مواد غذایی از ایران به ارمنستان ارسال می شود و ایران در اقتصاد ارمنستان نقش خیلی مهمی ایفاء می کند. تمامی این محصولات از مناطق محل سکونت آذربایجانی ها به ارمنستان ارسال می شوند. اما، تاکنون یک بار هم آذربایجانی ها به ارسال کالا برای ارامستان، اعتراض نکرده اند .

رسول قلی اف درباره مطرح شدن به اصطلاح مساله «آذربایجان جنوبی» نیز گفت :

مساله «آذربایجان جنوبی» کی در ایران وجود داشته است که مجددا مطرح شود؟ اگر شما در بیان این مساله ، سخنان محمودعلی چهرگانی را که فردی بی خبر از دنیاست ، مبنا قرار می دهید و فکر می کنید که مساله «آذربایجان جنوبی» وجود دارد، اشتباه می کنید. در آمریکا، ایرانی های زیادی زندگی می کنند. من یک بار هم نشده است که از زبان ایرانی های ساکن نیویور ک یا کالیفرنیا شنیده باشم که بگویند « من از آذربایجان جنوبی هستم». همه آنها خود را ایرانی می دانند و همیشه صرف نظر از قومیتشان به عنوان ایرانی تجمع می کنند. هیچ کس ایران را متعلق به فارس ها نمی داند. »مساله اصلی این است که آذربایجانی های ایران از کی سخنگویی خود را به ما حواله کرده اند؟

آذربایجانی های ایران به ما از از بالا به پایین نگاه می کنند و باور دارند که زمانی خواهد رسید که ما باز هم به ترکیب ایران ملحق شده و به “انسان های طبیعی” تبدیل خواهند شد. در مجموع، (جمهوری) آذربایجان نمی تواند سیاستی غیر از تلاش برای اثبات نزدیکی خود به فدراسیون روسیه، ایران ، ترکیه و غرب یا تظاهر به آن داشته باشد».